Hej, vårt hus har en nedfart bredvid huset till ett garage under huset, en yta som vi inte kan använda till något. Nu funderade jag och min fru på att den hade kunnat användas som förråd eller som exempelvis vinterförvaring av husvagn. För att få rätt längd på det hela så hamnar förrådet nära tomtgränsen ut mot gatan, jag skall så klart kolla med kommunen om detta. Men en granne längre ned på gatan har sitt uterum 1m in på sin tomt från tomtgräns vid gatan så då borde väl kommunen acceptera att vi lägger förrådet lika nära.

Nu till min fråga, har det någon betydelse vad man kallar tillbyggnaden? Förråd/carport/garage för chanserna att få bygglovet beviljat, när det är nära gatan?

Läste om någon här som hade en garageport på sitt förråd och det anmärkte kommunen på. När han sa att porten var till för åkgräsklipparen som stod i förrådet var det inga problem.

Det vi vill bygga är en enkel oisolerad tillbyggnad som i första hand används som förråd men vi vill även kunna vinterförvara en husvagn där. Så en större dörr/port mot gatan vill vi ha. Ovanpå ett trädäck som ansluter till befintlig balkong på andra våningen. Till saken hör att vi har ett garage på en annan plats på tomten, man får kanske inte ha flera garage?

Några tips?

Ritning över tänkt tillbyggnad för förråd intill bostadshus, med måttangivelser och placering vid gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gick det här projektet?
D Danp skrev:
Men en granne längre ned på gatan har sitt uterum 1m in på sin tomt från tomtgräns vid gatan så då borde väl kommunen acceptera att vi lägger förrådet lika nära.
Var det svartbygge?
Eller har kommunen beviljat tillbyggen så nära tomtgräns?
Kan en detaljplan tillåta byggnation närmare än 4,5m?

Kan man förvara en husvagn kan man parkera en bil i garaget. Backa ut på gatan kan vara lite opraktiskt eller rent av farligt, men kommuner brukar oftast bara hänvisa till regler utan någon djupare motivation.
 
Kommunen brukar vilja att garage/carport ligger en dryg billängd in från gatan. Du behöver kunna stå med bilen helt på din tomt medan du öppnar garagedörren.

Troligen har du bgränsning i detaljplanen om minst 4,5m från tomtgräns. Gräns mot gata har ofta prickad mark (byggförbud) 6m från gatan.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur gick det här projektet?

Var det svartbygge?
Eller har kommunen beviljat tillbyggen så nära tomtgräns?
Kan en detaljplan tillåta byggnation närmare än 4,5m?

Kan man förvara en husvagn kan man parkera en bil i garaget. Backa ut på gatan kan vara lite opraktiskt eller rent av farligt, men kommuner brukar oftast bara hänvisa till regler utan någon djupare motivation.
Hej,
Vi fick avslag på vår bygglovsansökan.
Vi hade fått grönt ljus från Gata&Park att bygga 1m från gatan som grannarna öster om oss,men Plan&Bygg avslog vår ansökan, utan att handläggaren ville ge någon förklaring, vi får inte bygga närmre gatan än 6m var hennes besked utan motivering.

Vi tog kontakt med Chefen för Plan&Bygg men han vill inte svara på varför vi särbehandlas.

Nu (efter vår avslagna ansökan) har grannarna direkt väster om oss fått beviljat att bygga 4m från gatan, vilket är helt ologiskt, om nu detta med prickad mark 6m från gatan är så viktigt.

Ang grannarna som fick bygga 1m från gatan så har jag begärt ut handlingarna, och vad jag förstår är de väldigt bristfälliga så hur de har fått bygglov är ett mysterium.

Jag kan tyvärr bara konstatera att Klippans Kommuns bygglovshandläggare gör skillnad på folk och folk vilket är ett brott mot Regeringsformen Kap 1 9§, men de skiter de i, så jag kan väl bara avråda folk från att flytta till denna kommunen, det är vilda västern!

Se nedan grannens beviljade bygglovsansökan (jag har klippt bort personinformation, hoppas det är ok)
Klippans kommun hade mycket högre krav på de ritningar och underlag vi skulle skicka in, inte ritade på frihand på linjerat papper utan skala!? Hur kan kommunen ha godkänt detta???
 
  • Skiss av hus med nytt uterum, måttangivelser och planritning, vissa delar svartmarkerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av byggnad, markeringar, handskrivna anteckningar, delvis överstruket med svart tusch, liggande A4-papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av bottenplan med svart överstrykning mitt i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är rätt många år sedan grannen fick sitt bygglov. I samband med lite omskrivning av plan o bygglagen 2011 eller 2012 så skärptes reglerna runt avvikelser från detaljplanen. Kommunerna har generellt "skärpt sig" när det gäller vad som godkänns i förhållande till vad som står i detaljplanen.

Börja med att läsa detaljplanen för området (den finns att ladda ned i de flesta kommuner, realtivt nytt, så i många kommuner är inte alla planer upplagda ännu, men då kan du få den per mail om du ringer dem).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är rätt många år sedan grannen fick sitt bygglov. I samband med lite omskrivning av plan o bygglagen 2011 eller 2012 så skärptes reglerna runt avvikelser från detaljplanen. Kommunerna har generellt "skärpt sig" när det gäller vad som godkänns i förhållande till vad som står i detaljplanen.

Börja med att läsa detaljplanen för området (den finns att ladda ned i de flesta kommuner, realtivt nytt, så i många kommuner är inte alla planer upplagda ännu, men då kan du få den per mail om du ringer dem).
Ja, det som är så oseriöst är att den förra handläggaren tillika Chef för plan och bygg, såg inga problem med det vi ville bygga, den mindre avvikelsen mot detaljplanen skulle bara upp och vända i byggnadsnämnden, men innan vi fick bygglovet beviljat så gick denna chefen för plan och bygg i pension och lämnade över ärendet till en ny inhyrd handläggare som direkt avslog vår bygglovsansökan och den nya chefen för plan och bygg kan inte förklara varför de gör skillnad på folk och folk.
Mitt förtroende för plan och bygg (och egentligen hela kommunen) är helt förbrukat, tyvärr.
 
D Danp skrev:
Hej,
Vi fick avslag på vår bygglovsansökan.
Vi hade fått grönt ljus från Gata&Park att bygga 1m från gatan som grannarna öster om oss,men Plan&Bygg avslog vår ansökan, utan att handläggaren ville ge någon förklaring, vi får inte bygga närmre gatan än 6m var hennes besked utan motivering.

Vi tog kontakt med Chefen för Plan&Bygg men han vill inte svara på varför vi särbehandlas.

Nu (efter vår avslagna ansökan) har grannarna direkt väster om oss fått beviljat att bygga 4m från gatan, vilket är helt ologiskt, om nu detta med prickad mark 6m från gatan är så viktigt.

Ang grannarna som fick bygga 1m från gatan så har jag begärt ut handlingarna, och vad jag förstår är de väldigt bristfälliga så hur de har fått bygglov är ett mysterium.

Jag kan tyvärr bara konstatera att Klippans Kommuns bygglovshandläggare gör skillnad på folk och folk vilket är ett brott mot Regeringsformen Kap 1 9§, men de skiter de i, så jag kan väl bara avråda folk från att flytta till denna kommunen, det är vilda västern!

Se nedan grannens beviljade bygglovsansökan (jag har klippt bort personinformation, hoppas det är ok)
Klippans kommun hade mycket högre krav på de ritningar och underlag vi skulle skicka in, inte ritade på frihand på linjerat papper utan skala!? Hur kan kommunen ha godkänt detta???
hehe lol, inte ens använt en linjal, eller ens följt samma perspektiv :D...
En liten kommun kanske där någon känner någon som jobbar på kommunen? :p
 
boihus123 boihus123 skrev:
hehe lol, inte ens använt en linjal, eller ens följt samma perspektiv :D...
En liten kommun kanske där någon känner någon som jobbar på kommunen? :p
Det jag blir lite imponerad av är att fasaden är i 2D men uterummet är ritat i 3D 😂

Jag tror du är något på spåret ang en liten kommun där någon känner beslutsfattare. Jag känner ingen beslutsfattare i kommunen, det är uppenbart! 😠
 
Tyvärr kan du inte haka upp dig så mycket på grannes gamla bygglov. Det är från 2007 och allså sen före skärpningen av PBL.
Om Trottoaren/gatan är klassad som allmän mark i planen så får vaken Plan&Bygg eller Gata&Park ge sitt medgivande att bygga närmare än 4,5m, ingen av dem får företräda allmänheten.

Dock intressant om grannarna intill dig fick igenom ett mindre avstånd nyligen. Det är definitivt nåt som kan överklagas om du vill bråka
 
S Stuff skrev:
Tyvärr kan du inte haka upp dig så mycket på grannes gamla bygglov. Det är från 2007 och allså sen före skärpningen av PBL.
Om Trottoaren/gatan är klassad som allmän mark i planen så får vaken Plan&Bygg eller Gata&Park ge sitt medgivande att bygga närmare än 4,5m, ingen av dem får företräda allmänheten.

Dock intressant om grannarna intill dig fick igenom ett mindre avstånd nyligen. Det är definitivt nåt som kan överklagas om du vill bråka
Det jag undrar över varför man har prickad mark om det inte har någon betydelse och att man gör avsteg från bestämmelserna i andras bygglovsansökninger men inte vår?

Har man 300 000:- över så kan man köpa sig en ny detaljplan i denna kommunen om man har beslutsfattande (politiker) på sin sida. Alla är lika inför lagen.
 
D Danp skrev:
Det jag undrar över varför man har prickad mark om det inte har någon betydelse och att man gör avsteg från bestämmelserna i andras bygglovsansökninger men inte vår?

Har man 300 000:- över så kan man köpa sig en ny detaljplan i denna kommunen om man har beslutsfattande (politiker) på sin sida. Alla är lika inför lagen.
Som sagt. Det som skett i förgångna kan mycket väl ha varit fel men iom skärpningen av lagen kring 2012 så kan du inte hävda nån likabehandlig jämfört med det som byggts före 2012. Även om varenda kotte på kommunen skulle vilja göra samma avsteg för dig så får dom inte det enligt lag,

I princip är det grannehörande som krävs och då är det hela sveriges befolkning som är dina grannar åt det hållet, och kommunen har ingen laglig rätt att representera dem.
 
S Stuff skrev:
Som sagt. Det som skett i förgångna kan mycket väl ha varit fel men iom skärpningen av lagen kring 2012 så kan du inte hävda nån likabehandlig jämfört med det som byggts före 2012. Även om varenda kotte på kommunen skulle vilja göra samma avsteg för dig så får dom inte det enligt lag,

I princip är det grannehörande som krävs och då är det hela sveriges befolkning som är dina grannar åt det hållet, och kommunen har ingen laglig rätt att representera dem.
Det finns otaliga exempel i kvarteren runt vårt hus där bygglov har beviljats på prickad mark efter 2012.
 
D Danp skrev:
Det finns otaliga exempel i kvarteren runt vårt hus där bygglov har beviljats på prickad mark efter 2012.
Ja, men det handlade inte bara om prickad mark, Utan också avstånd till allmän mark (trottoaren).
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Men det var alltså ett riktigt bygglov du sökte? Inte bara en attefallsbyggnad? För bygglovfria byggnader som attefall får inte placeras inom 4,5 m från allmän plats, och det är kompromisslöst. Argumentet låter som det vore en bygglovsfri byggnad du gjort bygganmälan för.
 
H hempularen skrev:
Men det var alltså ett riktigt bygglov du sökte? Inte bara en attefallsbyggnad? För bygglovfria byggnader som attefall får inte placeras inom 4,5 m från allmän plats, och det är kompromisslöst. Argumentet låter som det vore en bygglovsfri byggnad du gjort bygganmälan för.
Nej, det var ett riktigt bygglov vi sökte och Gata Park i Klippans Kommun gav grönt ljus för att bygga 1meter från gatan, det var det den förra Plan och Bygg chefen hade som krav. Så den förra Plan och Bygg chefen såg inga problem med bygget, men han gick i pension.

De senaste åren har det byggts flera hus som i princip ligger kant i kant med trottoaren, är alla dessa svartbyggen pga att de ligger för nära allmän plats (trottoaren) dvs inte minst 4,5m?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.