Förtrycket brukar vara på 1,5 bar på nya kärl och då går det inte att aktivera blåsan, när ett tryck i värmesystem ska vara ca 1 bar. då släpps luft ( kvävgas i en del ) till 0,6 bar. Får nog revidera mig på det med blåsa, det finns en i, syns på bultarna på bild 3 . Blåsan är klämd mellan flänsen och kärlet, samt att luften är i botten på det, är säkert en bilventil under där. Tryck lite lätt på piggen, bara luft ut, kommer vatten bara byta blåsan, finns som reservdel Kolla med en pump som kan pumpa bildäck. ska vara ca 0,6 bar och tomt kärl
 
Systemet fylldes endast på då jag saknade reservdelar och har redan tappat trycket.
Jag funderade på att sätta en T-koppling i det inringade området så jag kan provtrycka systemet.
Rörinstallation med ventiler och mätare, markerat segment inom blå ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då blir det möjligt att stänga ventilerna till pannan och provtrycka golvslingorna separat för att vara säker på om problemet ligger före "elpannan" eller i elpannan samt att jag då kan provtrycka med ett högre tryck än säkerhetsventilens 2,5bar.
Värmeanläggningsrör och ventiler i teknikrum. Synliga märkningar, slitage, klämmor och slangar i oorganiserad ordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag funderar på är om det blir bra med en T-koppling där då det finns en förskjutning på den korta sträckan.
En annan fundering är om man bör blanda glykolen med avmineraliserat/destilerat vatten även i golvvärme? jag tänker att många instruktioner jag hittar endast fyller systemen med kranvatten men tänker även att kranvatten kan innehålla något som med tiden kan påverka systemet negativt.
Angående vilken blandning glykol/vatten man bör ha så har jag fått svar att det är 50/50 som gäller första fyllningen och sedan 1 del propylenglykol och 2 delar vatten vid extra fyllning, jag har använt en 50/50 blandning.
 
Redigerat:
Som synes så går det att stänga baypassen med ventilerna där, inte ofta som sådant ses på fördelare. Att koppla på en kran går lätt där, räcker med en och inte öppna den andra så är det klart för att provtrycka. Om trycket sjunker och inget blött ses så är det ingen ide att provtrycka. Har du någon misstanke, det är ytterst sällsynt att en slina läcker, då ska den blivit skadad vid något arbete. Det var ett äldre hus som köpts och GV fanns då. Ve den tanke om att förra ägaren gjort något och skarvat en slinga i betongplattan. Du är säker på att det finns luft i kärlet, är en patron där som bara gasar på, är det stumt eller lite stumt i kärlet med lite luft i så kan trycket åka JOJO när tempen på vattnet åker JOJO, behövs inte så många graders skillnad, så diffar trycket. Börja med att kolla upp om det finns luft i kärlet. Tappar du med kranen under kärlet så ska det sluta rinna efter ett tag. Kan vara så att kärlet hänger upptill och luftventilen går att komma åt på under sidan, men ser trångt ut.
 
Fyllde systemet till 1,7bar och luftade i torsdags (det var en del luft i systemet) och sedan dess har systemet behållit trycket, tidigare fylldes endast till 0,8bar.
Då det stod 1,5-2bar i manualen så tänkte jag testa med det trycket och det verkar fungera än så länge efter 2 dygn.

Varför fyller man ofta ett lägre tryck t.ex 0,8bar istället för 1,5bar?
Vad är det för nackdelar med ett lite högre tryck?
Vill förstå detta bättre.
 
F fixarpelle skrev:
Fyllde systemet till 1,7bar och luftade i torsdags (det var en del luft i systemet) och sedan dess har systemet behållit trycket, tidigare fylldes endast till 0,8bar.
Då det stod 1,5-2bar i manualen så tänkte jag testa med det trycket och det verkar fungera än så länge efter 2 dygn.

Varför fyller man ofta ett lägre tryck t.ex 0,8bar istället för 1,5bar?
Vad är det för nackdelar med ett lite högre tryck?
Vill förstå detta bättre.
Det finns en övertrycksventil så om den fungerar finns inget problem med att överfylla (inte nåt farligt). När vattnet blir varmt ökar trycket. Så det är onödigt att överfylla och att det sen läcker ut via övertrycksventilen när det blir varmare vatten.

Du verkar ha löst problemet nu men annars är expansionskärlet en vanlig källa till läckage.

Det finns nya avluftningsventiler att köpa billigt på Amazon t.ex. om de var en sån som va sönder.
🤩👍
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns en övertrycksventil så om den fungerar finns inget problem med att överfylla (inte nåt farligt). När vattnet blir varmt ökar trycket. Så det är onödigt att överfylla och att det sen läcker ut via övertrycksventilen när det blir varmare vatten.

Du verkar ha löst problemet nu men annars är expansionskärlet en vanlig källa till läckage.

Det finns nya avluftningsventiler att köpa billigt på Amazon t.ex. om de var en sån som va sönder.
🤩👍
Säkerhetsventilen utlöser vid 2,5bar och i manualen står det att systemet ska ha 1,5-2bar så jag tror inte att systemet är överfyllt nu.

Jag är däremot intresserad av varför man ofta föreslår ett lägre tryck, det finns troligtvis en orsak till det.
Det är trots allt inga höga tryck i systemen men någon orsak finns nog till att fylla 0,8bar istället för 1,7bar.
 
Klart det betydelse. Vatten går inte att komprimera, det ökar i volym med ökande temperatur. Därav vid ca 40 C så är det ett tryck på ca 0,8 bar, ökas tempen på som kommer trycket att öka. Bara som ett exempel vid 100 C kokar det och volym har då ökat ( inte säker nu ) från 1 liter till kanske 50 liter i ångform. Så vid 0,8 bar och tempen går upp( behövs ca 55 C ) så ökar trycket till 1 bar och det räcker med råge i en vanlig villa. Normalt så är det 1,5 bar och över så öppnar säkerhetsventil och släpper allt över 1,5 bar. Det med att trycket ska vara 2 - 2, 5 bar är något som kommit på senare tid för VP, och jag vet inte varför. Har man vedeldning och tankar så är dessa specade till ett drifttryck på 1,5 bar och provtryckta med 3 bar.
Räcker den förklaringen för dig.
 
F fixarpelle skrev:
Säkerhetsventilen utlöser vid 2,5bar och i manualen står det att systemet ska ha 1,5-2bar så jag tror inte att systemet är överfyllt nu.

Jag är däremot intresserad av varför man ofta föreslår ett lägre tryck, det finns troligtvis en orsak till det.
Det är trots allt inga höga tryck i systemen men någon orsak finns nog till att fylla 0,8bar istället för 1,7bar.
Det finns säkert flera olika skäl.
Ett skäl skulle kunna vara att det blir jobbigare för cirkulationspumpen att arbeta eller att det blir sämre verkningsgrad i den. Ett annat skulle kunna vara att om du ligger nära trycket för övertrycksventilen så kan fluktuationer i temp/tryck göra att vatten lämnar systemet och när tempen sjunker igen kan då trycket bli för lågt.
Men jag tjejgissar lite nu.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Det gör inget och man ska inte bry sig om trycket varierar mellan 0,5 och 1 bar mellan sommar och vinter, helt normal förändringar på trycket. Och ska inte fylla på vid 0,5 bar på sommaren, då blir trycket över 1,5 på vintern och säkerhetsventilen på 1,5 bar börjar pinka.
 
Jag är också nyfiken på nackdelarna med ett tryck över det "minsta behövliga"? Nu pratar jag inte om fantasitryck men säg att 1 bör räcka, vad är nackdelen med 1,5?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är också nyfiken på nackdelarna med ett tryck över det "minsta behövliga"? Nu pratar jag inte om fantasitryck men säg att 1 bör räcka, vad är nackdelen med 1,5?
Att säken börjar pinka när kylan kryper mer ute och mer värme behövs på vattnet, därav 0,8 vid ca noll ute.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att säken börjar pinka när kylan kryper mer ute och mer värme behövs på vattnet, därav 0,8 vid ca noll ute.
Så det skulle kunna vara en orsak till vätskeförlust.
Det jag läst om detta system är att trycket ska vara 1,5-2bar och säkerhetsventilen utlöser vid 2,5bar samt att expansionskärlet ska ta hand om förändringarna vid ändring av temperatur.
Och om trycket trots allt skulle bli för högt så kommer säkerhetsventilen släppa ut det trycket och den vätskan hamnar i uppsamlingskärlet.
Men jag är som sagt inte hemma på vattenburen golvvärme men försöker skaffa mig bättre kunskap och förståelse.
 
F fixarpelle skrev:
Så det skulle kunna vara en orsak till vätskeförlust.
Det jag läst om detta system är att trycket ska vara 1,5-2bar och säkerhetsventilen utlöser vid 2,5bar samt att expansionskärlet ska ta hand om förändringarna vid ändring av temperatur.
Och om trycket trots allt skulle bli för högt så kommer säkerhetsventilen släppa ut det trycket och den vätskan hamnar i uppsamlingskärlet.
Men jag är som sagt inte hemma på vattenburen golvvärme men försöker skaffa mig bättre kunskap och förståelse.
Expansionskärlet "tar hand" om tryckstegringen på det sätt att det finns luft i det som kan komprimeras och öka volymen på kretsen. Hade kretsen varit helt stum hade trycket stigit som en raket när vattnet blir varmt. Men expansionskärlet kan också börja läcka. Det är vanligt.
 
Lite återkoppling nu när en del tid passerat.
Jag fick fylla på några gånger då trycket sjönk men sedan gjorde jag som det stod i manualen och fyllde upp till 2bar och därefter har allt fungerat som det ska och inte tappat tryck mer än normalt med temperaturförändringar.
Jag kopplade inte in någon T-koppling för provtryck av golvslingan då systemet inte tappar trycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.