Vi har problem med att golvvärmen på övervåningen inte värmer alls, kalla golv med rumstemperaturer mellan 17,5-18,4°C med alla rumstermostater inställda på max. På bottenvåningen är det behagligt med rumstemperatur 19,5-20,0°C, med alla rumstermostater inställda på medel, vrider man upp termostaten i ett rum blir det varmare, så där fungerar allt som det ska.

Jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta att felsöka det hela och vad som kan behöva justeras.

Styrdonen på övervåningen är varma och indikatorn svarar mot hur rumstermostaterna är inställda (max). Jag har skruvat av styrdonen och motionerat piggarna, ingen upplevdes ha fastnat, men värmen i golvet påverkades inte alls av att styrdonen skruvades av.

Igår kväll öppnade jag upp inställningsringen och skruvade upp de röda injusterings rattarna helt (motsols) så mycket jag kunde på övervåningen, men så här 12-14h senare har inget hänt med temperaturen. Kanske att golvet känns ljummet i de två rum med kortast slingor, men rumstemperaturen i samtliga rum är än så länge oförändrad. Även om det är tröga system borde jag väl åtminstone se +0,1°C efter 12h om slingorna är fullt öppnade?

Från början satt det en Uponor C-33 regelcentral både uppe och nere, men den på nedervåningen är ersatt med Uponor Smartrix Wave Plus. Jag såg i någon annan tråd i forumet att man med Smatrix inte ska ha någon injustering, utan det ska vara fullt öppna slingor, stämmer det? Injusteringen nere som gjordes för Uponor C-33 är kvar efter att vi installerade Smartrix där, kan det påverka flödet på övervåningen?

Just nu är framledningstemperaturen uppe 36°C och returtemperaturen 33°C, nere är framledningstemperaturen 33°C och returtemperaturen 32°C. Både slingan uppe och nere är kopplad till fjärrvärmecentralen som finns på bottenvåningen där det sitter en gemensam pump.

Vad kan vara fel och vad mer kan jag testa?
 
Bilder på fördelarna?
Skickar fjv-centralen direkt till golvvärmefördelarna eller finns det golvvärmeshuntar?

Finns det någon bypass på fördelarna?

Vilket tryck har du i systemet?
 
Trycket är 0,6 bar. Ingen shunt vad jag kan se i skåpet och hittar heller inte att det finns med på översiktsbilden av fjärrvärmecentralen om det inte finns ett annat namn för shunt. Metro Therm Primex Villa IQ är fjärrvärmecentralen, finns en reglercentral och en reglermotor för värmesystemet och så pumpen. Från pumpen går rören till respektive golvvärme fördelare.

Kan inte namnen på alla delar, men bypass är väl det smalare röret som sitter på sidan av båda golvvärmefördelarna, så bypass finns?

Bottenvåning som fungerar:
Värmefördelare för golvuppvärmningssystem med rör, avstängningsventiler, flödesmätare och värmeregulator. Skidor lagras vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övervåning som strular:
Installation av golvvärme med flera vita rör och reglerventiler mot en spånskivevägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser identiska ut tycker jag förutom att nedervåningen kör Uponor Smartrix Wave Plus, och har 20x2,0 mm rör, övervåningen har 17x2,0 mm rör.

Eftersom jag nu fått varmt golv i rummet för den korstaste slinga på övervåningen efter att jag öppnade upp injusteringen helt, har jag testat att göra en injustering utifrån Uponors förenklade injusteringsschema. Det får kanske värmen att fördela sig över alla slingor, kanske övervåningen bara hade för stängda ventiler?

Väldigt förvirrande instruktioner, det pratas om "varv" men samtidigt kan jag bara justera ventilerna ca 390° från sina yttersta lägen, så jag antar att "varv" snarare är graderingen på låsbrickan. Här nedan har jag iaf försökt justera. De två vänstra ska vara fullt öppna, "5,0", sen har jag använt den position som "5.0" har vid fullt öppen för att sätta resterande värden. Injusteringen ska vara ungefär:

5,0
5,0
2,5
2,9
2,9
1,9
1,7

Värmesystem: röda reglage, blå ventiler, rör, vit märkning, träskiva i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag förstått skalan hur man justerar korrekt eller blev det fel?
 
Vad händer om du stänger en av ventilerna på BV , då får den andra mer tryck på flödet till slingorna. är det ev, luft i dom så ställer du ner alla termostater på noll, lossar ett termodon väntar i ca 5 minuter, lossar nästa don, sätter på det som du tidigare tog bort, då är det full tryck ut O.S.V till alla har fått sitt. Känn på slangarna om det blir skillnad i temp på returen, se även på termometrarna.
 
Är inte 0,6 bar på gränsen till för lågt tryck i ett tvåplanshus?

/M
 
M mgranbom skrev:
Är inte 0,6 bar på gränsen till för lågt tryck i ett tvåplanshus?

/M
Från manometern på fjv-centralen och överkant på övre gv-fördelaren lär det inte vara mer än 1,5-2 meter, så tekniskt räcker det med 0,5 bar och då har man 0,3 bars övertryck.

Men visst, det skadar inte att ligga på 0,8-1 bar.
 
Det naturliga första steget är ju att lufta fördelaren på övervåningen. Du har ju temp på vattnet och lite flöde (eftersom du har temperaturfall över fördelarna), men antagligen inte i alla slingorna.

När du luftat så puffar du i lite mer vatten vid fjärrvärmecentralen så du har ett par hekto till i systemet.
 
Hm, en svetsad koppling till ett av fjärrvärmerören i centralen har läckt från och till. Det har funnits på listan av saker att ta tag i men har skjutits upp.

Jag hittade en gammal bild jag tog för 7 år sedan, den är suddig men det ser ut som att manometern då låg på 1,2 bar. Så trycket har helt klart sjunkit sedan dess.

Bör jag fylla på innan jag felsöker något mer, om det rentav kanske är lågt tryck som gör att övervåningen inte riktigt pumpar runt?
 
Om du tar bort ställdonen, fjädrar "stiftet" upp automatiskt när du trycker ner det?

Är det någon skillnad på stiften mellan våningsplanen?
M M_H skrev:
Ser identiska ut tycker jag förutom att nedervåningen kör Uponor Smartrix Wave Plus, och har 20x2,0 mm rör, övervåningen har 17x2,0 mm rör.
Med anledning av klenare samt längre för till fördelaren på övervåningen så behöver förinställningen på slingorna på nedervåningen vara mer strypta än övervåningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du tar bort ställdonen, fjädrar "stiftet" upp automatiskt när du trycker ner det?

Är det någon skillnad på stiften mellan våningsplanen?
Ja, alla stift fjädrar tillbaka utan problem. Kan inte påstå att det är något skillnad när stiftet fjädrar tillbaka mellan våningsplanen, däremot kanske övervåningen är något trögare att trycka ner, eller så är det bara inbillning.
 
Fyll på vatten, men det är aldrig fel. Men avlufta, det kan man inte göra för många gånger så se till att göra det med. Det är snabbt gjort.
 
M M_H skrev:
Vi har problem med att golvvärmen på övervåningen inte värmer alls, kalla golv med rumstemperaturer mellan 17,5-18,4°C med alla rumstermostater inställda på max. På bottenvåningen är det behagligt med rumstemperatur 19,5-20,0°C, med alla rumstermostater inställda på medel, vrider man upp termostaten i ett rum blir det varmare, så där fungerar allt som det ska.

Jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta att felsöka det hela och vad som kan behöva justeras.

Styrdonen på övervåningen är varma och indikatorn svarar mot hur rumstermostaterna är inställda (max). Jag har skruvat av styrdonen och motionerat piggarna, ingen upplevdes ha fastnat, men värmen i golvet påverkades inte alls av att styrdonen skruvades av.

Igår kväll öppnade jag upp inställningsringen och skruvade upp de röda injusterings rattarna helt (motsols) så mycket jag kunde på övervåningen, men så här 12-14h senare har inget hänt med temperaturen. Kanske att golvet känns ljummet i de två rum med kortast slingor, men rumstemperaturen i samtliga rum är än så länge oförändrad. Även om det är tröga system borde jag väl åtminstone se +0,1°C efter 12h om slingorna är fullt öppnade?

Från början satt det en Uponor C-33 regelcentral både uppe och nere, men den på nedervåningen är ersatt med Uponor Smartrix Wave Plus. Jag såg i någon annan tråd i forumet att man med Smatrix inte ska ha någon injustering, utan det ska vara fullt öppna slingor, stämmer det? Injusteringen nere som gjordes för Uponor C-33 är kvar efter att vi installerade Smartrix där, kan det påverka flödet på övervåningen?

Just nu är framledningstemperaturen uppe 36°C och returtemperaturen 33°C, nere är framledningstemperaturen 33°C och returtemperaturen 32°C. Både slingan uppe och nere är kopplad till fjärrvärmecentralen som finns på bottenvåningen där det sitter en gemensam pump.

Vad kan vara fel och vad mer kan jag testa?
Om returemp. från fördelarna är nästan lika hög som framtemp och det är kallt i rummen tyder det på kraftigt förbigångsflöde (by pas), så stort att slingorna inte orkar drivas. Kolla slingornas returtemp. Om de är lägre än returtemp från fördelarna måste det bero på stort förbigångsflöde. Stäng det för det behövs inte. Det är till för att hålla varmt vatten framme om alla slingventiler är stängda. Då tar det bara lite längre tid att få värme när första ventilen öppnar. Behov av flöde finns vid lång ledning och risk för frysning på matarledning som jag har det med kulvert till gäststuga.
 
J Jochi skrev:
Stäng det för det behövs inte. Det är till för att hålla varmt vatten framme om alla slingventiler är stängda. Då tar det bara lite längre tid att få värme när första ventilen öppnar.
Nja, någonstans mellan framledning och returledning måste det alltid finnas ett flöde, för annars så kommer cirkulationspumpen att gå sönder när den försöker pumpa mot stängd ledning.

Om flödet sker genom bypass-ledning/-ventil eller genom ordinarie radiator/gv-shunt/gv-slinga är en smaksak.


Vi har termostater/ställdon på alla radiatorer & gv-shuntar å vi har ingen bypass på radiatorkretsen men tack vare att systemet är bra injusterat samt att det är aktiverat både "sommarurkoppling (18⁰)" samt "pumpstopp (20⁰)" på reglercentralen i fjv-centralen, detta gör att pumpen inte går mot stängt system.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, någonstans mellan framledning och returledning måste det alltid finnas ett flöde, för annars så kommer cirkulationspumpen att gå sönder när den försöker pumpa mot stängd ledning.

Om flödet sker genom bypass-ledning/-ventil eller genom ordinarie radiator/gv-shunt/gv-slinga är en smaksak.


Vi har termostater/ställdon på alla radiatorer & gv-shuntar å vi har ingen bypass på radiatorkretsen men tack vare att systemet är bra injusterat samt att det är aktiverat både "sommarurkoppling (18⁰)" samt "pumpstopp (20⁰)" på reglercentralen i fjv-centralen, detta gör att pumpen inte går mot stängt system.
Det är rätt att ett grundlönen måste finnas. Jag har löst det med att badrummet alltid har öppen ventil.
 
J Jochi skrev:
Om returemp. från fördelarna är nästan lika hög som framtemp och det är kallt i rummen tyder det på kraftigt förbigångsflöde (by pas), s
På bilden ovan ser det ut som att det är 3-5 graders skillnad mellan framledning och retur på övervåningen, vilket verkar rätt.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.