Har en vedex 3300 och 3st 500l ackumulatortank. Tycker värmen försvinner fort i tankarna. Eldar nu morgon och kväll.
Har ca 55 i framledningstemperatur och 50-51 i returen. Kör pumpen på lägsta hastighet.
 
1500 L och - 10 ute så räcker det inte kanske mer än mellan kväll och morgon om du ett hus på ca 200 m2. 55 C ut så har du element. Har lika men GV. Eldar lite sen kväll, blir ca 80 C och då är det ca 50 % kvar med värme men räcker inte till kvällen. Så det blir en till en och gryta ( eldning inlägg ) på morgonen, då finns en del värme kvar och man behöver inte elda så länge för att få upp tempen i tankarna.
 
Nej de kanske stämmer. Man borde ha mera tank men dåligt mä plats till de tyvärr. Värmer 180kvm
 
Har du shuntautomat?
 
Ja med utgivare. Tror de är danfoss
 
A abel48 skrev:
Ja med utgivare. Tror de är danfoss
Om den har schema prova att ställa in så att kurvan sänks under natten. Om man vill kolla justering på radiator kan man köpa en IR termometer och kolla delta på radiatorarna. Om inget är justerad så brukar dem element närmast pannan har lägst så man kan trimma dem.
Jag har 1500L på 280 m2 och nu med -10 räcker det till eftermiddag men jag kör ca 45 framledning.
Kan man snåla med framledning så sparas en del.
 
Men måste säga att jag försökte trimma och fick upp delta men tycker tankarna töms lika fort. 😆
Jag vet hur det känns. Man går ligga sig med tankarna fylld på 100c för att kommer ned på morgon till 80 topp 40 botten. Man undrar var den ta vägen men min panna stor i källaren som är kallt.
 
Har du varmt eller kallt expansionskärl?
Varmt i utrymmet där tankarna och panna står.?
Stänger du pannan mellan eldningarna.
Dvs så ingen luftgenomströmning sker när inget brinner
 
Expansions kärlet står varmt i pannrummet och pannan stängs av själv när de brunnit ut. Alltså fläkten stoppar och laddpumpen stoppar vid ca 80 grader
 
Laddar dock inte tankarna mer än ca 90 i topp och ca 50 i botten ofrast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.