TRJBerg
Jag har två bostadshus på min fastighet och funderar på att kallställa det ena av ekonomiska skäl.
Undrar vilka troliga problem det kan orsaka.
Huset är från ca 1920 och är i bra skick. Uppvärms av LLVP (ny) och elelement. Håller låg temp inne. Elementena är inställda på minimum och LLVP på ca 12° grader. Kallaste stället nu är där vattenledningarna kommer in, ca 5° grader nu. Har frostvakt där.
Har inte för avsikt att kallställa det just nu, tänker mer fr o m nästa vinter. Använder inte huset vintertid numera.
 
Inte helt lätt att kallställa ett hus med vattenbureen värme. Om det inte töms helt på vatten och då menar jag att det får inte finnas en droppe kvar i systemet. Går att fylla på glykol som en bil ungefär. Sen måste allt vatten ur alla vattenledningar och ev VVB och blåsas ur, då ingen kanske riktigt vet hur rören går. Det gäller att tänka till ordentligt och kanske ta hjälp av någon som varit med tidigare. Sen det med inkommande vatten kan säkras med en frostvakt på rätt ställe.
 
TRJBerg
J jonaserik skrev:
Inte helt lätt att kallställa ett hus med vattenbureen värme. Om det inte töms helt på vatten och då menar jag att det får inte finnas en droppe kvar i systemet. Går att fylla på glykol som en bil ungefär. Sen måste allt vatten ur alla vattenledningar och ev VVB och blåsas ur, då ingen kanske riktigt vet hur rören går. Det gäller att tänka till ordentligt och kanske ta hjälp av någon som varit med tidigare. Sen det med inkommande vatten kan säkras med en frostvakt på rätt ställe.
Det är ingen vattenburen värme.
 
Frågan är väl hur bra det går att tömma vattenledningarna. Ofta kan det finnas någon låg punkt som vattnet inte rinner ur vid vanlig urtappning. Många blåser ur ledningarna med tryckluft. Inte säkert det räcker.

Saker som tvättmaskiner diskmaskiner fryser ofta sönder, de går inte att tömma helt. Termostatblandare till dusch bör monteras bort vid kallställning, de går inte att tömma helt. Man kan hälla glykol eller liknande i govbrunnar, vattenlås på toan osv (givetvis tömma toacisternen).
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är ingen vattenburen värme.
OK missade lite. Som sägs så blir det att få ur allt vatten för alla delar. Har själv en stuga som kallställs, men där jag dragit rören själv. Alla rör ligger med nedförsbacke och VVB hänger på väggen. Allt med ventiler lite överallt, så vid hemgång på vintern så öppnas bara ventilerna och hemresan kan börja. Behöver inte vänta eller blåsa ur. Ducshblandaren tas med hem och glykol i alla vattenlås och toa.
 
TRJBerg
Största problemet är nog stället där vattenledningarna kommer in i huset. (Kallt vatten + varmvatten.) De kommer från det andra bostadshuset. Där finns avstängningskranar, men de ligger uppströms s a s. Vet inte hur det kan lösas (tömmas/blåsas).
Tvättmaskin finns inte och diskmaskinen tror jag inte fungerar i alla fall.
Ett annat problem är att jag kanske vill hyra ut det på sommarhalvåret. Komplicerar i så fall.
 
Har du nedförsbacke från det andra huset, så blir det att sätta ventiler under marknivå som kan öppnas så vattnet rinner ur kullverten, allt åker ut, då luft kommer gnom att bubbla. Bäst med att ha en ventil som kan öppnas så luft kommer in, i det andra huset. Finns det mage på rören ( koppar ) så fryser dom sönder, är det PEM så klara dom att frysa. Att hyra ut, det gör du sommartid och bara stänga ventiler och sätta på vattnet, luften åker ur.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.