Investerade i en Luftvärmepump i sommras för att kunna få ner temperaturen hemma vilket var en av de bästa investeringar jag gjort. Gött svettiga sommardagar!

Nu är snart vintern här och jag har börjat köra på värme ist för kyla.

Men jag blir inte riktigt klok på inställningarna. Har försökt läsa manualen men den säger inte alls hur det är tänkt funka. Det är en Panasonic TZ35WKE

Man kan köra AUTO, COLD, HEAT eller DRY.

Kör jag HEAT, och sätter den på 20 Grader.. då kan den fortsätta värma även om inomhus temperaturen nåt 21grader (som jag kan se på mitt Verisure larm). Och även om Verisure skulle visa fel så säger Panasonics egna app att inomhus temperaturen är 22 grader. Men den kör ändå, om än på väldigt låg fläkt. Bör den inte stänga av tillfälligt här tills temperaturen igen är under 20?

En dag var vi uppe i 23 grader även om den var inställd på 20.

Kör man den på AUTO 20 grader går det bättre, men då får jag ett annat problem.
Skulle jag vilja tända en brasa för att hjälpa till o värma upp då börjar den kyla ist då temperaturen går upp såklart hemma och framförallt i taket där LVP sitter.

Någon med liknande erfarenhet?
 
Kör inte på AUTO om du vill hålla nere elräkningen. Det blir gärna lite ojämn värme i huset beroende på om det t.ex. varit en solig dag eller ej och LLVP håller inte temperaturen perfekt är min erfarenhet. Jag tror inte den modellen är gjord för uppvärmning i nordiskt vinterklimat(?) Har du kollat specen vilka utetemperaturer den klarar?
 
J Josth skrev:
Kör inte på AUTO om du vill hålla nere elräkningen. Det blir gärna lite ojämn värme i huset beroende på om det t.ex. varit en solig dag eller ej och LLVP håller inte temperaturen perfekt är min erfarenhet. Jag tror inte den modellen är gjord för uppvärmning i nordiskt vinterklimat(?) Har du kollat specen vilka utetemperaturer den klarar?
Jag tolkar nedan från databladet som att den funkar till minus 15 grader? Bor i SKåne så har ju inte hunnit få minus ens om nätterna än så länge.

Temperaturområde för drift: kylning mellan -10 till +43 °C, uppvärmning mellan -15 till +24 °C, från ett datablad.
Utdrag ur datablad som visar uppvärmningskapacitet och energiförbrukning för värmepump vid olika temperaturer.
 
Ok, ja i Skåne går det säkert bra med den modellen!
 
Strunta i siffrorna, ställ in pumpen på Heat och justera så det känns bra.
Kolla temperaturen med en mätare där du befinner dig.
Givaren för larmet kan ju tex sitta i taket, och där är det inte "rumstemperatur"
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Strunta i siffrorna, ställ in pumpen på Heat och justera så det känns bra.
Kolla temperaturen med en mätare där du befinner dig.
Givaren för larmet kan ju tex sitta i taket, och där är det inte "rumstemperatur"
Gammal tråd men hur menar du med att givaren sitter högt? Det konstiga är ju att pumpen själv säger 23 och värmer trots att 20 är inställt. Min HZ35XKE är lika hysterisk. Min Mitsubishi Hero 2 har inga sådana problem. Panasonic har dålig programvara i sin med andra ord. Har någon sett ett firmware-uppdatering till dessa någon gång?

Frågade Panasonic om beteende och dom sa bara "låt din servicetekniker kontrollera den". Men det verkar ju vara ett generellt problem.
 
  • Gilla
mooyoo
  • Laddar…
Det ska inte vara så att jag måste justera ner temperaturen så här mycket. Blir värre ju varmare det är ute. HZ35XKE

Är det minus ute behöver jag ha den på 20 eller 20,5 för att få 21,5-22 så andra änden av rummet får 21. Den värmer alltid högre än inställt men ju varmare ute desto större diskrepans. Heron ställer jag på 21 och det blir 21. Tyvärr är dess app kass men annars skulle jag nog rekommendera alla att köpa Mitsubishi framför Panasonic.
 
  • Smartphone-app för styrning av rumstemperatur, visar 19 grader, väder, husikoner, funktioner för värmestyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mooyoo
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Det ska inte vara så att jag måste justera ner temperaturen så här mycket. Blir värre ju varmare det är ute. HZ35XKE

Är det minus ute behöver jag ha den på 20 eller 20,5 för att få 21,5-22 så andra änden av rummet får 21. Den värmer alltid högre än inställt men ju varmare ute desto större diskrepans. Heron ställer jag på 21 och det blir 21. Tyvärr är dess app kass men annars skulle jag nog rekommendera alla att köpa Mitsubishi framför Panasonic.

Du har precis samma fenomen som jag. Sätter min på 19, visar 22-23.. och värmer på ändå.

Vill jag ha 20 grader får jag ha den på typ 17-18 inställt.

Riktigt usel programvara
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Har en äldre Panasonic, runt 10 år. Minns inte modelnamnet.

Men det är bara nått skit, termostaten verkar inte fungera som den ska och den håller extremt ojämn temperatur. Har den inställd på 21 och tempen brukar variera mellan 18 och 22. Ibland kan den bara cirkulera luften och skita i att värma trots att temperaturen börjar sjunka under 18. Blir inga mera pumpar av det skitmärket.
 
  • Gilla
Micleg
  • Laddar…
Micleg Micleg skrev:
Det ska inte vara så att jag måste justera ner temperaturen så här mycket. Blir värre ju varmare det är ute. HZ35XKE

Är det minus ute behöver jag ha den på 20 eller 20,5 för att få 21,5-22 så andra änden av rummet får 21. Den värmer alltid högre än inställt men ju varmare ute desto större diskrepans. Heron ställer jag på 21 och det blir 21. Tyvärr är dess app kass men annars skulle jag nog rekommendera alla att köpa Mitsubishi framför Panasonic.
Har exakt samma problem med min nya Panasonic NZ-25. Min slår av och på hela tiden för att den värmer för mycket. Helt otroligt att skicka på mer värme om det är 2-3 grader varmare än man ställt in. Till mig låtsades Panasonic att de inte kände till detta. Drar otroligt mycket mer el än nödvändigt.
 
M mooyoo skrev:
Du har precis samma fenomen som jag. Sätter min på 19, visar 22-23.. och värmer på ändå.

Vill jag ha 20 grader får jag ha den på typ 17-18 inställt.

Riktigt usel programvara
Säg att det inte är fel på programvaran så är den ändå usel. Har många Panasonic-pumpar en brist i hårdvaran så ska man ju fånga upp det med mjukvaran. Så håller med, oavsett vad felet är så är mjukvaran kass!
 
M Matte99 skrev:
Har exakt samma problem med min nya Panasonic NZ-25. Min slår av och på hela tiden för att den värmer för mycket. Helt otroligt att skicka på mer värme om det är 2-3 grader varmare än man ställt in. Till mig låtsades Panasonic att de inte kände till detta. Drar otroligt mycket mer el än nödvändigt.
Auto undviker jag pga oekonomiskt. Men provade för skojs skull. 19 grader i rummet och istället för att köra på för mycket så slår den av. Ställer den på 30 grader men den går inte igång och värmer vad händer när ni gör så?
 
Nån som kommit till nån slutsats här? Är detta möjligt att fixa? Jag är bortrest mycket och förra vintern blev det så kallt i huset så frånluftvärmepumpen slutade värma och meningen var att denna skulle hoppa in om det riskerade bli så igen. Men även om jag sätter den på 16 grader så verkar den gå för jämnan. Kanske inte på så hög effekt men den drar mellan 200-400w ser det ut som.
 
C Candell skrev:
Nån som kommit till nån slutsats här? Är detta möjligt att fixa? Jag är bortrest mycket och förra vintern blev det så kallt i huset så frånluftvärmepumpen slutade värma och meningen var att denna skulle hoppa in om det riskerade bli så igen. Men även om jag sätter den på 16 grader så verkar den gå för jämnan. Kanske inte på så hög effekt men den drar mellan 200-400w ser det ut som.
Hej, tyvärr inte för min del. Jag kör min inställd på 18 grader värme. Då håller den 21 grader innomhus. Trots att appen säger att det är 21grader inne (vilket då rimligen borde berätta för LVP att den inte ska köra eftersom den är inställd på vämre 18 grader) Men, det är vad jag lyckats med..
 
M mooyoo skrev:
Hej, tyvärr inte för min del. Jag kör min inställd på 18 grader värme. Då håller den 21 grader innomhus. Trots att appen säger att det är 21grader inne (vilket då rimligen borde berätta för LVP att den inte ska köra eftersom den är inställd på vämre 18 grader) Men, det är vad jag lyckats med..
Min drar ca dubbelt så mycket el om den värmer till 21 istället för 18 grader när det är kallt ute. Eftersom Panasonic har underhållsvärme under 16 grader innebär det att lägsta temp blir 16+3=19 grader. Så vid dyr el går det inte att spara el som med bättre märken.

Mäter man inte elförbrukningen eller har lite koll och jämför med element tycker man kanske alla luftvärmepumpar är bra.
 
  • Gilla
mooyoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.