Hej,

Skulle behöva lite expertishjälp på hur jag ska gå tillväga med att få upp en Pull-Up bar hemma i min lägenhet(byggd 50 talet) och väggarna verkar vara av lättbetong för de är porösa och smular sig. Det blir ju en viss rörelse i pull-up baren då jag ska dra mig upp och ned(90kg) så vill inte dra med mig bitar av väggen.. (gäller denna https://www.gorillasports.se/pull-up-stang-vagghangd-chinsstang-chins/p/747?gad_source=1).
Har haft utmaningar att hänga upp allt från Tavlor, nattduksbord till TV. Hålen blir både höga och breda när man borrar.. Lärt mig att ta mindre borr i diameter och borra väldigt försiktigt men trots det kan borren åka både upp och åt sidan, väldigt svårt att borra rakt som i betong. Bland det värsta jag borrat i än så länge, är absolut ingen expert men brukar ändå fixa det mesta efter ha kollat upp tips på nätet, men detta blir en annan typ av utmaning.

Vår vaktmästare trodde det var blandning av lättbetong & tegel så det är infon jag gick på när jag pratade med Beijer. Mannen på Beijer rekommenderade ordentliga duopluggar och stora skruvar (M10x80) för att fästa i teglet som brukar komma bakom lättbetongen. Finns ingen garanti så klart, men han tyckte det var bäst att börja med det innan den dyrare lösningen som ankarmassa där man kommer upp på motsvarande kostnad för pull-up baren. DOCK! så borrade jag häromdagen med 10 cm lång borr, kom enkelt igenom utan slagborrsfunktion och materialet var bara grått(se bilder) dvs. verkar det inte vara något tegel med i matchen.

Vad/hur gör jag? Vill inte ge upp detta, På Hornbach sades det att det är omöjligt varpå jag gick till Beijer för känns inte som det ska vara omöjligt.
 
  • Ett fågelbo i ett hål i en vit vägg med en tittande fågel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i en vit vägg med mörka kanter och fläckiga märken runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg och trägolv med synligt vitt pulver eller damm nära listerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Testade du att sätta in pluggen och använda skruvarna du köpt? Det är ju inte förrän du gjort det som du vet om de fäster tillräckligt..?
Den mesta kraften i de övre hålen kommer ju att vara ut från väggen och där behöver plugg och skruv stå emot den dragande kraften.
De nedre hålen kommer att behöva stå emot krafter uppifrån och ner så där kommer skruvarna och pluggen i värsta fall att pressa ihop materialet och det släpper.

Om det här händer så är kanske en genomgående skruv med bricka på baksidan värt att fundera på - brukar ju dock inte vara så snyggt... men då kanske du får fundera på om du kan montera ställningen på en plywoodskiva och sen göra ett antal hål i skivan och sprida kraften i väggen genom att sätta flera skruvar. Det kan också vara värt att fundera på ett konstruktionslim mellan skiva och vägg samt några skruvar.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
De där väggarna är inte så mycket att hänga i granen. Det är ett lager puts som inte har mycket att hålla emot. Håller med föregående talare. Satsa på att dra igenom två bultar och en plywood på vardera sida vägg som du snyggar upp med konstläder eller liknande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
RoTe

Kemankare! Gör du rätt med det där och river väggen med din kroppsvikt har någon byggt fel.
 
X Xexelol skrev:
Hej,

Skulle behöva lite expertishjälp på hur jag ska gå tillväga med att få upp en Pull-Up bar hemma i min lägenhet(byggd 50 talet) och väggarna verkar vara av lättbetong för de är porösa och smular sig. Det blir ju en viss rörelse i pull-up baren då jag ska dra mig upp och ned(90kg) så vill inte dra med mig bitar av väggen.. (gäller denna [länk]).
Har haft utmaningar att hänga upp allt från Tavlor, nattduksbord till TV. Hålen blir både höga och breda när man borrar.. Lärt mig att ta mindre borr i diameter och borra väldigt försiktigt men trots det kan borren åka både upp och åt sidan, väldigt svårt att borra rakt som i betong. Bland det värsta jag borrat i än så länge, är absolut ingen expert men brukar ändå fixa det mesta efter ha kollat upp tips på nätet, men detta blir en annan typ av utmaning.

Vår vaktmästare trodde det var blandning av lättbetong & tegel så det är infon jag gick på när jag pratade med Beijer. Mannen på Beijer rekommenderade ordentliga duopluggar och stora skruvar (M10x80) för att fästa i teglet som brukar komma bakom lättbetongen. Finns ingen garanti så klart, men han tyckte det var bäst att börja med det innan den dyrare lösningen som ankarmassa där man kommer upp på motsvarande kostnad för pull-up baren. DOCK! så borrade jag häromdagen med 10 cm lång borr, kom enkelt igenom utan slagborrsfunktion och materialet var bara grått(se bilder) dvs. verkar det inte vara något tegel med i matchen.

Vad/hur gör jag? Vill inte ge upp detta, På Hornbach sades det att det är omöjligt varpå jag gick till Beijer för känns inte som det ska vara omöjligt.
Du skulle kunna sätta ett par brädbitar först på väggen så du får några fler fästpunkter.
 
Hej,

Tack för alla svar!

@Testarn : Nej har inte testat, var på väg att göra det, men avslutade då jag borrade och där inte fanns något tegel med i spelet. Vill helst göra det ordentligt och en gång. Borra igenom väggen är dessvärre inget alternativ då badrummet ligger på andra sidan, sen är väggen ca 50 cm tjock med. Skiva/planka kan vara ett alternativ eller tjockare plåt i svart så det är mer estetiskt, men då kanske Kemankarlösningen blir billigare till slut ändå.

@Jontha : Nej, som sagt det har varit en utmaning att ens få tavlor raka trots lasermätning osv då hålen haft en förmåga att växa och det inte blir borrat rakt.

@RoTe : Exakt den lösningen en kollega tipsade om också och även Beijer, men att om där fanns tegel så skulle pluggarna och skruvarna hålla. Den här lösningen är ju lite mer permanent och kräver lite arbete för att få bort dagen jag ska flytta (vinkelslip & borra bort gängan så jag kan spackla igen).

@Emanuel01 : Tack för tipset, är inne på det om jag kan hitta en bra estetisk lösning för det, ex tjockare svart plåt. Det här råkar vara i vardagsrummet, enda möjliga plats jag har i lägenhet för den så.



Hur tjock bräd/plåtbit bör det vara och hur många skruvar för att fästa den?
I teorin, ska man först få upp brädbiten/plåtbiten och sedan då borra igenom den intill väggen för att sedan fästa pull-up stången?

Blir väl antigen en brädbit/plåtbit lösning eller kemankare, beror på slutliga kostnaden samt det estetiska för kemankare blir mindre fult än en stor brädbit. (det är som sagt om man kan få tag i en tjockare svart plåtbit
 
X Xexelol skrev:
Hej,

Tack för alla svar!

@Testarn : Nej har inte testat, var på väg att göra det, men avslutade då jag borrade och där inte fanns något tegel med i spelet. Vill helst göra det ordentligt och en gång. Borra igenom väggen är dessvärre inget alternativ då badrummet ligger på andra sidan, sen är väggen ca 50 cm tjock med. Skiva/planka kan vara ett alternativ eller tjockare plåt i svart så det är mer estetiskt, men då kanske Kemankarlösningen blir billigare till slut ändå.

@Jontha : Nej, som sagt det har varit en utmaning att ens få tavlor raka trots lasermätning osv då hålen haft en förmåga att växa och det inte blir borrat rakt.

@RoTe : Exakt den lösningen en kollega tipsade om också och även Beijer, men att om där fanns tegel så skulle pluggarna och skruvarna hålla. Den här lösningen är ju lite mer permanent och kräver lite arbete för att få bort dagen jag ska flytta (vinkelslip & borra bort gängan så jag kan spackla igen).

@Emanuel01 : Tack för tipset, är inne på det om jag kan hitta en bra estetisk lösning för det, ex tjockare svart plåt. Det här råkar vara i vardagsrummet, enda möjliga plats jag har i lägenhet för den så.



Hur tjock bräd/plåtbit bör det vara och hur många skruvar för att fästa den?
I teorin, ska man först få upp brädbiten/plåtbiten och sedan då borra igenom den intill väggen för att sedan fästa pull-up stången?

Blir väl antigen en brädbit/plåtbit lösning eller kemankare, beror på slutliga kostnaden samt det estetiska för kemankare blir mindre fult än en stor brädbit. (det är som sagt om man kan få tag i en tjockare svart plåtbit
Närmaste plåtverkstad kan klippa till en plåt.
Men då får du nog en obehandlad.
Fick en bit gratis till min kamin men lade några 100kr i deras fika kassa. Hade matt svart färg hemma och måla själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.