Jag håller på att installera vattenburen golvvärme på första våningen . Idag är det träbjälkar och spånskiva och golvbeläggning bifogad bild.
samtidigt jag vill också minska ljud mellan plan våning

Finns det ett smart sätt att minska ljud mellan våningar ? ska det bli någon skillnad med alternativ 1
kan jag implementer alternativ 2 på någon smart sätt


alternate 1 (golv ska bli på samma nivå som idag)
1 golvbeläggning. 14mm
2 LK golvvärme Spårskiva 22 mm
3 isolering mellan bjälkar


Alternate 2 (golv ska bli 6cm hög än idag )
1 golvbeläggning. 14mm
2 LK golvvärme Spårskiva 22 mm
3 ROCKWOOL Stegljudsskiva 20mm
4 Spårskiva 22 mm

5 isolering mellan bjälkar
 
  • Öppet golvutrymme med sågspån, såg, tegel, byggavfall; renovering eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Om du upplever att det är så störande med stegljud i våningen under den du gör om golvet på nu så är det nog bara ett acceptera att golvet kommer att bli tjockare. Det blir ju ca 44 mm högre och inte 6 cm som du skriver. Det som skiljer är ju en golvspånskiva 22mm och isoleringen 20 mm.

Jag ser ingen annan lösning, att försöka lägga undergolvet mellan reglarna för att spara 22 mm blir otroligt mycket extra jobb med tveksamt resultat.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Om det är samma bjälkar som golvet vilar på och taket sitter i undervåningen kommer ljudet tveklöst att gå igenom. Effektivast med separata bjälklag för golv och tak. Kanske enklare att i
sänka taket och isolera där än att höja golvet?
 
T Testarn skrev:
Om du upplever att det är så störande med stegljud i våningen under den du gör om golvet på nu så är det nog bara ett acceptera att golvet kommer att bli tjockare. Det blir ju ca 44 mm högre och inte 6 cm som du skriver. Det som skiljer är ju en golvspånskiva 22mm och isoleringen 20 mm.

Jag ser ingen annan lösning, att försöka lägga undergolvet mellan reglarna för att spara 22 mm blir otroligt mycket extra jobb med tveksamt resultat.
Ska det bli skilnaden ?
 
Stegljudsdämpande mattor eller skivor hjälper bäst i bjälklag av tung konstruktion. För lätta bjälklag har man störst stegljudsproblem i de lägre frekvenserna varför föreslagen skiva inte kommer hjälpa nämnvärt. Därför bör man också öka vikten på bjälklaget om man vill dämpa stegljudet.
 
Vilket ljud är det som skall dämpas? Stegljud eller ljud i allmänhet från undervåningen? Lösningen kan ligga i isoleringen. Kan du byta lösull mot något tungt som tex sand så blir de betydligt bättre ljuddämpning.
 
  • Gilla
HRico
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vilket ljud är det som skall dämpas? Stegljud eller ljud i allmänhet från undervåningen? Lösningen kan ligga i isoleringen. Kan du byta lösull mot något tungt som tex sand så blir de betydligt bättre ljuddämpning.
Jag kan ser båda , men prio 1 ska vara ljud i almänhet,idag kan vi höra mellan våningarna även om vi pratar.
 
tack för all duktigt svar. vad tror ni om jag ska änvand 12 mm spånskiva (#4) ska det fungera så jag kan spara 1 cm

Alternate 2 (golv ska bli 3cm hög än idag )
1 golvbeläggning. 14mm
2 LK golvvärme Spårskiva 22 mm
3 ROCKWOOL Stegljudsskiva 20mm
4 Spårskiva 12 mm

5 isolering mellan bjälkar
 
Jag upplever att golvgips gör ganska stor skillnad på mängden ljud som släpper igenom våningar.. Eller iaf vilka frekvenser.
 
T
Frågan är ju om man kan gå på en 12 mm spånskiva eller en 13 mm golvgips utan att kliva igenom medan man lägger isoleringen... Sen har ju tipset varit att ha så tung golvkonstruktion som möjligt för att dämpa ljud så där är ju gips bättre än spån men att tunnare skivor inte dämpar lika bra som tjocka.
För att dämpa "allmänt" ljud så handlar det väl om att isolera med så kompakt material som möjligt mellan reglarna, så att använda stenull kanske är bättre än glasfiber?

Sen blir det en avvägning av vad som är viktigast, att dämpa ljud eller minska bygghöjd?
 
T Testarn skrev:
Frågan är ju om man kan gå på en 12 mm spånskiva eller en 13 mm golvgips utan att kliva igenom medan man lägger isoleringen... Sen har ju tipset varit att ha så tung golvkonstruktion som möjligt för att dämpa ljud så där är ju gips bättre än spån men att tunnare skivor inte dämpar lika bra som tjocka.
För att dämpa "allmänt" ljud så handlar det väl om att isolera med så kompakt material som möjligt mellan reglarna, så att använda stenull kanske är bättre än glasfiber?

Sen blir det en avvägning av vad som är viktigast, att dämpa ljud eller minska bygghöjd?
För att förtydliga ska kan lägga golvgipset som sista lager direkt under ytskicktet.
 
T
C Cerb skrev:
För att förtydliga ska kan lägga golvgipset som sista lager direkt under ytskicktet.
Hmm.. är det bra om man har golvvärme? Tänker att det inte ska vara för tjockt material ovanför den för att den ska fungera. LK var inne på att mitt 15mm parkettgolv var i tjockaste laget för att det skulle bli effektivt med golvvärme.
Jag säger inte att det inte går men det ska nog tas med i beräkningen.
 
T Testarn skrev:
Hmm.. är det bra om man har golvvärme? Tänker att det inte ska vara för tjockt material ovanför den för att den ska fungera. LK var inne på att mitt 15mm parkettgolv var i tjockaste laget för att det skulle bli effektivt med golvvärme.
Jag säger inte att det inte går men det ska nog tas med i beräkningen.
Gips har bättre värmeledningsförmåga än trä. Men visst får man ett något trögre system, men också jämnare temperatur på golvet.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
För golvvärme behöver man inte oroa sig. Det läggs ju golvvärme i betonggolv. Har för mig att det skulle fungera med upp till 35mm trägolv på golvvärme. Jag har 22 mm spån + lumppapp och 14mm parkett respektive dubbelgips + klinker ovanpå golvslingorna. Båda värmer bra sedan 20 år tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.