A AG A skrev:
Jag tror att det var efter coronavaccinet. Det var tydligt bara en bluff, för att kunna spruta in ett microchip i oss alla. Sedan dess har kommunen koll på varje steg vi tar. Samt inte minst om vi satt på värmen i hallen, eller ej.
Men det är rätt praktiskt ändå, efter senaste vaccineringen så räcker det med att jag stampar två gånger med högerbenet i marken för att starta google maps. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Edvert och 32 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inlägget är också borttaget senare, men för sent då det finns kvar i citatet🤣
Nu verkar det borta i fler nivåer så då är väl ordningen åter kanske. Men ditt citat står kvar och pekar mot något som gått hädan med sopkvasten. :)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Och fortfarande gäller vad ägaren/hyresvärden avser med uppvärmning av något utrymme med frysrisk.
 
TRJBerg
Eftersom du har luftluftvärmepump och vedkamin så är det vettiga att ha dörren vidöppen till groventren.
Jag antar att du betalar för elen för elelementena så då är det dumt att värma med dom.
Är det något speciellt med groventren eftersom de ringde specifikt om den?
 
Jag gissar på vattenmätare står i groventrren? Idag kör många kommuner fjärravlästa vattenmätare, nya mätare loggar många parametrar och larmar när något är avvikande. Som avvikande räknas bl annat hög/låg temperatur, läckage, rörbrott, manipulering mm, det är nog i samband med fjärravläsning kommunen upptäck att mätaren har låg omgivande temperatur och riskerar att frysa sönder.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
O Ont Mage skrev:
Hur vet man om de är el eller vatten element?
Har elementet/radiatorn sladd går det på el. Har det rör så är det fyllt med vatten.

Är det vattenburet så kanske det räcker med att termostatventilen och lufta ur det så blir det förhoppningsvis varmt.

När vi köpte vårt hus så anmärkte besiktningsmannen på att det saknades värmekälla i vår farstu, det var riskabelt tyckte han. Vi installerade ett "smart" el-element som värmer våra blöta skor och håller farstun till min 14 grader på natten. Den varma inomhusluften från huset hjälper såklart också till, vi har ingen dörr (borttagen) men en svängd trappa ner mot ytterdörren.

Det är nog bra att värma upp så gått man kan och har råd med i alla fall just med tanke på fukt och kallras. Hoppas i alla fall att det löser sig.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
O Ont Mage skrev:
Kommunen ringde och sa att jag måste sätta på värmen i groventren för ledningarna kan frysa sönder där

Första fråga hur kan kommunen veta att de varit kallt där?

Andra fråga ska jag sätta på elementet eller räcker de om jag bara öppnar dörren till huset så det blir varmt där med.

Jag tror nämligen de är el element hade den på 3 dagar och dom dagarna var jag uppe i 4 gånger så mer el än vanligt..

Hur vet man om de är el eller vatten element? Är de vatten då kanske de är den som ska vara på för att inte den ledningen ska frysa???

Någon som vet? fattar inte så mycket o tycker de är lite pinsamt
Installera en värmekabel vid rören och isolera dem. Billigare att bara värma rören än hela utrymmet om det är möjligt. Men det är ju en kostnad för installationen och det är ju frågan om vem som ska stå för den när du hyr. Om du inte kan installera själv. Finns ju värmekabel med stickpropp. Ingen elektriker behövs bara du har ett vägguttag.
 
  • Gilla
BerraBo och 1 till
  • Laddar…
O Ont Mage skrev:
Kommunen ringde och sa att jag måste sätta på värmen i groventren för ledningarna kan frysa sönder där

Första fråga hur kan kommunen veta att de varit kallt där?

Andra fråga ska jag sätta på elementet eller räcker de om jag bara öppnar dörren till huset så det blir varmt där med.

Jag tror nämligen de är el element hade den på 3 dagar och dom dagarna var jag uppe i 4 gånger så mer el än vanligt..

Hur vet man om de är el eller vatten element? Är de vatten då kanske de är den som ska vara på för att inte den ledningen ska frysa???

Någon som vet? fattar inte så mycket o tycker de är lite pinsamt
Hej,
det känns lite konstigt, jag jobbar på kommunen och vi ringer inte till kund och säga att de måste sätta på värmen för att ledning inte ska frysa. Men, jag installera digitala vattenmätare och då ringer vi kunderna och säga till de att vattenmätare visa sig att har lågtemperatur och de måste isolera eller sätta på värme för att om vattenmätare fryser så står kunden för kostnaden.
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
D diveglialuca skrev:
vi ringer inte till kund och säga att de måste sätta på värmen

D diveglialuca skrev:
då ringer vi kunderna och säga till de att vattenmätare visa sig att har lågtemperatur och de måste isolera eller sätta på värme

Ringer ni kunden eller inte?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
CecBT och 23 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ringer ni kunden eller inte?
Vi ringer för att varna kunde att mätare har lågtemperatur, om vattenmätare fryser sönder kunde ska betala 2800kr.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
O Ont Mage skrev:
Värmer huset med luftvärmepump och kamin. Mest bara kaminen just nu
Eftersom du verkar vilja spara pengar på uppvärmningen så är ju luft/luftvärmepumpen billigare att värma med än kaminen om du inte bor i norra Sverige där det kan vara -25 nu. Ner till -15 bör din värmepump absolut vara billigare än att elda med ved.

Värm upp alla utrymmen med vatten men troligen vill din hyresvärd att du håller hela huset uppvärmt. En vattenskada pga för låg temp kan bli kostsam, försäkringsbolaget täcker inte det och kommer vara du som hyresgäst som inte vårdat ditt boende om det sker. Skador kan kosta allt från 5000-500 000 så inte ett helt effektivt sätt att spara pengar på.
 
  • Gilla
emmel och 2 till
  • Laddar…
D diveglialuca skrev:
Vi ringer för att varna kunde att mätare har lågtemperatur, om vattenmätare fryser sönder kunde ska betala 2800kr.
Och denna information kom i 3e hand, så hyresvärden gjorde om informationen till att han ska sätta på elementet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag tror att det var efter coronavaccinet. Det var tydligt bara en bluff, för att kunna spruta in ett microchip i oss alla. Sedan dess har kommunen koll på varje steg vi tar. Samt inte minst om vi satt på värmen i hallen, eller ej.
Vadå ETT microchip! Vi har ju fått flera sprutor, vi är cyborger allihopa nu!

Det är därför rapporteringen på trafiken.nu har blivit mer pålitlig, det är inte bara bilarna som rapporterar in utan även människorna i bilar och bussar.

Och om vi verkar ha fått bättre minne är det bara för att 5G-chippet gör att vår hjärna kommer åt internet. Det är för övrigt också den vägen konspirationsteorier sprids så lita inte på något du tänker!
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
J jenny-d skrev:
Vadå ETT microchip! Vi har ju fått flera sprutor, vi är cyborger allihopa nu!

Det är därför rapporteringen på trafiken.nu har blivit mer pålitlig, det är inte bara bilarna som rapporterar in utan även människorna i bilar och bussar.

Och om vi verkar ha fått bättre minne är det bara för att 5G-chippet gör att vår hjärna kommer åt internet. Det är för övrigt också den vägen konspirationsteorier sprids så lita inte på något du tänker!
Ojdå, tänkte inte på det. Ha en bra dag.

Hälsn. R4C5😉
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
O Ont Mage skrev:
Kommunen ringde och sa att jag måste sätta på värmen i groventren för ledningarna kan frysa sönder där

Första fråga hur kan kommunen veta att de varit kallt där?

Andra fråga ska jag sätta på elementet eller räcker de om jag bara öppnar dörren till huset så det blir varmt där med.

Jag tror nämligen de är el element hade den på 3 dagar och dom dagarna var jag uppe i 4 gånger så mer el än vanligt..

Hur vet man om de är el eller vatten element? Är de vatten då kanske de är den som ska vara på för att inte den ledningen ska frysa???

Någon som vet? fattar inte så mycket o tycker de är lite pinsamt
Är det någon idiot du har att göra med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.