Misstänker att det blir en lång tråd med olika förslag men vi kör.

Har en isolerad friggebod med en ventil högt upp. Radiator finns men är aldrig igång. Hela insidan är klädd med träpanel.

Nu när man kan börja mäta saker på distans så ser jag att luftfuktigheten konstant verkar ligga på runt 70% vilket känns som högt. Har inget mögel.

Vill få ner luftfuktigheten och kanske kunna förvara färg mm frostfritt under vintern.

1) Låt vara som det är med en ventil?
2) Sätta in en till ventil lågt på motsatt sida för självcirkulation?
3) Ha två ventiler och hållvärme men hur mycket värme drar man ut i onödan?
 
Låt elementet stå på runt 10 grader med termostat bara, 70% är inget att kissa i böxera för ;=)
 
  • Gilla
Saelen och 1 till
  • Laddar…
surris
Håller med ovan!
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Om du måste ha det frostfritt, så måste ju det finnas en termostatstyrd radiator eller liknande. Om du är orolig för elkostnaden och vill förbättra luftcirkulationen, så kan du komplettera med solluftvärme typ Solarventi. En sådan ger ett värmetillskott och framför allt lite torrare luft.
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du måste ha det frostfritt, så måste ju det finnas en termostatstyrd radiator eller liknande. Om du är orolig för elkostnaden och vill förbättra luftcirkulationen, så kan du komplettera med solluftvärme typ Solarventi. En sådan ger ett värmetillskott och framför allt lite torrare luft.
Tack för alla svar. Radiator finns så det är inga problem. Hur funkar en SolarVenti vintertid? Eller är den bäst vår och höst?
 
S Saelen skrev:
Tack för alla svar. Radiator finns så det är inga problem. Hur funkar en SolarVenti vintertid? Eller är den bäst vår och höst?
Bäst vår och höst, men här ett exempel från min lilla gäststuga vid fritidshuset:
Tabell med prestandadata för Solarventi Sv3 i olika temperaturer och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
Sparkar liv i den här gamla tråden igen...

Har tagit upp ytterligare en ventil lågt i motsatt del av huset och satt in en solcellsdriven väggfläkt från Biltema.

Nu vet ju jag också att det råkar vara lite klent med solen på vintern och den här hösten har ju inte varit kul. Mätte upp 9,65 V från solcellspanelen och jag tror att fläkten kräver 10,8 V för att dra igång så, ja.. det får väl funka till våren.

Nu kommer ju en kanske korkad fråga men det är mest för att jag är nyfiken...

Om jag verkligen vill få ner luftfuktigheten till kanske 50-60%, hur skulle det funka med att koppla in en badrumsfläkt Fresh Intellivent i frånluften upptill? Den drar ju inte så många watt, styrs av luftfuktigheten och tror att det ligger på 19 db eller så ljudmässigt. Då får jag ju cirkulation på luften i rummet.

Tankar?
 
Tomture61
S Saelen skrev:
Sparkar liv i den här gamla tråden igen...

Har tagit upp ytterligare en ventil lågt i motsatt del av huset och satt in en solcellsdriven väggfläkt från Biltema.

Nu vet ju jag också att det råkar vara lite klent med solen på vintern och den här hösten har ju inte varit kul. Mätte upp 9,65 V från solcellspanelen och jag tror att fläkten kräver 10,8 V för att dra igång så, ja.. det får väl funka till våren.

Nu kommer ju en kanske korkad fråga men det är mest för att jag är nyfiken...

Om jag verkligen vill få ner luftfuktigheten till kanske 50-60%, hur skulle det funka med att koppla in en badrumsfläkt Fresh Intellivent i frånluften upptill? Den drar ju inte så många watt, styrs av luftfuktigheten och tror att det ligger på 19 db eller så ljudmässigt. Då får jag ju cirkulation på luften i rummet.

Tankar?
Har i mitt garage på 35 kvm en LLVP , har iofs 20 gr .
Frånluften är ett spirorör på 160 mm , duktigt drag där .
Mao. har inga fläktar till ventilationen . Har ca 30% RH .
 
Ja jo, men att safta in en LLVP är lite overkill för ekonomin just nu. Någon gång i framtiden kan det absolut vara lösningen (har det i stora huset)
Det löser ju allt.

Men nu är jag ute efter en simpel lösning för en liten frigga
 
Tomture61
S Saelen skrev:
Ja jo, men att safta in en LLVP är lite overkill för ekonomin just nu. Någon gång i framtiden kan det absolut vara lösningen (har det i stora huset)
Det löser ju allt.

Men nu är jag ute efter en simpel lösning för en liten frigga
Vad jag vill försöka förklara är att värmeskillnaden mellan ute / inne är motorn till ett fungerande självdrag .
Att ventilera en byggnad som håller samma temp som det är på utsidan kommer inte sänka RH nämnvärt .
Värme + ventilation eller en avfuktare sänker RH .
 
  • Gilla
Saelen och 1 till
  • Laddar…
Ah, den förklaringen köper jag helt och hållet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.