Ulltand Ulltand skrev:
Gamla självdragskanalen finns ju kvar så övergripande ventileras lägenheten som tidigare om jag förstått rätt. I kök är det vidare OK att fånga stekoset med en kolfläkt som då inte behöver en kanalanslutning. OVK skall grundas på den byggnorm som gällde vid uppförande alternativt den projektering som kan finnas.

Var är köket nu? Sitter det ihop med den gamla placeringen i en öppen planlösning?
Hej! Tack för svar! Det stämmer, den gamla självdragskanalen finns kvar i det gamla köket. Precis, vet inte om jag har skrivit det tidigare, men det är korrekt - jag har en kolfläkt installerad i det nya köket.

Köket är flyttad till det blåa krysset, från det gröna krysset i bifogad relationsbild. Det nya köket sitter inte ihop med det gamla köket. Har även bifogat bild utan mina ingrepp.
 
  • Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan med markerade rördragningar och rumsbeteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det är en detaljerad byggnadsritning eller planritning av en våning med flera rum, kök, toaletter och hallar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A aplusb skrev:
Hej! Tack för svar! Det stämmer, den gamla självdragskanalen finns kvar i det gamla köket. Precis, vet inte om jag har skrivit det tidigare, men det är korrekt - jag har en kolfläkt installerad i det nya köket.

Köket är flyttad till det blåa krysset, från det gröna krysset i bifogad relationsbild. Det nya köket sitter inte ihop med det gamla köket. Har även bifogat bild utan mina ingrepp.
Edit fel av mig dem kom visst 1919.


(Kravet från den tiden i ett självdragssystem var en frånluftsöppning i varje rum. Om det var byggt som mekanisk frånluft skulle det vara utsug i kök och badrum.)
 
Redigerat:
  • Gilla
aplusb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är 1913 året som huset byggdes?

I så fall finns nog inte riktigt ventilation utan det finns rökgångar för kakelugnar och köksspis som har bytt användning till att ventilera badrummen långt senare. Så är det i min förening med liknande årtal på huset. (Det är en sabla röra för att vara ärlig.) Då har du troligen också en tilluftsventil i det gamla köket, vedspisen behövde ju luft.
Claes vet du vad en OVK- besiktning lutar sig mot i en sådan byggnad? Ritningar/ rumsanvändning?
 
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Claes vet du vad en OVK- besiktning lutar sig mot i en sådan byggnad? Ritningar/ rumsanvändning?
Jag har bara erfarenhet av vår BRFs hus från 10-talet. Det finns ju inga ritningar på systemet så OVK sker genom ad hoc-koll rum för rum.

Där kontrolleras bara att de gamla murade självdragskanalerna inte har blockerats eller att någon har kopplat fläktar till dem. Badrum har inretts långt efter att huset byggdes så där kollas bara att det finns avluft via självdragssystemet. I vårt hus har alla rum värmts av kakelugnar, ibland står de kvar och fungerar som frånluft (orginallösningen) och ibland har de rivits och det sitter en ventil där istället.

Det noteras också om tilluftsventilerna högst upp på väggen har proppats eller gipsats över. Lägenhetsinnehavarna gör gärna det för de tycker det drar kallt från dessa på vintern, vilket det ju gör.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Tack @Ulltand och @Claes Sörmland för svar.

Väntar på återkoppling från Simab. Skriver här när en av deras ventilationstekniker varit på besök - hoppas att personen är en expert på OVK- och brandkunskap så jag får en tydlighet i detta 😁

/A
 
BirgitS
A aplusb skrev:
Det finns ett ventilationsaggregat på vinden som styr ventilationen.
Det låter som att det inte längre är självdragssystem utan mekanisk frånluft. Då kollas det att luftflödena har korrekta värden vid OVK.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, suger frånluften aktivt i badrum respektive gamla köket?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att det inte längre är självdragssystem utan mekanisk frånluft. Då kollas det att luftflödena har korrekta värden vid OVK.
Eller mer som FSS förstärkt självdrag. Hur det hanteras i ett OVK-perspektiv vet jag inte. Och så är det ju då ombyggt från S till förstärkt sjävdrag.
 
Du som läser denna tråd och är i samma sits, följande gäller:

1) det är okej att dra ny ventkanal från badrum till kök
2) total frånluftflöde i lägenheten ska vara 30% av kvm ytan, dock minst 15L/s i badrum och 10L/s i kök
3) endast en imkanal kopplad till köksfläkten behöver vara brandklassad, mao, är kanalen inte kopplad till köksfläkten behöver den inte vara brandklassad
4) kolfilterfläkt i kök är ett måste om man inte kopplar en imkanal
5) få godkännande från styrelsen

Källor: OVK-besiktningsman, brand-och riskingenjörsfirma, ventilationstekniker och annat folk inom branschen
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A aplusb skrev:
Du som läser denna tråd och är i samma sits, följande gäller:

1) det är okej att dra ny ventkanal från badrum till kök
2) total frånluftflöde i lägenheten ska vara 30% av kvm ytan, dock minst 15L/s i badrum och 10L/s i kök
3) endast en imkanal kopplad till köksfläkten behöver vara brandklassad, mao, är kanalen inte kopplad till köksfläkten behöver den inte vara brandklassad
4) kolfilterfläkt i kök är ett måste om man inte kopplar en imkanal
5) få godkännande från styrelsen

Källor: OVK-besiktningsman, brand-och riskingenjörsfirma, ventilationstekniker och annat folk inom branschen
Bra! Punkt 5 ska vara "tillstånd" från styrelsen. Det kan tyckas vara samma sak men godkännande är vagt medan tillstånd är det som styrelsen ska besluta om. På ett styrelsemöte.
 
A aplusb skrev:
1) det är okej att dra ny ventkanal från badrum till kök
Nja, kanske.
Ja, för allmänventilation.

A aplusb skrev:
3) endast en imkanal kopplad till köksfläkten behöver vara brandklassad, mao, är kanalen inte kopplad till köksfläkten behöver den inte vara brandklassad
En imkanal behöver inte vara kopplad till köksfläkt/kåpa för att klassas som imkanal, utan det har även bl.a. med avståndet till spis/häll.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.