M mrsnhp skrev:
Har du manualen? Kolla om det finns någon tabell med förväntad effekt in och ut vid olika temperaturer. I vår Nibe-manual från 2005 står det tex att 10 kW-modellen skulle dra ca 2-2,4 kW.
Hittade en som säger 3,1kW vid 0g KB
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Det är väl bara kompressorn? Sen tillkommer ett par hundra Watt för cirkpumparna och lite felmarginal på det så är du snart uppe i 3,6.
 
M -MaH- skrev:
Sen kan man inte förvänta sig särskild bra drift av en 22 år gammal värmepump...
För att kunna beräkna närmare och den vägen se om maskinen fungerar vettigt så skulle man behöva veta hur mycket KB-flödet är per timme och från det räkna ut hur mycket värme som tas upp av temperaturskillnanden in och ut - elströmmen sköter ju elmätaren om.

Förstår inte varför aldrig några flödesmätare installeras default - är det kostnaden som skrämmer ?? - en pinne genom ett rör ger turbulens-svängningar på samma sätt som en flaggstång med vimpel i vind slår och fladdrar och slagtakten (som kan mätas som tryckstötar, akustiskt eller liknande) är ganska linjärt med flödesmängden genom rörsnittet över rätt stort flödesmängdsområde och borde kunna göras som relativt billig lösning.

Ekvationer som styr sådant kan hittas i tex. studentliteraturs böcker om energiteknik...

(jag har inte spanat om kommersiella produkter, ifall om någon säger 'men det finns ju...')
 
  • Gilla
Andari
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl bara kompressorn? Sen tillkommer ett par hundra Watt för cirkpumparna och lite felmarginal på det så är du snart uppe i 3,6.
När kompressorn inte går så drar pumpar mm 100w
Jag tycker bara med mina höga kB temperaturer så borde den inte dra så mycket alt vara igång så mycket
 
Den börjar ju bli rätt så gammal, så den går nog inte helt optimalt även om den kanske går tillräckligt bra för att man inte ska byta ut den i panik.
 
A Andari skrev:
När kompressorn inte går så drar pumpar mm 100w
Jag tycker bara med mina höga kB temperaturer så borde den inte dra så mycket alt vara igång så mycket
När kompressorn inte går så är förmodligen inte heller KB-cirkulationspumpen igång - och den är förmodligen 100-200 Watt bara den.

Tittar man på de kurvor som finns att ladda hem för modellerna så är kompressorarbetet i princip oförändrat oavsett brine-temperatur - men ger ordentlig påverkan på producerade värmemängden på varmvattenproduktionen - en 9 KW maskin kan ge 12 kW om inkommade brinetemeperatur är +9 grader...

Själv tror jag att du underskattar en smula i hur mycket huset faktiskt drar i värmeeffekt.

Du hade LLVP om jag uppfattade korrekt - när du provar LLVP-alternativet - är huset verkligen lika varmt i alla sina delar som när du kör vattenburet, om inte så kan det förklara varför du tycker ~ 4 kW LLVP räcker till men egentligen kanske en stor del av huset sakta blir svalare efter ett antal dagar - för sådana tester måste göras under typ 4 dagar till en vecka innan man kan dra större slutsatser i och med att det är termiskt tröga system.
 
  • Gilla
Andari och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input
Nu har jag satt dit en mätare även på luft luft värmepumpen så att jag inte behöver gissa hur mycket den drar.
Som sagt blev bara förvånad då jag trodde att en bergvärmepump drog mindre så länge som elkasetterna inte gick in.
Samtidigt är detta en gammal pump men med gynnsamma kB temperaturer
 
Vad ligger ni på för dygnsförbruknig totalt inkl hushållsel när det är runt 0 grader?
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
Effektförbrukningen för kompressorn skiljer ganska mycket beroende på framledningstemperaturen.
Jag har en Thermia 9kW något år äldre än din och min drar ca 3,6kW vid 50 grader ut. Kolla under en cykel så ser du att effekten på mätaren ökar efterhand som den gör varmare vatten.
 
  • Gilla
Andari
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.