Jag har en källare under hela huset med betong/lättbetongytterväggar. Förra våren dränerade jag om runt hela huset, satte platonmatta och tilläggsisolerade med 100 mm cellplast. Väggarna invändigt var kraftigt angripna av mögel tidigare så jag rev ner allt och putsade om väggarna. Jag blev rekomenderad att måla med en plast färg "eftersom det skulle vara torrt nu när jag dränerat om" men denna färg har nu börjat mögla på sina ställe. Problemet jag har är dels att det möglar men även att fuktnivån i ett av rummen är högt, det händer att det droppar från taket vid väggarna samt att det är fuktigt på väggarna (det rinner uppeifrån). Varför blir det så fuktigt? även om jag kör med en kraftig avfuktare så dröjer det bara 30 min - 2h innan nivån är hög igen. Rummet ovanför är inte inrett eller uppvärmt. Känner du igen detta eller har rekomendationer på vad jag kan göra? tacksam för alla svar jag kan få.
 
Har du en uppvärmd källare eller?

Vad har du för uppvärmning, panna eller pump?

Vad för slags ventilation har du i källaren?
 
En tanke; om väggarna är kalla och inomhusluften är varm, kan det då bli så här fuktigt som Tigerlo beskriver? Nånting är det ju som för med sig våt luft som senare, vid temperaturförändring, avger vatten i form av droppar.

Som sagt bara lösa tankar..
 
Kompleterande uppgifter:

Uppvärmningen är vattenburen golvvärme med ytskikt klinkers och som drivs av en jordvärmepump från IVT.

Ventilationen är självdrag med 1 ventil i varje rum (rummen är ca 20 kvm).

Mögelproblemen är störst i det rum som är mot söder.

Kan man sätta upp en fläkt (badrumsfläkt) som drar ut luften och förlita sig till att tillströmmningen av ny luft kommer från de andra rummen? :confused:
 
Har du isolering under golvvärmen?

Problemet som det ofta talas om med golvvärme i källare som inte är byggda för det (isolerade även under kantbalkar mm) är att värmen gör att fuktproblemet kan flyttas till annan del av konstruktionen. Det kan möjligen vara det du råkat ut för.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.