Jag står inför att bygga nytt hus snart så jag undrar, nu när ni bott i ert hus ett tag, om ni kan rekomondera att bygga med lättbetong? Hur tjocka era väggar? 356mm?

Apropå era väggar, jag körde i ert område i förra veckan och så att ni (tror det var ert hus) på södersidan satt belysning på husfasaden. Var det för att det skulle vara en dekorativ belysning eller för att visa ojämnheterna i väggen?

/EssDee
 
Ok, jag blev nästan orolig, vi har ingen fasadbelysning utan lampor...

Vi har 300 mm lättbetong till huset och 200cm till förråd och carport. Nu tror jag att det är 365mm pga nya energiregler som gäller.
Vi har snart bott ett år, och inte har haft särskilt stora energikostnader. Vi har både golvvärme på öv och nb och älskar vårt hus fast vi har problem med golven på övervåningen. Mycket knarr, stor svikt, pga virket krymt mycket ( på sina ställen 7mm)...
 
Väggarna är 300 mm. Tror jag.

Anledningen jag satte upp belysningen var för att jag tyckte att det var för mörkt på södersidan på kvällarna. De är bara ditsatta provisoriskt. Till våren hoppas vi kunna ha en uppfart med belysning i plattorna, som belyser husfasaden. Visst finns det ojämnheter i husfasaden. Ännu ett dåligt jobb som Roxi har gjort:(.

Det är alldeles för kort tid vi haft huset för att kunna uttala oss om vi rekommenderar lättbetong eller inte.

Jag tror inte att det är något fel på hus i lättbetong, bara de är utförda på ett korrekt sätt och att man har tur med att välja rätt husleverantör. DET har varit vårt största problem.

Ett seriöst företag ser alltid till att göra sitt bästa för att kunden ska bli nöjd.
 
Jag blir bara nyfiken, vem är det trådstartaren riktar sig till? Det verkar som att Jackie förstår att det är han/hon, men var framgår det?
 
jon_h skrev:
Jag blir bara nyfiken, vem är det trådstartaren riktar sig till? Det verkar som att Jackie förstår att det är han/hon, men var framgår det?
Ha, ha jag hade precis samma tanke...
 
tråden är flyttad från referenser missnöjd roxistenhus.
Personen i fråga diskuterade min kommentar samtidigt som man pratade om ljuskälla på södersidan och att man åkt förbi ett hus. jag frågade då om det var mitt hus de menade, och fick till svar att det var Jacki och xango...sedan blev delar av tråden flyttad hit av någon.
 
Ah, då blir det mer begripligt.
 
och själv undrade jag vart tusan mitt inlägg tagit vägen...
 
Har LB från ytong som är 350 mm tjocka och ett U-värde på 0,35. icke-bärande ytterväggar är vanliga dubbelgipsväggar som inte bygger så mkt men är stabila och bra om man har mycket kanalisation, tyckte de tunna LB väggarna var lite..... väl tunna :)

Har mycket glaspartier (58 kvm glasyta + karmyta) med U= 1.1 och hela huset på 300 kvm suger rätt mycket värme så nästa hus så ska jag sikta på 400 mm LB+ utanpåliggande isolering + nät + puts. För jag gillar fönster men behöver få ner medelU. Om det går utan risk för sprängfrysning i väggen.


Dessutom valde vi att putsen på utsidan skulle vara ojämn (på ett snyggt sätt) så det inte skulle kännas så industriellt perfekt :)... utan lite handkänsla :)

Edit: Förresten har bara bott i trähus innan men föredrar LB, Om man inte har onaturligt många vinklar (som jag) så går det rätt fort att bygga, man slipper isolera, jag valde att putsa och måla på insdan och nöjde mig med det, har bara tapet på en vägg i hela huset och den sitter på gips, annars är det bara målet, badrummet har mosaik. Det är väldigt bra att fästa i om man jämför med gips, har man rätt expander går det fäst vad som helst i väggen, tavelhängare för stora tavlor är utmärkt och man slipper leta reglar, dessutom slipper man möss i väggarna!
 
Hej !
Ny fråga:
vill bygga ett putsat hus i lättbetong i ett mycket utsatt väderläge på västkusten. Pallar puts + lättbetongen att hålla fukten på utsidan eller är det risk för vattengenomslag med ett sånt material? Är det läge att använda leca eller klä med tegel istället?
Sektor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.