Vi har ett fristående garage på ca 80m2 där uppvärmning snart behöver bytas ut, så jag har börjat titta på vilka alternativ som finns och vad vi bör undvika. Idag finns en luftvärmepump samt golvvärme uppvärmd med direktverkande el, båda börjar ge upp.

Elpatronen till golvvärmen är nästan 40 år gammal och har senaste åren blivit opålitlig, så idag kör jag enbart med luftvärmepumpen. Tyvärr är den inte dimensionerad att ta hela uppvärmningen själv, den orkar nätt och jämt med utan golvvärmen. Dessutom har lagren börjat ge upp trots att fläktmotorn blev utbytt för bara 4 år sedan, kanske för att den har fått köra för hårt sedan golvvärmen stängdes av?

Är det helt idiotiskt att investera i en ny elpatron eller elpanna för att även i framtiden kunna köra golvvärme tillsammans med luftvärmepump, även om en ny luftvärmepump skulle dimensioneras så att den klarar av hela garaget själv?

Sen har tanken på fjärrvärme slagit mig. Huset värms upp med fjärrvärme och fjärrvärmerören borde passera garaget. Är det något vi borde fundera på, att dra in fjärrvärme till garaget? Eller är luftvärmepump överlägset allt annat?
 
Vänta va? Har du elpatron så borde du inte ha direktverkande golvvärme utan någon form av vattenburet system?
 
B
Vart i landet är detta? Tror spontant det är svårt att slå en LLVP på underhållsvärme, de får riktigt bra cop.
 
M M_H skrev:
Sen har tanken på fjärrvärme slagit mig. Huset värms upp med fjärrvärme och fjärrvärmerören borde passera garaget. Är det något vi borde fundera på, att dra in fjärrvärme till garaget? Eller är luftvärmepump överlägset allt annat?
Att fjv-rören passerar garaget är inget du kan ha nytta av, för om du vill värma garaget med fjärrvärme så måste du ta energin från sekundärsidan på fjärrvärmecentralen i huset.

Om det är lönande att värma garaget med fjärrvärme eller från värmepump behöver man räkna på å då behöver man ta med alla olika parametrar som har inverkan.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vänta va? Har du elpatron så borde du inte ha direktverkande golvvärme utan någon form av vattenburet system?
Absolut, här gjorde jag en tankevurpa. Det är så klart ett vattenburet system. Golvvärmen som sådan är det heller inget fel på, fungerar bra när elpatronen vill vara med. Så finns det ekonomi att köra med elpatron/elpanna känns det dumt att ställa en fungerande installation.

B BSOD skrev:
Vart i landet är detta? Tror spontant det är svårt att slå en LLVP på underhållsvärme, de får riktigt bra cop.
Dalarna. Senaste vintrarna har det varit få och korta kallperioder, så har inte märkts av så mycket. Men så fort temperaturen går ner mot -10° börjar nuvarande luftvärmepump ha svårt att orka med, och då har det varit bra att kunna slå på golvvärmen också.


Demmpa Demmpa skrev:
Att fjv-rören passerar garaget är inget du kan ha nytta av, för om du vill värma garaget med fjärrvärme så måste du ta energin från sekundärsidan på fjärrvärmecentralen i huset.

Om det är lönande att värma garaget med fjärrvärme eller från värmepump behöver man räkna på å då behöver man ta med alla olika parametrar som har inverkan.
Okej, då är nog inte fjärrvärmen ett alternativ.
 
Ett alternativ skulle vara en LVVP som du kopplar till golvvärmen i kombination med en fläktkonvektor som ersätter din LLVP.
Men det är nog dessvärre en ganska dyr lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.