H Häljarp skrev:
Alltså du skruvade nya hål med korrekt avstånd igenom metalbygeln? Tack på förhand
Ja just det. Bygeln var på gränsen att vara för kort. Men det gick.
 
  • Gilla
Häljarp
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Kolla inlägg #7. Borra nya hål. Ta bort lamputtaget och fäst armaturen i takdosan.

Du behöver metallborr typ M6 och en borrmaskin. För enkelhetens skull rekommenderar jag dig att fästa ”U-bygeln” på en brödbit för att sedan borra nya hål. Då hålls den fast så att det blir enklare att borra,
Perfekt det var jättebra tips då ska jag köpa metallborr och borrar nya hål i min befintliga u-bygel och fäster den direkt till takdosen och sedan lampan direkt på u-bygeln. Brödbitstipset ska jag definitivt använda, jag är som ni märker väldigt okunnig så alla sådana tips är uppskattad.
 
H Häljarp skrev:
Brödbitstipset ska jag definitivt använda, jag är som ni märker väldigt okunnig så alla sådana tips är uppskattad.
Prova med en brädbit istället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Häljarp skrev:
aha givetvis brädbit :) bra tips med att limma blir bara rädd att i min inkompetens hamna i djupare klister!
 
H Häljarp skrev:
skulle det här fungera tror du?
[länk]
jovisst, funkar
 
D Dilato skrev:
[media]
jösses, det skulle naturligtvis fungera men går det att få loss annat än att hacka sönder om man skulle behöva komma åt i framtiden?

D Dilato skrev:
jovisst, eller varför inte
[länk]
Skall köpa den idag, tack för att du tog dig tid att ta fram.
 
Men hur lim kommer som förslag förstår jag inte riktigt. Man vill väl ha möjligheten att på ett smidigt sätt byta ut lampan i framtiden.
 
H Häljarp skrev:
jösses, det skulle naturligtvis fungera men går det att få loss annat än att hacka sönder om man skulle behöva komma åt i framtiden?


Skall köpa den idag, tack för att du tog dig tid att ta fram.
Den större är mer prisvärd, du får med grövre borr som man kan behöva ibland.
 
nimhed nimhed skrev:
Men hur lim kommer som förslag förstår jag inte riktigt. Man vill väl ha möjligheten att på ett smidigt sätt byta ut lampan i framtiden.
Hur starkt sitter färg fast, det är väl den svagaste punkten.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Men hur lim kommer som förslag förstår jag inte riktigt. Man vill väl ha möjligheten att på ett smidigt sätt byta ut lampan i framtiden.
Och man hinner nog bli rätt trött i armen innan limmet härdat....
 
H hempularen skrev:
Och man hinner nog bli rätt trött i armen innan limmet härdat....
Du såg inte videon?
 
D Dilato skrev:
Du såg inte videon?
Nej, den missade jag. Imponerande. Fast jag hade nog inte ställt mig under den där stenen utan hjälm....
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja just det. Bygeln var på gränsen att vara för kort. Men det gick.
D Dilato skrev:
jovisst, funkar
Liten uppdatering och tack till er och alla andra som var hjälpsamma i tråden :) Det fungerade utmärkt att borra nya hål i metall u-bygeln och sätta fast det direkt till taket. Hoppas tråden hjälper andra som stöter på det här problemet i framtiden.
 
  • En öppen elektrisk dosa i taket med oskyddade, färgkodade kablar och en röd kabelsko. Installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taklampa med modern design, ljus träfinish, avger mjukt ljus mot vit takyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.