Hej! Jag skulle verkligen uppskatta hjälp gällande min taklampa. Har köpt taklampa från nätet (första och sista gången!) och är tyvärr mer teknisk okunnig än jag trodde! Nämligen passar inte monteringsanordningen eller stativet tror jag det kan heta till de skruvhål som jag har i taket :( undrar då om jag behöver köpa ny fäste, borra nya hål eller göra någonting annat då den verkar behöva fästas direkt till taket.

måttet mellan skruvarna i metallplattan som medföljde taklampan är ca 3 cm medans de skruvhål som finns i taket är ca 7cm. Skulle även uppskatta tips på var jag kan köpa rätta tillsatser.

Tack ödmjukt på förhand!
 
  • Taklampa sett underifrån, ej monterad; elektriska komponenter och sladdar synliga, omgiven av träribbor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen takarmatur, blottade elkablar, säkerhetskrok, vit takyta, behov av reparation eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband utdraget nära en lampa, europeisk kontakt i bakgrunden, oordnad miljö, möjligtvis en reparationssituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av diameter på elektrisk takdosa med ett gult måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den lampan är inte tänkt att monteras så som du tänker.

Det är meningen att den skruvas vid sidan om, och så får du en liten synlig kabel bort till lamputtaget.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Den lampan är inte tänkt att monteras så som du tänker.

Det är meningen att den skruvas vid sidan om, och så får du en liten synlig kabel bort till lamputtaget.
Tack för ditt svar, jaha du menar att den skall monteras direkt till väggen vid sidan genom att jag borrar nya hål i taket och drar en strömkabel till den från min befintliga koppling?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Huruvida du borrar nya hål, eller bara accepterar att det blir en synlig bit kabel, är ju upp till dig.
 
nimhed nimhed skrev:
Huruvida du borrar nya hål, eller bara accepterar att det blir en synlig bit kabel, är ju upp till dig.
Tack igen, vad jag menar är om jag inte borrar nya hål hur ska den fästas till taket? Om jag förstår rätt vilket givetvis inte är säkert att jag gör! så skall den rektangulära metallplattan skruvas upp till taket för att lampan skall hänga och det är där jag gått bett eftersom jag inte förstår var jag skall skruva upp plattan för att få lampan att fästa då avståndet på skruvhålen på plattan inte stämmer med det fäste/skruvhål som redan finns på taket.

Jag kan alltså acceptera att sladden är synlig men förstår inte riktigt hur jag får själva lampan att fästa till taket.
 
Sen har du fel sladd till lampan. Det står tydligt på den att den ska skyddsjordas och uttaget i taket är jordat, men sladden är ojordad.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har löst problemet med en liknande (inköpt på Bauhaus) genom att borra nya hål i metallbygeln.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
H Häljarp skrev:
Jag kan alltså acceptera att sladden är synlig men förstår inte riktigt hur jag får själva lampan att fästa till taket.
Det vanliga brukar vara att man tar lös den blanka delen från lampan. skruvar fast den i taket och sätter fast lampan på den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sen har du fel sladd till lampan. Det står tydligt på den att den ska skyddsjordas och uttaget i taket är jordat, men sladden är ojordad.
Hej! tack för svar, jo jag har fattat det och köpt en med även grönsladd i mitten har bara inte hunnit byta det eftersom jag suttit med själva monteringsproblemet.
 
H Häljarp skrev:
Tack igen, vad jag menar är om jag inte borrar nya hål hur ska den fästas till taket? Om jag förstår rätt vilket givetvis inte är säkert att jag gör! så skall den rektangulära metallplattan skruvas upp till taket för att lampan skall hänga och det är där jag gått bett eftersom jag inte förstår var jag skall skruva upp plattan för att få lampan att fästa då avståndet på skruvhålen på plattan inte stämmer med det fäste/skruvhål som redan finns på taket.

Jag kan alltså acceptera att sladden är synlig men förstår inte riktigt hur jag får själva lampan att fästa till taket.
Precis som @useless skriver, tror jag också att den u-formade bygeln som tillhör lampan, går att skruva loss. Sedan kan den fästas i taken. Avslutningsvis skruvas lampan tillbaka.
 
useless useless skrev:
Det vanliga brukar vara att man tar lös den blanka delen från lampan. skruvar fast den i taket och sätter fast lampan på den.
nimhed nimhed skrev:
Precis som @useless skriver, tror jag också att den u-formade bygeln som tillhör lampan, går att skruva loss. Sedan kan den fästas i taken. Avslutningsvis skruvas lampan tillbaka.
Jo absolut den går att skruva loss men då menar ni att den u-formade bygeln skall skruvas direkt till taket? det var just det jag undrade när jag skrev borra nya hål eftersom jag inte har några hål nu som passar till skruvavstånden på bygeln.

H hempularen skrev:
Jag har löst problemet med en liknande (inköpt på Bauhaus) genom att borra nya hål i metallbygeln.
Alltså du skruvade nya hål med korrekt avstånd igenom metalbygeln? Tack på förhand
 
H Häljarp skrev:
Jo absolut den går att skruva loss men då menar ni att den u-formade bygeln skall skruvas direkt till taket? det var just det jag undrade när jag skrev borra nya hål eftersom jag inte har några hål nu som passar till skruvavstånden på bygeln.
Precis så!
 
nimhed nimhed skrev:
Precis så!
Ja ok tack, jag var rädd för det :) Då är det bara att göra det! Nästan sugen på att anlita en elektriker att fixa det åt mig, bara lite tight med ekonomin just nu!
 
Kolla inlägg #7. Borra nya hål. Ta bort lamputtaget och fäst armaturen i takdosan.

Du behöver metallborr typ M6 och en borrmaskin. För enkelhetens skull rekommenderar jag dig att fästa ”U-bygeln” på en brädbit för att sedan borra nya hål. Då hålls den fast så att det blir enklare att borra,
 
Redigerat:
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
H Häljarp skrev:
Nästan sugen på att anlita en elektriker att fixa det åt mig,

En elektriker för att borra ett hål i en plåtbit? Jag tror nog det är någon annan sorts hantverkare du behöver.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.