J
Hej. I nyproducerad lägenhet har jag på andra sidan kaklad duschvägg ett rum jag vill göra om till bastu.

Till frågan. Går det att öppna upp en dörr i ett nykaklat badrum utan att behöva kakla om hela rummet. Öppningen görs 1m från dusch.

Tack!
 
  • Modernt badrum med vitt badkar, toalett, handfat, kakelväggar, skiffergolv, och en ritad figursilhuett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om du har tur kan det gå att bara ta bort kaklet där dörröppningen ska vara samt ytterligare kanske 20 cm på vardera sidan och ovanför. Det runt om behövs för att det ska gå att reparera tätskiktet och dra det ut över dörrkarmen. Kanske något liknande på golvet också eftersom tätskiktet ska dras upp på tröskeln. Det förutsätter att det är ett foliebaserat tätskikt eftersom ett rollat tätskikt inte går att skarva och reparera.
 
  • Gilla
Johannnnnnn
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Om du har tur kan det gå att bara ta bort kaklet där dörröppningen ska vara samt ytterligare kanske 20 cm på vardera sidan och ovanför. Det runt om behövs för att det ska gå att reparera tätskiktet och dra det ut över dörrkarmen. Kanske något liknande på golvet också eftersom tätskiktet ska dras upp på tröskeln. Det förutsätter att det är ett foliebaserat tätskikt eftersom ett rollat tätskikt inte går att skarva och reparera.
Tack Birgit!
Ska kolla upp om det är folie eller roll!
 
J
BirgitS BirgitS skrev:
Om du har tur kan det gå att bara ta bort kaklet där dörröppningen ska vara samt ytterligare kanske 20 cm på vardera sidan och ovanför. Det runt om behövs för att det ska gå att reparera tätskiktet och dra det ut över dörrkarmen. Kanske något liknande på golvet också eftersom tätskiktet ska dras upp på tröskeln. Det förutsätter att det är ett foliebaserat tätskikt eftersom ett rollat tätskikt inte går att skarva och reparera.
Det är ett helt nytt badrum i träbjälklag. Vad är vanligast, folie eller roll?
 
BirgitS
Träbjälklag, då ska det enligt branschreglerna vara folie.

Du får fråga några badrumsfirmor om de kan tänka sig att göra en dörröppning och under vilka förutsättningar.

Jag vet just inget om bastu men behöver man inte ta hänsyn till ventilation också?
 
  • Gilla
Johannnnnnn
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Träbjälklag, då ska det enligt branschreglerna vara folie.

Du får fråga några badrumsfirmor om de kan tänka sig att göra en dörröppning och under vilka förutsättningar.

Jag vet just inget om bastu men behöver man inte ta hänsyn till ventilation också?
Jo tanken är att bygga bastun som ett våtrum i rum nr 2 med ventilation och aggregat.

Det stora är att jag inte vill riva mitt helt nya badrum
 
  • Ritning av ett sovrum, förvaringsutrymme och badrum. Enkel, översiktlig planlösning.
BirgitS
Ventilationssystemet brukar föreningen vara ansvarig för vilket innebär att man inte får göra någon förändring av det utan att styrelsen ger sitt tillstånd.
 
  • Gilla
Johannnnnnn
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du har tur kan det gå att bara ta bort kaklet där dörröppningen ska vara samt ytterligare kanske 20 cm på vardera sidan och ovanför. Det runt om behövs för att det ska gå att reparera tätskiktet och dra det ut över dörrkarmen. Kanske något liknande på golvet också eftersom tätskiktet ska dras upp på tröskeln. Det förutsätter att det är ett foliebaserat tätskikt eftersom ett rollat tätskikt inte går att skarva och reparera.
Det bästa är att inte ha tröskel. Öppning under dörr 5-10cm. Kontinuera samma golv som man har på badrum inn i bastun med tätskikt.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.