Claes Sörmland
TEkman TEkman skrev:
Som jag sa. Ditt beteende är tydligt. Försvarsbeteende. Dina påståenden om vad MÖD har fastställ är felaktiga.
Det är lätt hänt att man som icke juridiskt bevandrad grötar ned sig i de olika sakomständigheterna som parterna för fram i målet. Men titta på vilka påståenden som MÖD verkligen tar upp och avgör i sina domskäl så ser du vilka domstolen alls fann relevanta för att kunna avgöra frågan om bygglovet.

Du ser att det som du intresserar dig för inte tas upp och avgörs av MÖD. Anledningen är enkel; argumenten spelar ingen roll för om bygglov kan ges eller inte.

Om du nu med den insikten läser trådstarten igen så förstår du var du tänkte fel och varför det jag skrev inte är felaktigt.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Edit: 2a på den bollen

Ett scenario kan vara att innan man lägger ett bud på en fastighet vill man vara säker på att man då (efter att man köpt fastigheten) har lov att utföra den åtgärd man tänkt sig.
👍
Inte ovanligt att söka bygglov/ förhandsbesked för utbyggnad/ombyggnad eller bygglov på befintliga byggnader utan bygglov, före beslut om köp av fastighe.
 
  • Gilla
StigPeter
  • Laddar…
Vilket snicksnack att mätinstrumenten var så dåliga på den tiden. De är helt klart bättre idag men att det skulle diffa 142 millimeter på fastighetsgränsen har jag svårt att smälta. Även på den tiden kunde man spänna ett snöre mellan gränsrören.


För övrigt:
Vi i mätbranschen mäter in och sätter ut.
Kronofogden mäter ut och sätter in.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du ser att det som du intresserar dig för inte tas upp och avgörs av MÖD. Anledningen är enkel; argumenten spelar ingen roll för om bygglov kan ges eller inte.
Det som _du_ skriver i din första postning
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man kan t ex få bygglov för att bygga sin carport så att det tränger över gränsen och sitter ihop med grannens garage trots att grannen inte ger sin tillåtelse till åtgärden.
är felaktigt. Eller kan du visa var det står i MÖD:s domskäl?

Det är lätt hänt att man som icke juridiskt bevandrad grötar ned sig i de olika sakomständigheterna som parterna för fram i målet och sprider det som sanning utan att ha något på fötterna...
 
  • Gilla
Smygnorden
  • Laddar…
Hela den här tråden är trams. MÖD fastslår att de inte ser några skäl till att att frångå den bedömning som underinstanserna gjort och att det inte finns någon betydande olägenhet för den klagande. Därmed så avslår de överklagandet av bygglovet.
 
Claes Sörmland
MÖDs domskäl:

"Prövningen av en bygglovsansökan är av offentligrättsligt slag och civilrättsliga frågor prövas som utgångspunkt inte."

(Citeras i trådstart.)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
TEkman TEkman skrev:
Hela den här tråden är trams. MÖD fastslår att de inte ser några skäl till att att frångå den bedömning som underinstanserna gjort och att det inte finns någon betydande olägenhet för den klagande. Därmed så avslår de överklagandet av bygglovet.
Intressant att du trots att du tycker att hela den här tråden är trams lagt tid på att åskådliggöra dina synpunkter (vilket jag iofs tycker är bra då olika synpunkter både tydliggör och kan belysa fler och/eller nya aspekter).
Jag tycker tvärtom att den här tråden är av synnerligen upplysande karaktär. Att ett bygglov som följer ”reglementet”, dvs i det här fallet detaljplan (dock kunde jag inte utröna huruvida bygglovsansökan inkommit under eller efter detaljplanens genomförandetid), både kan och ska beviljas oavsett den civilrättsligt bedömda äganderättsfrågan och som kan påverka genomförande av bygglovsåtgärden. Ofta är ju lekmannabedömningen att beviljat bygglov innebär ”grönt ljus för byggnation”, vilket ofta är en sanning med modifikation.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Svågern gillade att det utvecklades vid macken. Så han brydde sig inte ens om att påpeka intrånget.
Det hade nog varit bra att upprätta ett servitut för markanvändningen. Det hade inte ändrat något praktiskt nu, men förhindrat eventuella framtida problem.
 
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag saknar ord....
Kvinnliga tårar fungerar inte genom ombud. Nu har byggnadsnämndens ordförande lärt sig det.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Borde nog döpas om till "PBL-lov" så skulle ingen missförstå.
"Jamen, jag har ju fått lov att bygga enligt lagen!"
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
B Bernt Ö97 skrev:
Attefalsregelverket är avsett att skapa byggmöjligheter med minimal byråkrati, bra i många fall men begränsande i många fall.
Mängden byråkrati minskar bara lite grann. En bygganmälan är nästan lika byråkratisk som en bygglovsansökan.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Mängden byråkrati minskar bara lite grann. En bygganmälan är nästan lika byråkratisk som en bygglovsansökan.
Dags att reformera bygganmälan till vad den var från början, en skyldighet att upplysa byggnadsnämnden om en åtgärd. Upp till kamp mot den kommunala byggbyråkratin!
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dags att reformera bygganmälan till vad den var från början, en skyldighet att upplysa byggnadsnämnden om en åtgärd. Upp till kamp mot den kommunala byggbyråkratin!
Minskad byråkrati, en bra väg, men!!!
Hur hanterar man grannar som störs av allt och har stort revirtänkande?
Vi har ett samhälle idag med stort behov ökad individuell frihet, samtidigt ska "alla" ha möjlighet att få sin synpunkt hörd. Inte helt lätt.
 
Claes Sörmland
B Bernt Ö97 skrev:
Minskad byråkrati, en bra väg, men!!!
Hur hanterar man grannar som störs av allt och har stort revirtänkande?
Vi har ett samhälle idag med stort behov ökad individuell frihet, samtidigt ska "alla" ha möjlighet att få sin synpunkt hörd. Inte helt lätt.
Det är redan löst i vår redan existerande bygglagstiftning. Vad grannar tycker spelar ingen större roll. De har rätt att vädra sina åsikter i detaljplaneprocessen men sen körs de över om de inte tycker som kommunens tjänstemän i planprocessen. Efter de är deras åsikter inte alls värda något.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Det rätta tillfället att vädra sitt missnöje med hur bygglov, mm, sköts är vid valurnan.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.