Hej,

Funderar på att köpa ett larm och har fastnat för DSC. Priserna skiljer sig del i USA och har tankarna åt att beställa från http://www.alarmsystemstore.com/

Är det någon här som har beställt av dom?

Kitet som jag är intresserad av är PC1832 med tillbehör http://www.alarmsystemstore.com/DSC-32-219-Power-1832-alarm-system-kit-p/dsc%20kit32219.htm

Är det någon som har detta (eller lillebror PC1616) ?

På svensksålda larm, är det svenska menyer eller är det på engelska?

EDIT: Om man köper från USA får man ju räkna med att köpa en trafo men kan det vara mer som inte passar i Sverige?
 
Ett vanligt bekymmer är att nätdelen/laddaren är för 120VAC 60 Hz. Kan vara omkopplingsbart.
Klockan torde vara kristallstyrd, men om den mot förmodan skulle vara styrd av nätfrekvensen så kommer klockan att sakta sig 20%.

Protte
 
En del larm som bl a Securitas Larm sålde var från DSC och ja, det var svenska menyer och troligen andra anpassningar med på dem. Inte direkt svar på din fråga men jag hajade till då du frågade om just DSC.

/Kent
 
prototypen skrev:
Ett vanligt bekymmer är att nätdelen/laddaren är för 120VAC 60 Hz. Kan vara omkopplingsbart.
Klockan torde vara kristallstyrd, men om den mot förmodan skulle vara styrd av nätfrekvensen så kommer klockan att sakta sig 20%.

Protte
Brukar ju vara batteribackup på såna häringa pryttlar så klockan styrs knappast av nätfrekvensen.

Nätadapter, om det inte är en 110-240V variant, brukar man kunna ersätta med en 240V med samma volt/VA så det är ju också lösbart.

DÄREMOT ska man nog ta och kolla upp vilka radiofrekvenser larmet använder så man inte bryter mot några bestämmelser. Vore ju synd om du blev tvungen att kassera larmet för att det inte är tillåtet att använda inom EU.
 
I sverige är det Teletec som saluför dessa larm.
Rent fysiskt är det mycket lite som skiljer mellan 1616 och 18XX. Det är några utgångar mindre på 1616 i övrigt är det samma kretskort som används till båda. Mapparna har stöd för olika språk Men om en amerikansk variant klarar svenska är jag tveksam.
Dessutom är ett larm från USA olagligt att koppla till en svensk larmcentral då dessa centraler ej är CE märkta.

När det kommer till strömen så sitter det en tranformator i lådan som ifs inte är den man måste använda. Funkar med en vanliga trafo på utsidan också, sålänge den ger ut 16VAC
 
Det är väl snarare Teletec som importerar/marknadsför dessa larm ej säljer till mig som slutkund?

Har ni tips på svenska återförsäljare? Jag vet bara om http://www.alarmbutiken.com/
 
Enligt tidigare trådar här så kör man på en annan radiofrekvens i USA än här hemma. Om det stämnmer så bör man låta bli. Att köra med icke godkänd radioutrustning är ett allvarligt brott. Du får troligen hårdare straff än inbrottstjuven. Om du importerar det från USA så räcker det att tullen hittar utrustningen för att du skall kunna dömmas. Och då alltså inte för smuggling som i sammahanget är lindrigt.
 
Några kompletterande frågor kring larmbegrepp/design...

Sektioner
När det gäller sektioner så är det ett larmat område. När det gäller trådlösa detektorer så upptar dessa en sektion per styck. T.ex. en trådlös rörelsedetektor tar en sektion.
När det gäller trådade detektorer så kan dessa sammankopplas till en slinga, t.ex. alla källarfönster upptar en sektion.
Är detta rätt antaget?

Larmområden
DSC PC 1616/1832/1864 hanterar 2, 4 resp 8 larmområden. vad menas med detta?
Innebär det att man kan aktivera ett eller flera larmområde, t.ex. ett larmområde med skalskydd under nattetid.
Är detta rätt antaget?
Kan man kontrollera detta via konfigurering eller måste det ske via omkoppling?

Design av larminstallation
Jag vill sätta centralapparaten i källaren där jag har min server. Sen ha en kontrollpanel vid huvudentrén. En kontrollpanel vill jag också ha vid källaringången som finns inne i garaget. För garaget skulle jag vilja ha en trådad rörelsedetektor. Detta innebär att det är ett större avstånd till kontrollpanelen i källaren. Därför skulle jag vilja ha en knappsats utanför garaget som kopplar bort rörelsedetektorn innan man öppnar garaget.
Är detta en sund design?

(på sikt kan jag se en lösning där knappsatsen utanför garaget kopplar bort detektorn, låser upp porten och hissar upp den)
 
För sektioner så är det en trådlös per sektion. vid trådbundet är det igentligen hur mycket du vill per sektion, Dock så är det att rekomendera att enbart ha 1 sak per sektion för enklare felsökning, men har man magneter mm på flera fönster i direkt närhet är det helt okej att spara på sektioner. I larmklass 1 installationer är det även helt okej. Men somsakt inte att rekomendera ur felsökningssyfte.


Larmområden ja.. Det är helt korrekt det du skriver. Larmområden är just indelningen Exempelvis larmområde 1 är entréplan med alla sektioner som ligger där. Larmområde 2 exempelvis källaren med alla sektioner som ligger där. Larmområde 3 kan va alla sektioner som ligger i skalet. Mao 1 sektion kan tillhöra flera områden.


Just uppbyggnaden. Helt okej att sätta centralen i källaren, ju svårare det är att komma till den ju bättre. Men hänger inte riktigt med hur du menar med Mapen. Man skall alltid ha en map i larmat område.
Fördelen med Just 1616/18XX Är ju att du kan ha den nya Radiomapen. 5500 som kan agera trådlös nod. Vilket för att man utökar området utan att köpa till extra trådlösa noder.

Till garaget så skulle jag nog sätta en Magnetkontakt som ligger som IN/Ut vilket gör att du får inpasseringstiden.
 
frohike skrev:
Just uppbyggnaden. Helt okej att sätta centralen i källaren, ju svårare det är att komma till den ju bättre. Men hänger inte riktigt med hur du menar med Mapen. Man skall alltid ha en map i larmat område.
Fördelen med Just 1616/18XX Är ju att du kan ha den nya Radiomapen. 5500 som kan agera trådlös nod. Vilket för att man utökar området utan att köpa till extra trådlösa noder.

Till garaget så skulle jag nog sätta en Magnetkontakt som ligger som IN/Ut vilket gör att du får inpasseringstiden.
Nu tappade du mig :)
Map??? Är det knappsatsen/kontollpanelen?? Jag har tänkt vid huvudentrén att ha RFK5500 som har inbyggd radio. Har i källaren ev. tänkt en billigare utan radio men kanske inte (snålheten kan bedra visheten).
Har centralenheten inbyggd radio? Isåfall borde jag kunna ha en enklare i källaren.
Ang. inpasseringstid, kan en trådlös rörelsedetektor ge detta eller larmar den direkt?

Så du skulle rekommendera en knappsats/kontrollpanel i garaget med magnetkontakter till fönster/dörrar (3-4 st magnetkontakter) istf rörelsedetektor?
 
MAP = Manöverpanel, låter som fler än jag jobbat på Securitas *S*

/Kent
 
Somsakt i branchen heter det MAP. Och nej snickarboden, finns otaliga firmor som om jag får utrycka mig ärligt är 10 ggr bättre än Tre lingon och ett blåbär. :) Och securitas är nog en av de företag jag sist kommer att överväga att någonsin börja på.



Nej centralen är inte i sitt grundutförande utrustad för att ta imot trådlösa enheter.
Ja en trådlös detektor kan om man vill aktivera Inpasseringstid. Nackdelen är att man alltid får detta. Skulle man ha andra vägar in än dörren är det en nackdel.

Du bestämmer själv hur en sektion (Även kallat ingång) skall agera, Och den skall va 24h Inbrott, Inbrott. In/Ut. Finns i runda slängar ett 40 tal olika karaktärer du kan sätta på en ingång beroende på vad du vill skall hända.

Angående vilken mapp du skall ha. Det beror helt å hållet på vad du har för krav. Själv föredrar jag LCD eftersom jag ser vad som sker på ett hel annat sätt. Underlättar programeringen otroligt.

Men har man inget större behov att se exakt allt vid exempelvis garaget så skulle jag rekomendera Lysdiodsmappen då den är billigare. Nackdelen är att den visar bara ett begränsat antal sektioner.
 
Svar från en leverantör i USA:

- I assume that I just can replace the power transformer to one matching 240 VAC 50 Hz, is that so?
Yes, that and in programming you must change a setting to use 50hz.


- The clock in the unit, is that controlled via the power frequency or other?
It is frequency controlled by default, but there is a program setting to make it crystal based.


- What radio frequencies are used in the transmitters/receivers? Do you know if the frequencies are approved in Sweden?
433mhz is the freq. used. I do not know if that is approved or not there.
 
433mhz funkar fint i Sverige.

Jocke: du får gärna länka vilken leverantör ;)
 
Det är http://www.alarmsystemstore.com/ som jag har frågat. Har tidigare hört andra svenskar som har köpt av Andy som killen bakom heter.
Så man kan säga att det är en hel del pengar att spara men också lite nödvändig programmering.
Någon som vet om man kan programmera via kontrollenheten eller om man måste göra det via PC. Kommer nog oavsett köpa en PC-link kabel ($17, http://www.alarmsystemstore.com/DSC-pclink-cable-p/dsc pclink9.htm )

Annan fråga: Om man skall ställa om frekvensen från 60 till 50 Hz, kan man då ha enheten inkopplat via 240V/50Hz eller riskerar man att något går sönder eller är det bara attt t.ex. klockan går snabbare under denna tid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.