P paralun skrev:
Sen har Ubiquiti även lanserat UXG Lite som jag kör sedan några dagar, mycket nöjd!
Just det, så heter den.
 
P paralun skrev:
Sen har Ubiquiti även lanserat UXG Lite som jag kör sedan några dagar, mycket nöjd!
[länk]
Jag har min mediaomvandlare samt switch i källaren så jag behöver enbart en ren gateway.
UXG Lite ersätter då USG gatewayen.
Ser inte att denna har inbyggd kontroller så kräver ju det på annan burk. Klar miss enligt mig att inte ha en ren router med inbyggd kontroller.
 
Unifi express är begränsad att hantera mer än fem enheter, men har en inbyggd AP.
Utgår jag från mig själv räcker det.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Ser inte att denna har inbyggd kontroller så kräver ju det på annan burk. Klar miss enligt mig att inte ha en ren router med inbyggd kontroller.
Unifikonceptet bygger ju på att man har en separat gemensam mjukvarukontroller för sina pryttlar, ser inget problem med det. I mitt fall då gatewayen, en switch och en AP.
 
J
P paralun skrev:
Unifikonceptet bygger ju på att man har en separat gemensam mjukvarukontroller för sina pryttlar, ser inget problem med det. I mitt fall då gatewayen, en switch och en AP.
Det verkar som man i och med Unifi Express går från det konceptet. Controllern är inbyggd/i appen istället.

https://technotim.live/posts/unifi-express/
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Ser inte att denna har inbyggd kontroller så kräver ju det på annan burk. Klar miss enligt mig att inte ha en ren router med inbyggd kontroller.
Behöver den ständigt ha controllern? De AP jag har sköter jag från datorn, missar visserligen lite saker, men inget som gör att de inte fungerar.
 
J Jocke Best skrev:
Det verkar som man i och med Unifi Express går från det konceptet. Controllern är inbyggd/i appen istället.

[länk]
Det är väl på samma vis som UDM och UDR där burken kör controllern så du slipper köpa fler prylar. En separat controller är ju lite onödigt för hemanvändare och mindre företag.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jag kör en AC Pro. Installarede bara deras java.mög på min server så är den konstant uppe
 
fubar fubar skrev:
Behöver den ständigt ha controllern? De AP jag har sköter jag från datorn, missar visserligen lite saker, men inget som gör att de inte fungerar.
Man behöver inte ha controllern igång om man inte är intresserad av statestik och vissa möjligheter med inloggning som försvinner.
UDM och UDR har detta inbyggt vilket flera skriver är nått som mindre kontor och hemanvändare ser som fördel.
Började min UnIFi resa med bara AP (controller på datorn) för att sedan bli med en USG 3p och 2 switchar. I samma veva blev det en rasperry med controllermjukvaran på.
Hittade nu en UDM på Blocket för bra pris så kunde jag rensa från en router och en ras då controllern är inbyggd. Och jag har grymt bättre kontroll på vad som händer i nätet nu än förut.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.