HEJ
Åter fråga om fritidshus/sommarstuga som kommer att användas sporadiskt en del höst/vinter dagar, nu när vi har renoverat.
Vi har anlitat en snickare som börjar bygga och rätta till. Vi har resonerat om hur mycket man bör isolera väggarna.
Vad skall jag ha för önskemål? Idag finns ingen isolering, endast en trävägg. Stående plank. Stugan ligger i västsverige, 50m2, inlandet. Värmekällor; en gjutjärnskamin och el/oljeelement.
Nils
 
Hur ser plankväggen ut dimensioner? Ska den behållas spikas in eller bytas ut delvis? För fritidshus av enklare art brukar 140-185mm vara tillräkligt.
 
Jag har 95 mm i vägg, och 170 mm i tak.

Skall kallställa mellan varven så underhållsvärme är inte ngt problem.

Min rek. skulle kanske vara ytterligare 45 mm dvs 95 + 45 i väggarna dock om du skall köra med några grader värme året om...

/K
 
En aspekt som man kanske inte så ofta pratar om är att isolering som bygger på insidan tar av ytan invändigt, vilket blir speciellt märkbart i riktigt små hus, typ 20-30kvm. Gör gärna ett eget räknexempel!

120 mm i väggisolering tycker jag låter rimligt i en stuga i södra delarna av landet som har några grader i underhållsvärme.

/Stefan
 
Mellan tio och tjugo centimeter i väggar 30cm i tak.

Huvudsaken är att du gör det i två lager så du slipper skarvar/köldbryggor, då huset stårtomt med grundvärme länge så är det viktigt att minimera otätheter. Bäst är givetvis att köra från utsidan som Stefan ovan säger, kör du från insidan så välj tex. 70+45 om du gör från utsidan tex 120+fasadskiva 30-80mm så får du vindskyddet på köpet (glöm inte distanshylsor för spikläkten och spickbrickor för att fästa yttersta isoleringen i reglar. Ett alternativär att isolera både ute och inne om man tänkt sig en helrenovering ut och invändigt tex 45[95/30].
 
Hej
Om du tilläggsissolerar utvändigt kan det se lite konstigt ut, med tanke på fönster som sitter in i fasaden och takutskjutet kan se lustigt ut.
 
Om du bara ska använda stugan sporadiskt tycker jag inte att du behöver göra nått åt väggarnas isolering, däremot taket är alltid en god investering att tilläggs isolera. upp till 40 cm kan man ha i tak om det får plats sen blir det svårt att tjäna in mer kostnaden. //Jocke
 
HEJ igen,
nu är det på gång, jag blandar mellan alla bra svar. Den nya delen har fått 12cm och den gamla har vi lagt på 9,5 (där finns de gamla brädväggarna kvar. Just nu isolerar jag vinden den får ca 35cm. Tror det blir bra. Har också (ev)bestämt att lägga dif spärr i hela stugan. Den kommer att vara uppvärmd året om ca 10-15 grader mellan vistelsetiderna el/oljeelement). Kommer att installera liten gjutjärnskamin Jötul. Tror ni att det är ok med dif spärr?? Är lite osäker!.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.