Kommunen ringde och sa att jag måste sätta på värmen i groventren för ledningarna kan frysa sönder där

Första fråga hur kan kommunen veta att de varit kallt där?

Andra fråga ska jag sätta på elementet eller räcker de om jag bara öppnar dörren till huset så det blir varmt där med.

Jag tror nämligen de är el element hade den på 3 dagar och dom dagarna var jag uppe i 4 gånger så mer el än vanligt..

Hur vet man om de är el eller vatten element? Är de vatten då kanske de är den som ska vara på för att inte den ledningen ska frysa???

Någon som vet? fattar inte så mycket o tycker de är lite pinsamt
 
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vem är "kommunen" som ringde?

Det är inte så att din granne jobbar på kommunen och ringde dig?

Hur värmer du huset? Öppna dörren räcker säkert.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vem är "kommunen" som ringde?

Det är inte så att din granne jobbar på kommunen och ringde dig?

Hur värmer du huset? Öppna dörren räcker säkert.
Jag hyr huset så de va hyresvärden som ringde mig o sa att kommunens ringde till han..

Vill bara veta om elementet där måste va på om de är ledningen till den som kommer frysa sönder annars eller om de bara ska vara varmt i tvättstugan. Hade dörren stängt där innan så de va rätt kyligt
 
  • Haha
  • Gilla
Helene Jarno och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vem är "kommunen" som ringde?

Det är inte så att din granne jobbar på kommunen och ringde dig?

Hur värmer du huset? Öppna dörren räcker säkert.
Värmer huset med luftvärmepump och kamin. Mest bara kaminen just nu
 
  • Gilla
Johannes8904 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Jättemycket märklig information här men svaret är enkelt. Alla utrymmen innehållande vatten bör hållas ovan noll grader om man inte vill ha fruset vatten, även kallt is.
 
  • Gilla
  • Haha
emmel och 27 till
  • Laddar…
O Ont Mage skrev:
Värmer huset med luftvärmepump och kamin. Mest bara kaminen just nu
Har du en termometer ? Öppna dörren för säkerhets skull. Ägaren bör veta vad som gäller även om kommunen ringt eller inte ;)
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Sitter kanske är en modern vattenmätare där som talar om att det är risk för frysning? Inte för att jag sett någon sån själv, men det är ju ingen hejd på vad man hittar på med ny teknik...
 
  • Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
Unikt namn
Mest sannolikt är det hyresvärden som har koll på riskerna med installationen och använder kommunen som vit lögn för att uppmana hyresgästen att slå igång den (dyra?) elvärmen i groventrén.

Oavsett så leder en fryst vattenledning till flera tråkigheter så det vore ju bra att undvika det. Hur varmt det behöver vara i groventren är svårt att avgöra, men det är väl ett bra förstasteg att börja mäta temperaturen kring ledningarna.
 
  • Gilla
Lilllen och 25 till
  • Laddar…
Be fastighetsägaren om den information du behöver, helst med ägaren på plats, och hur du ska göra.
 
  • Gilla
emmel och 8 till
  • Laddar…
O Ont Mage skrev:
Hur vet man om de är el eller vatten element? Är de vatten då kanske de är den som ska vara på för att inte den ledningen ska frysa???
Lägg upp en bild av elementet.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sitter kanske är en modern vattenmätare där som talar om att det är risk för frysning? Inte för att jag sett någon sån själv, men det är ju ingen hejd på vad man hittar på med ny teknik...
Detta är nog inte alls omöjligt. I min kommun är det många som har vattenmätaren Kamstrup Multical 21, och jag tror det mäter temperaturen på både vatten och omgivning.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sitter kanske är en modern vattenmätare där som talar om att det är risk för frysning? Inte för att jag sett någon sån själv, men det är ju ingen hejd på vad man hittar på med ny teknik...
Kan stämma. Nya flödesmätare kan rapportera temperatur och larma vid frysrisk och ledningsbrott m.m.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
O Ont Mage skrev:
Kommunen ringde och sa att jag måste sätta på värmen i groventren för ledningarna kan frysa sönder där

Första fråga hur kan kommunen veta att de varit kallt där?

Andra fråga ska jag sätta på elementet eller räcker de om jag bara öppnar dörren till huset så det blir varmt där med.

Jag tror nämligen de är el element hade den på 3 dagar och dom dagarna var jag uppe i 4 gånger så mer el än vanligt..

Hur vet man om de är el eller vatten element? Är de vatten då kanske de är den som ska vara på för att inte den ledningen ska frysa???

Någon som vet? fattar inte så mycket o tycker de är lite pinsamt
Kommunen vet mer än man anar. Troligen ha de noterat ovanligt låg returtemperatur på fjärrvärmen från din lya. Sen lägger de ihop 2+2 och ser risken med att det kan frysa sönder. Schysst att de hörde av sig imo! :)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Helene Jarno och 6 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Kommunen vet mer än man anar. Troligen ha de noterat ovanligt låg returtemperatur på fjärrvärmen från din lya. Sen lägger de ihop 2+2 och ser risken med att det kan frysa sönder. Schysst att de hörde av sig imo! :)
Jag tror att det var efter coronavaccinet. Det var tydligt bara en bluff, för att kunna spruta in ett microchip i oss alla. Sedan dess har kommunen koll på varje steg vi tar. Samt inte minst om vi satt på värmen i hallen, eller ej.
 
  • Haha
  • Gilla
jliljeha och 59 till
  • Laddar…
Düsseldorff
A AndersS skrev:
Inlägget är också borttaget senare, men för sent då det finns kvar i citatet🤣
Jag börjar bli van. Åsiktkorridoren är väldigt smal på byggahus om man säger så...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.