Hej
Jag har en viadrus herkules på 50 kW
3700 liter tankvolym totalt varav 500 liter av dessa är tekniktank.
Jag får inte upp gastempen mer än 70-90 gr
Dålig effekt och lång tid att elda upp tankarna.
Vad är det för fel?
 
Krilleman
Har man dålig effekt i pannan så brukar man ju ha höga rökgastemperaturer.

Du verkar ha problem med något annat.

Har du god tillgång på tilluft till pannan vid eldning?
Blir det skillnad om du tex har en öppen dörr/fönster som ger tilluft vid eldning?
 
Vet du vilken fukthalt veden har?
 
För lite luft, det blir pyreldning, se till att alla spjäll är rätt inställda
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
B
Är det nån som räknat på skorstenen? Höjd? Är fläkten ok? (Inspekterat vingarna på fläkten?)

Och du har kollat så det inte finns sektioner där askan lagt sig, så du bara har en liten area kvar?
 
Har alla spjäll fullt öppna.
Kan det vara att jag har 2 st 90 gr samt 2 st 45 gr som gör att jag får dåligt drag
 
H
Hur mäter du rökgastempen? Är mätaren sotig så isolerar den sensorn som då mäter för lågt. Hur ser det ut i förbränningskammaren samt skorstenen.
Är det mycket tjära där?
 
F Fredrik Andersson9471 skrev:
Veden är torr.
Jag har en ny skorsten 150mm, kan den var för klen.
Har det funkat bra innan?
(du bytte(?)skorsten)
 
Är du säker på att det bakre spjället är öppet och sekundären nere är öppen, har du kedjan till luckan kopplad. På den övre delen som kedjan sitter i, kan man vrida för olika öppning. Den är för justera draget och den påverkas av pannans temp. Sen har du en gjutjärnpanna och då är det extra viktigt att laddpumpen startar tidigt ca 40 - 45 C för att inte få späningar i sektionerna. Så se till laddpumpen kommer igång tidigt. Har ingen betydelse för laddningen, en laddomat startar laddningen vid ca 75 C och det är pannan har kommit upp i temp.
Med spänningar i sektionerna och det blir tex 90 C i topp så kan det vara 40 C i botten. Inget bra på en gjutjärnpanna. Plåtpannor klarar det bättre.
 
F Fredrik Andersson9471 skrev:
Hej
Jag har en viadrus herkules på 50 kW
3700 liter tankvolym totalt varav 500 liter av dessa är tekniktank.
Jag får inte upp gastempen mer än 70-90 gr
Dålig effekt och lång tid att elda upp tankarna.
Vad är det för fel?
Hur har du det med tilluften in till pannrummet?

(Om du får ut de 50kW pannan verkar vara specad för bör du ha rätt mycket att åka med.)

Mvh

Stefan
 
Ingen skillnad om jag har öppen Garageport eller stängd.
Däremot om jag öppnar nedre luckan så får jag betydligt bättre effekt.
Tror att jag behöver en rökgasfläkt.
 
Tror inte det med fläkt år en bra ide, det kan bli att pannan liksom gasar på ytterligare och kan närma sig kok. att sätta en fläkt på en självdragpanna kan kontrapruktivt. Se till det övre spjället är öppet till hälften först och sedan det nedre öppnas lite grann, har du en rökgastermometer, det är gasen du ska elda efter. köp ingen digital på billiga varusett. De ska vara en som sätts i rökröret direkt efter pannan. Dom är lite dyrare och ett hål borras i rökröret och bara trycks in, kan sitta lite på tvären men gör inget. Finns faktiskt här
och går att använda, även om det står för matlagning, den stannar vid 500 C och gasen ska vara ca 230 C
https://www.google.com/shopping/pro...z3xuLkiSpIcQh-7iQKcrWVEiRMLTDpKYaAsedEALw_wcB
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.