Vi lät en trädgårdsdesigner rita upp ett helhetskoncept för vår trädgård och bland annat ritade hon in ett svart staket/spaljé med stående ribbor mot granntomten.
Jag tycker personligen att stående ribbor ger ett mer harmoniskt intryck än liggande men finns det några nackdelar att sätta dem stående jämfört med liggande (som verkar vara mer vanligt)?
Och om man ska måla det svart, är det fortfarande tryckimpregnerade 28x45 man köper och målar dessa före? uppsättning med lämplig färg?
Anledningen till att det ska vara svart är att det ska matcha med övriga detaljer på hus och i trädgård. Vi tänker sedan också att växter så få växa i delar av "staketet" likt bilderna nedan.
 
  • Trästaket framför buskar, står på grus, delvis skuggigt, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdspassage med staket, mossbelagd stenstig, växter, och dekorativt grus. Utomhus, lugnt, grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart trästaket bland gröna blad och växter i en lummig trädgårdsmiljö.
  • Vitt staket med bladverk, ljusslinga, del av trädgårdsmöbel synlig, lugn miljö, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
K Kennster skrev:
Vi lät en trädgårdsdesigner rita upp ett helhetskoncept för vår trädgård och bland annat ritade hon in ett svart staket/spaljé med stående ribbor mot granntomten.
Jag tycker personligen att stående ribbor ger ett mer harmoniskt intryck än liggande men finns det några nackdelar att sätta dem stående jämfört med liggande (som verkar vara mer vanligt)?
Och om man ska måla det svart, är det fortfarande tryckimpregnerade 28x45 man köper och målar dessa före? uppsättning med lämplig färg?
Anledningen till att det ska vara svart är att det ska matcha med övriga detaljer på hus och i trädgård. Vi tänker sedan också att växter så få växa i delar av "staketet" likt bilderna nedan.
Jag skulle säga att stående har många fördelar mot liggande, bla. Vattenavrinningen fungerar mycket bättre än på liggande. Så hållbarheten bör bli bättre..

Vad gäller målning så rekommenderar dom flesta att vänta ett år innan man målar tryckimpregnerat, annars är risken för flaggning av färgen stor..

Men det finns alternativa metoder som Svarttjära som fungerar bra att dra på med en gång, kanske inte det roligaste o jobba med med tanke på lukt o klibbighet..
 
  • Gilla
Kennster och 1 till
  • Laddar…
Visst ser det arkitektoniskt elegant ut med svart - framför allt innan växtligheten kommit igång. Har själv stående tryckimpregnerade ribbplank mellan förråd och hus inkl lika hög port/grind. Jag tycker det är snyggt. Men för framtida underhåll kan TS tänka till. Innan spaljeplanket är täckt med växter är det snyggare med svart. En dag ska det målas om på bägge sidor och då får man också ta hänsyn till om det är klängväxter som mår bra av att helt klippas ner. Är det tryckimpregnerade obehandlat får det en naturlig patina, växterna täcker mycket och det blir väldigt fint.
 
  • Gilla
Kennster och 1 till
  • Laddar…
Tillägg: mina ca 2 m höga ribbor skars av rester från det tryckimpregnerade trädäcksbygget. Det blev kraftigare och hållbarare ribbor än de jag ser i andra trädgårdar - skeva och svajiga. Hos mig är ribborna fortfarande intakta efter 17 år. Satsa på kvalitet
 
yonna yonna skrev:
Tillägg: mina ca 2 m höga ribbor skars av rester från det tryckimpregnerade trädäcksbygget. Det blev kraftigare och hållbarare ribbor än de jag ser i andra trädgårdar - skeva och svajiga. Hos mig är ribborna fortfarande intakta efter 17 år. Satsa på kvalitet
Tack för värdefull input!
Det är just hållbarhet och underhåll över tid jag funderar över och som diverse designers och arkitekter inte funderar lika mycket på..
Vad har du för dimensioner på dina ribbor?
 
BirgitS
K Kennster skrev:
Och om man ska måla det svart, är det fortfarande tryckimpregnerade 28x45 man köper och målar dessa före? uppsättning med lämplig färg?
Anledningen till att det ska vara svart är att det ska matcha med övriga detaljer på hus och i trädgård. Vi tänker sedan också att växter så få växa i delar av "staketet" likt bilderna nedan.
Om solen skiner på svarta brädor så blir de heta, så heta att blad som ligger mot ytan kan dö. Min erfarenhet är att även omålade tryckimpregnerade brädor kan bli för heta, däremot inga problem med det efter att de målades vita.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
[QUOTE="BirgitS, post: 5522039, member: ... däremot inga problem med det efter att de målades vita.
[/QUOTE]
Då kvarstår ändå problemet med framtida underhåll. Jag har inga problem i full södersol men jag har på just mitt plank endast kaprifol. Det gäller att tänka till när man väljer växter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Finns det något man ska tänka på gällande val av virke och risken att ribborna slår sig?

Jag ska för övrigt inte göra jobbet själv men jag vill veta så mycket som möjligt innan jag handlar upp jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.