Hej allesammans! Letar nu efter en firma - eller en privatperson - som kan bocka 20 st 70cm långa, identiska metallstänger I Göteborg eller Malmö med omnejd. Ska bygga ett vågformat ställ till böcker.

Viktigt att de är helt identiska, därav kan jag inte ordna det själv. Diameter på ca 5mm.

Hos vem kan man göra detta för ett överkomligt pris som privatperson?

Letar eventuellt även ett ställe eller en person som kan svetsa ihop det, men det är inte prio. Viktigast är själva bockningen.
 
Inga grova saker, prova med en plåt eller smidesfirma, dom kan både bocka och svetsa
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inga grova saker, prova med en plåt eller smidesfirma, dom kan både bocka och svetsa
Tack! Du känner inte till någon som ev. skulle erbjuda detta i malmö/Göteborg?
Tänker att jag annars får mejla vilt och se om någon nappar.
 
Då får titta i kanske en lokalkatalog och ringa och fråga, det med mail ska du nog undvika, tala bara om vad du har för dimm. Sen behöver dom någon form av skiss eller ritning och det ska du tillhandahålla.
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då får titta i kanske en lokalkatalog och ringa och fråga, det med mail ska du nog undvika, tala bara om vad du har för dimm. Sen behöver dom någon form av skiss eller ritning och det ska du tillhandahålla.
En lokalkatalog? Sådana finns inte längre, vad jag vet? Jag skickade precis några förfrågningar genom lokala plåtslageriers kontaktformulär på deras hemsidor. Får se om någon nappar, men jag tvivlar på det..

CAD-ritning finns till förfogande, dock.
 
C
Går bockningen ut på att göra metallstängerna vågformade?
Och det är viktigt att det blir 20 st helt identiska?
Är det typ sick-sack med skarpa vinklar, eller är det mer "sinusvåg"?

Låter som bockning i den lite högre skolan, som kanske kräver en jigg och åtminstone en god portion noggrannhet. Kanske snarare ett jobb för någon som jobbar med konstsmide?
Tror ärligt talat det är svårt att få någon att göra det till ett överkomligt pris, beroende på vad man menar med det.
 
  • Gilla
HoolaBadoola
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Går bockningen ut på att göra metallstängerna vågformade?
Och det är viktigt att det blir 20 st helt identiska?
Är det typ sick-sack med skarpa vinklar, eller är det mer "sinusvåg"?

Låter som bockning i den lite högre skolan, som kanske kräver en jigg och åtminstone en god portion noggrannhet. Kanske snarare ett jobb för någon som jobbar med konstsmide?
Tror ärligt talat det är svårt att få någon att göra det till ett överkomligt pris, beroende på vad man menar med det.
Precis så! Som en sinusvåg med låg amplitud (ena vågen 30cm hög andra ca 20cm), eller som en berg- och dalbana med en högre och lägre backe efter varandra.

Och ja, eftersom de ska monteras parallellt (som ett diskställ ungefär) så behöver de vara identiska.

Tack för tipset om konstsmide, det är kanske den rätta vägen att gå? Värt att kolla upp i alla fall. Jag är som sagt också väldigt tveksam till att ett “Roffes plåtslageri AB” kommer lägga sin dyrbara tid på ett litet och udda projekt om detta (och om de mot förmodan erbjuder hjälp kommer det säkerligen kosta).

Sista utvägen blir att kolla på Alibaba, men det är plan Ö.
 
C
H HoolaBadoola skrev:
Precis så!
Inte för att vara sån, men grejen är att du troligen inte kommer att få den repeterbarhet du är ute efter med de maskiner som finns i en vanlig verkstad. Åtminstone inte med en rimlig arbetsinsats. Utan du behöver nog få tag på någon som har en automatisk trådformningsmaskin för att få ett tillfredsställande resultat.

Och sådana maskiner finns i princip bara hos de som serietillverkar sådana prylar. Visst finns de många som även jobbar med små serier, men det lär kosta en rejäl slant, relativt sett.
 
  • Gilla
HoolaBadoola
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte för att vara sån, men grejen är att du troligen inte kommer att få den repeterbarhet du är ute efter med de maskiner som finns i en vanlig verkstad. Åtminstone inte med en rimlig arbetsinsats. Utan du behöver nog få tag på någon som har en automatisk trådformningsmaskin för att få ett tillfredsställande resultat.

Och sådana maskiner finns i princip bara hos de som serietillverkar sådana prylar. Visst finns de många som även jobbar med små serier, men det lär kosta en rejäl slant, relativt sett.
Jag förstår! Jag tvivlar inte på det du säger. Hade ju redan skickat mejl sen innan, får se vad de svarar.

Annars får jag hitta en annan lösning. Kan göra den i laderskuren plywood också, men hade varit rejält mycket snyggare i metall. Men men!

Stort tack för din input!
 
Jag tror att detta kommer falla på att ditt krav är att de är "helt identiska" , vad nu man menar med det.
Men ja, det går ju inte att göra för hand i alla fall.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
En variant är ju att få bitarna skurna ur en 5mm plåt med laser eller vatten. Säkert inte gratis och det blir inte runda (som jag antar att du tänkt).

Jag skulle testa att såga till jiggar/formar av plywood och skruva fast dem på en större plywoodskiva och testa att bocka för hand. Med anhåll som fixerar en ändan så borde man kunna få det snyggt med bockning i några steg.
 
  • Gilla
HoolaBadoola
  • Laddar…
R
Ellagård Ellagård skrev:
En variant är ju att få bitarna skurna ur en 5mm plåt med laser eller vatten. Säkert inte gratis och det blir inte runda (som jag antar att du tänkt).

Jag skulle testa att såga till jiggar/formar av plywood och skruva fast dem på en större plywoodskiva och testa att bocka för hand. Med anhåll som fixerar en ändan så borde man kunna få det snyggt med bockning i några steg.
20st som ska bli exakt lika bockade är nästintill omöjligt med handbockning…
 
  • Gilla
HoolaBadoola
  • Laddar…
Det luktar krånglig kund lång väg. Uppdatera gärna om du får tag på någon.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
En bekant i Polen tillverkade blomlådor i smide, med en väldigt enkel bockmaskin.
Typ ett runt hjul med ett spår där ett plattjärn trycktes in, sen vred man på ett handtag så hjulet snurrade, plattjärnet gick mot ett kullager och bockade sig runt hjulet, sen var det väl nåt stopp.
Vrida tillbaka och vända biten och upprepa.

Man får nog konstruera nåt liknande om man ska få exakt lika, om det ens går, bitar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ellagård Ellagård skrev:
En variant är ju att få bitarna skurna ur en 5mm plåt med laser eller vatten. Säkert inte gratis och det blir inte runda (som jag antar att du tänkt).

Jag skulle testa att såga till jiggar/formar av plywood och skruva fast dem på en större plywoodskiva och testa att bocka för hand. Med anhåll som fixerar en ändan så borde man kunna få det snyggt med bockning i några steg.
Men precis, har definitivt övervägt det eftersom jag tror att jag kan ordna vattenskärning genom en kontakt jag har.

Men det är det där förbannade runda jag vill åt 🙃.

Det är dock så många som bekräftat mina tankar om att det inte går göra identiskt för hand (viktigt att de är det eftersom det inte kommer passa ihop annars) att jag inte vågar testa haha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.