Tjena!
Min kompressor har troligtvis gått sönder (kanal 4 och 5 har samma temp som luften i huset,19-22grader)
lampan för att kompressorn jobbar lyser men tror inte den går igång. Hör ett klickande ljud som att den försöker dra igång men inget mer händer..
kan man kolla något mer innan man beställer reparation/ny panna?

Mvh Jesper
 
Typiskt tecken på att kompressorn har havererat. Motorskyddet löser ut efter några sekunder när den försöker starta. Om du väljer att byta kompressor så ta gärna 360P reservdelskompressor (och övriga kyldelar) på 650 W, den ger aningen högre besparing. 310P reservdelskompressor är på bara 500 W.
 
Att den klickar tyder nog på att allt funkar utom kompressorn.
Reläet kan ge upp (det längst in mot pannan när panelen är öppen) men om det klickar brukar det fungera.
Man kan koppla ur kompressorn, den kan dra ström även fast den inte går.
Mins tyvärr inte vilka kablar det är, fick min utbytt till en 370 i september och kan inte kolla.
 
Har du testat att bara bryta strömmen en halvtimme eller så? En rejäl reset alltså.
 
Nu kan jag inte maskinen - men är det enfas-kompressor och den har en start/driftkondensator så skulle jag kolla den i avseende kapacitans (eller bara byta) då den har stor betydelse i hur mycket kraft som motorn orka rotera kompressordelen vid start och har den gett upp helt så finns det knappt någon startmoment alls och klixon löser ut.

Samma sak med startapparaten (dosan som ansluter själva kompressorns 3 stift) om den i sig har en PTC-motstånd i sig som heller inte fungerar. - om båda är trasiga (startapparat och driftkonding) så startar den inte, om driftkondingen har tappat kapacitans så kan den starta ändå av PTC-delen i startapparaten, om PTC-delen är trasig så kan kompressorn starta ändå av start/drift-kondensatorn.

Nu kan kompressorn vara tungstartad av andra orsaker just för att den håller på att haverera men att byta startapparat och kondensator är liten kostnad att prova och kan bytas själv av den händige som vet hur man använder en digital multimeter i jämförelse att köpa och montera in en ny kompressor som kräver en kylmontör och heta arbeten iom att rören måste hårdlödas om för att byta kompressorn.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.