Hej. Jag behöver montera ner den här ventilen för att göra rent/måla om och funderar på att byta ut den helt istället pga av den är väldigt äcklig och sliten. Hur får man ner den, den verkar vara fastnitat i mitten där den snurrar runt. Vet heller inte hur man får upp den igen om man tar ner den.

Om jag köper en ny istället, vad ska jag leta efter, vad heter sånt här? Kan man såga av den i fästerna uppe och nere och "klicka" i en ny insats i plast eller liknande. Har noll koll på detta så behöver så mycket hjälp jag kan få. Innermåtten på "huset" eller vad man ska säga ä 14x23.5 cm.
 
  • Vit kaklad vägg med öppen utrymmetäckt ventilationslucka, tecken på rost och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är nog inmurad i väggen gissar jag? Vinkelslip runt ramen gissningsvis.

Ett rimligare alternativ är nog att såga bort bara "klaffen" och sen försöka hitta nåt man kan passa in i ramen.

Jag har haft en liknande i en tidigare lägenhet men den gick att demontera, den satt inte likadant. Jag tycker det ser ut som din bara kan monteras bort om man får loss ramen.

Tillägg: jag ändrar mig. Det ser ut som det sitter skruvar i den. Slipa bort färgen från framsidan av "klaffen" uppe och nere. Det sitter skruv där.
 
  • Gilla
Albin__
  • Laddar…
Klaffen brukar sitta med en platt sprint i ett avlångt hål med en eller två skruv, lossa dessa, skjut ner sprinten och den är lös.
Ta bort färgen på klaffen, slipa till och måla den är inte speciellt omständigt, då blir den riktigt frisk.
 
  • Gilla
Albin__
  • Laddar…
Det är en frånluftventil i kök för murad självdragskanal. Troligen är den utan andra anslutningar som kan förses med fläkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den ska du nog inte pilla på för det är troligen en del av ventilationssystemet som föreningen ansvarar för. Kolla i era stadgar vad det står om underhållsansvaret, ofta brukar rengöring/målning ligga på dig som bostadsrättshavare men själva spjället/imventilen är styrelsens ansvar.

Förslagsvis så slipar du den ren och fin med sandpapper. Det är tråkiga 30 min arbete men ger ett enormt lyft. Och sen målar du den med en metallfärg. Jag föreslår en lösningsmedelsburen sådan, de vattenburna akrylatfärgerna ger så fult resultat och ofta rostgenomslag. Linoljefärg fungerar också, det brukar vara originallösningen på den årsmodellen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen alla! Fick ner till slut, lite svårt att se att det var skruvar när dom var övermålade, trodde det var nitar först.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.