Kontakten mellan transformatorn och själv sladden till en ljusslinga har gått sönder. Söker efter en ny kontakt så jag kan få ljusslingan att fungera igen. Kan inte hitta vad kontakten heter.

Bild på transformator och kabel
 
  • Svart taktisk ficklampa ligger på mörkt träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett europeiskt strömkontakt slut, två stift, handhållet, nötning, svart bakgrund, närbild, elutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

H Hermelinenshus skrev:
Kontakten mellan transformatorn och själv sladden till en ljusslinga har gått sönder. Söker efter en ny kontakt så jag kan få ljusslingan att fungera igen. Kan inte hitta vad kontakten heter.

Bild på transformator och kabel
Undrar om det inte är enklast att köpa en förlängningssladd och klippa av till rätt längd och skarva kabeln istället?
 
  • Gilla
klosp11 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Det där är väl chinaebayspecialdeluxe-kontakt.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H Hermelinenshus skrev:
Kontakten mellan transformatorn och själv sladden till en ljusslinga har gått sönder. Söker efter en ny kontakt så jag kan få ljusslingan att fungera igen. Kan inte hitta vad kontakten heter.

Bild på transformator och kabel
Har samma dilemma. Överväger att köpa en adapter som jag klipper och löder på.
https://www.elon.se/lightson-overgang-5072-svart
 
  • Gilla
Hermelinenshus och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Undrar om det inte är enklast att köpa en förlängningssladd och klippa av till rätt längd och skarva kabeln istället?
Jag gjorde enligt ditt förslag. Skarvade ihop med lödskarv och krympslang, fungerade perfekt.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har samma dilemma. Överväger att köpa en adapter som jag klipper och löder på.
[länk]
Hej,

Hade samma problem.
Jag skaffade en sån adapter (gul-markerad) och har skalat den i ena änden som ska mot ljusslingan.

Mäter jag med voltmetern på adapterns ledare så får jag 55 volt-ish. Men när jag ansluter adapterns ledare till ljusslingan så tänds inte slingan.
Slingan har ju en kopparledare och en silverfärgad ledare. Vilken är vilken?
 
  • En avskuren elkabel med synliga ledare bredvid en hel, ögla markerad. Skador på elinstallation, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bandvagn skrev:
Hej,

Hade samma problem.
Jag skaffade en sån adapter (gul-markerad) och har skalat den i ena änden som ska mot ljusslingan.

Mäter jag med voltmetern på adapterns ledare så får jag 55 volt-ish. Men när jag ansluter adapterns ledare till ljusslingan så tänds inte slingan.
Slingan har ju en kopparledare och en silverfärgad ledare. Vilken är vilken?
Min betedde sig underligt när jag skulle löda ihop den, kan ha varit nått med ett blinkläge för när jag tryckte på knappen på adaptern så började slingan blinka när jag höll emot
Sen provade jag med slingan på båda hållen och insåg att halva slingan är kopplad på ena hållet och andra på andra (adapter växlar spänning för att tända olika halvor och ge olika effekter).
 
H Hermelinenshus skrev:
Kontakten mellan transformatorn och själv sladden till en ljusslinga har gått sönder. Söker efter en ny kontakt så jag kan få ljusslingan att fungera igen. Kan inte hitta vad kontakten heter.

Bild på transformator och kabel
Ja, den heter något, då det är en kontakt enligt nån EU standard.
Men vad exakt den heter har jag aldig lyckats få reda på...
Kontakterna enligt den standarden verkar vara väldigt svårt att hitta lösa,
så man får göra som du gjort, köpa en sladd med kontakter monterade och skarva själv.
 
A
B Bandvagn skrev:
Hej,

Hade samma problem.
Jag skaffade en sån adapter (gul-markerad) och har skalat den i ena änden som ska mot ljusslingan.

Mäter jag med voltmetern på adapterns ledare så får jag 55 volt-ish. Men när jag ansluter adapterns ledare till ljusslingan så tänds inte slingan.
Slingan har ju en kopparledare och en silverfärgad ledare. Vilken är vilken?
Har du provat att byta polaritet? Dioder leder ju bara ström åt ena hållet vid nog hög framspänning och blockerar helt åt andra riktningen.
 
H Hermelinenshus skrev:
Jag gjorde enligt ditt förslag. Skarvade ihop med lödskarv och krympslang, fungerade perfekt.
Var köpte du skarvsladden? Jag har ett gäng lampor med den där kontakten och det är bara en tidsfråga innan jag har samma behov.
 
tommib
Bland annat Jula har den kontakten på sitt 31V system.

Att de inte säljs lösa beror nog på att de är avsedda för utebruk och ska vara helt kapslade. En lös kontakt skulle bli väldigt klumpig och en pigtailkontakt är det nog många som inte kan hantera. Så att köpa en skarvsladd och klippa av blir en rimlig kompromiss.

Det är synd att de görs så klena, jag har också ett par slingor där ledarna gått av precis där de går in i kontakten.
 
A avh67f skrev:
Har du provat att byta polaritet? Dioder leder ju bara ström åt ena hållet vid nog hög framspänning och blockerar helt åt andra riktningen.
Det spelar ingen roll hur jag lägger ljusslingans ledare mot skarvsladden så att säga. Har provat båda varianterna.

Eller hur menar du?
 
Den svaga punkten på sladdar med denna kontakt är ju där den tunna sladden är ingjuten i kontakten:

Svart anslutningskabel med rött märke vid änden, vit bakgrund.

Funderar på nått smart sätt att förstärka övergången mellan sladd och kontakt, men kommer inte på nått riktigt bra...
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Den svaga punkten på sladdar med denna kontakt är ju där den tunna sladden är ingjuten i kontakten:

[bild]

Funderar på nått smart sätt att förstärka övergången mellan sladd och kontakt, men kommer inte på nått riktigt bra...
Jag tänkte klippa och trä på 10cm vp-rör 16mm eller liknande som förhindrar att den bryts och går av där men den gick sönder innan jag hann få dit det. Verkar vara riktigt skräp. Alldeles för klent byggt och ej testat i kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.