Skall bygga ett traktorgarage 12x6 meter vägghöjd 4 meter
 
Finns även Stavrex, där köper man man markskruv och hyr/lånar maskin för att skruva ned själv. Läs på deras hemsida.
 
L L A Axelsson skrev:
Finns även Stavrex, där köper man man markskruv och hyr/lånar maskin för att skruva ned själv. Läs på deras hemsida.
Ok kollar det
 
Krinner ser ut att ha det bredaste utbudet av markskruv. De har en handhållen maskin som presterar 8000 Nm.
Har själv erfarenhet endast av Stavrex 60 mm skruv för en altan där det var lera i marken. Använde Stavrex minsta handhållna maskin för att dra ner 4 skruvar.
Maskinen orkade men verktygsfästet i skruven höll inte på sista skruven som drogs ner endast 800 mm. Den första skruven drogs ner 2350 mm och det är ett krav om kälen kan nå 2 meter en extremvinter. Gängan på skruven bör vara under lägsta kälnivå.
Återstår att se om jag måste kapa den sista skruven som endast drogs ner 800 mm på grund av kälen. Arbetet gjordes på sensommaren i år.
Markförhållanden avgör hur tungt det går att skruva ner skruven. Styv lera går tyngst.
Finns maskiner som klarar 20 000 Nm och mer än så. Upplever att återförsäljare tar för lätt på kälproblematiken.
Jag förstår att kälen i södra Sverige inte når lika djupt som här i Ångermanland.
 
Jag tror dessvärre att markskruven inte är lämpade för detta projekt. Relativt stor och lätt byggnad så man bör ha koll på stabiliteten och då skulle jag säga att grundläggning på betongfundament är vägen att gå.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Skulle vara intressant med fler synpunkter och erfarenheter.
Markförhållanden, byggnadens storlek, längd på skruv och dess diameter avgör hur det lyckas med grundläggning.
 
Har du kommit till något resultat när det gäller markskruv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.