Vi vet alla att kostnaderna för tillval i regel är dyra, och därför bäst att hålla allt till standard, men frågan är hur man gör för att ändå få det man vill ha till sist? Därför undrar jag vad eran strategi är för att både ha kakan och äta den?
Så här tänker jag, kommentera gärna.

Vitvaror
Köper de själv som man vill ha och hittar billigt samt räkna av motsvarande vitvaror från leveransen.

Snickerier, som bastu och förråd under trappa:
Förbered i planlösning, men köp in material och bygg själv.

El, såsom spottar i tak:
Här vet jag inte hur jag ska göra. Vi hade exempelvis 98 led spotlights i vårt förra nybygge, det gick då när jag kunde göra det själv, men nu med totalentreprenad blir det helt orimliga summor. Vad gör man? Ber elektrikern dra tomrör kors och tvärs så man kan göra jobbet själv sedan?

Innertak
Att få slätt tak i stället för gipsplank och taklister är nog bara att betala för

Flera tips?
 
Smart styrning
Här tänkte jag eftermontera Shelly rakt igenom, så slipper man lägga det på tillvals-listan.
 
Jag tänkte samma sak som dig under vårt nybygge. Man kunde räkna av saker och ting mm och köpa in själv. Men i slutändan köpte vi endast en kökskran själva som end hade kostar lika mycket i tillval om vi beställt direkt.

Man får tänka också på garantier och följdfel. Tänk dig du köper in ngt som går sönder. Ja vitvaran får du säkert igen men om det läcker ut över hela golvet mm. Även material och mottagningskontroll under byggets gång är en jobbig fråga. Vem har ansvar för sakerna om det blir stulet innan montering?

Jag är så jävla nöjd att vi lät hustillverlaren lösa allt. Speciellt elen. Händer det ngt med den nu så vet jag att det är deras åtagande. Annars skyller de garanterat på dig. Det kostar kanske lite extra men är småpengar i ett husbygge. Samt du måste investera din egen tid och se till att sakerna är framme i tid!
 
Det är väl så att vitvarorna du väljer bort är "gratis" när de skall avräknas.
 
H hempularen skrev:
Det är väl så att vitvarorna du väljer bort är "gratis" när de skall avräknas.
Haha. Exakt. Åt det håller är det alltid billiga.
Man får även hålla kolla på en del extrem konstnader. Det som jag blev mest irriterad över var elen. Den blev dyr. Den går inte heller att göra i efterhand på ett smart sätt. Kanske montera Plejd etc men jag ville ha allt klart direkt.
Men utförandet var magiskt bra så även om det var dyrt (1700kr/plejd, 1600kr/spot) så blev det super bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.