Hej,

Har efter mycket tid färdigställt övervåningen i vårt hus. Vi har LK golvvärme med elpatron och cirk.pump nere och nu även uppe i andra fördelarskåpet. Jag har inte monterat termostater än men det kommer snart.

Problemet är att jag inte får någon värme på inkommande rör i fördelarskåp uppe när jag manuellt öppnar slingorna och kör igång cirk.pumpen.

Nere fungerar det och temp på vattnet nere är ca 45gr. Det är ett avstick av denna som går upp och visar 15gr där.
Tips? Så här ser fördelarskåpet ut.

Varför är inkommande och utgående sammankopplade och hur vet man om denna är öppen eller inte, fanns nån hex skruv under ett täcklock där emellan. Trycket nere på exp kärlet är ca 0.5bar, ca 1m under skåpet uppe.

Värmefördelningsenhet med rör, manometrar, och zonventiler i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemets kontrollenhet med rör, mätare, ventiler och elektrisk anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns ingen elpatron i någon av bilderna, däremot en golvvärmeshunt med cirkulationspump samt fördelare.

Att framledning och retur sitter ihop i gv-shunten beror på att de måste det för att det ska kunna bli cirkulation i golvvärmeslingorna.

Flödet genom golvvärmeslingorna är högre än genom radiatorerna/pannan.

I sammankopplingen mellan framledning och retur sitter det en backventil som gör att vattnet inte kan gå direkt från framledningen till returen utan flödet kan bara gå från returen till framledningen.


Skippa ställdon/termometer tills vidare.

Det som behövs är en injustering av hela värmesystemet.

Steg 1:
Injustering av förinställningen i gv-shuntarna samt alla slingor.
Difftemperaturen över varje radiator/gv-shunt bör vara 7-10⁰ samt ca 3-5⁰ över varje gv-slinga.

Steg 2:
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan med avseende på kurvlutningen och parallellförskjutningen.

Steg 3:
Eventuellt montering och injustering av ställdon & termostater.


Anledningen till att ni inte får någon värme på övervåningen kan bero på att det är luft i systemet.
Men troligast är det pga felaktig injustering.
 
Tack för svar, elpatron sitter nere. Bilderna visar nya fördelarskåpet på övervåning.

Jag har försökt öka cirkulationen på pumpen och stängt av en slinga i taget för ev luft men har inte sett några bubblor, vid driftsättning bubblade det dock friskt i början.

Hur ska jag kunna justera när inkommande visar kallt? Flödet ligger på 3L per min för alla slingor nu.
 
Yes, v2 den är/var öppen.

Tyvärr är det inte bara att vrida på kranen o fylla på för ökat tryck. Måste isf koppla på slang tror jag. Den delen gjorde röris. Men är kanske det som är orsaken då.

Bild på exp kärl
Värmesystemkomponenter: expansionskärl, manometer, pump, rör, ventiler, frostigt, bakgrund av vit panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anslutningen vid expansionskärlet är ingen påfyllningsventil utan det är till för avtappning.

Någonstans i/runt pannan finns påfyllningsventilen, någonstans är värmesystemet och tappvattnet ihoppkopplat.
 
Nja, jag har glykolfyllt system och dessa ska väl vara skilda från tappvatten är det inte så?

Om det inte är vid exp kärlet så tror jag det bara finns anslutningar vid respektive fördelarskåp.
 
richardtenggren
Det förklarar ju färgen på slangarna också :)

Kan väl vara så att man kört påfyllningen med en provtryckningspump vid tryckkärlet?
Så har jag fyllt på och trycksatt vår frikyla :)
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Kan någon förklara detta. Skruvar jag in primär retur V2 så händer inget med flöde. Om jag däremot skruvar in vf ventil V (bakom/vänster om högra termometer) så stryps varje slingas flöde nästan helt. Verkar ju som att det är stopp i ledningarna nedåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.