Idag lutade sig barnet mot strömbrytaren i hallen och sedan dess fungerar det plötsligt inte längre att tända/släcka lampan. Alla delar finns kvar, så inget har försvunnit. Men något har uppenbarligen skett som jag inte har koll på.

Skulle någon kunna vara mig behjälplig? Vad kan rimligen ha inträffat och hur löser jag det? (Bilden till höger visar hur det ser ut om jag lyfter bort själva knappen.)
 
  • Vit väggströmbrytare, tre knappar, använd, vertikal, smutsfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad ljusströmbrytare med trasig sockel, två knappar och en energisparlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sysmali
Lampan är kontrollerad att den är hel?
 
Prova med att byta vredet med en av dom andra och sen som sägs, lampan kan ha sagt upp sig
 
Den är hel! Detta skedde som sagt efter att barnet hängt mot knappen och kommit åt den x antal ggr. Möjligen att den tryckta in snett och att något ramlat ut? (Jag kan inget om sånt här, så jag spekulerar bara.)
 
J jonaserik skrev:
Dom vreden har en benägenhet att gå sönder ini , små plastpiggar och en ring runt, tryck på pinnen så funkar det nog. Det sorgliga i det hela är att dessa vred har gått ur tiden och finns inte mer. Fel av mig det finns, men du får mäta diametern på vredet så det blir rätt. Är en ELJO
[länk]
Jag kanske var otydlig i min beskrivning, men det är själva piggen som inte fungerar. Inget händer när jag lossar på knappen och trycker på endast piggen där under.
 
Det ska vara som ett litet klick när piggen trycks in, kanske piggen har blivit tvingad sned vid belastningen och kommit ur läge ini dimmer, du kan gänga av den svarta , och lossa brickan. kommer inte ihåg nu om det sitter en säkring innanför, men se efter. Du kan knacka lit mer än lätt på piggen så kanske den rätar upp sig. Händer inget, kanske en tamp på baksidan har lossnat i plinten.
 
Låter som att själva strömbrytarmekaniken har gått sönder, i så fall är det bara utbyte av hela dimmern som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.