Vi köpte ett hus för tre år sedan, där tidigare ägaren själv renoverat badrummet på övervåningen högst bristfälligt. Vi använde det aldrig utan anlitade direkt hantverkare för att totalrenovera det.

Allt frid och fröjd till vintern kom. Då frös det. Först fryser handfaten och därefter dusch och toalett. Vi bor alltså i huset så det är stadigt minst 18 grader oavsett.
VVS påstår att vattnet går upp mitt i huset och ingen av ledningarna går längst yttervägg. Så VARFÖR fryser det? Vi hade en kille (typisk allt-i-allo) som föreslog att sätta en ventil från undervåningen i höjd med handfaten, för att släppa in luft. Det sitter dock både ventil från toaletten på undervåningen och hål utan ventil från tvättstugan, båda dessa ligger under badrummet.

Idéer!?
 
pratar du om vattnet eller är det avloppet som fryser?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Finns det någon avluftning på kallvind? Skulle kunna vara kallras från vind i något schakt?
 
M _Mannen skrev:
pratar du om vattnet eller är det avloppet som fryser?
Det är vattnet.

D DE73 skrev:
Finns det någon avluftning på kallvind? Skulle kunna vara kallras från vind i något schakt?
Det vågar jag inte svara på om det finns men det får vi titta på. Vi har kattvind bredvid som tilläggsisolerades förra året för att försöka lösa problemet, det gjorde däremot ingen skillnad.
 
Torpargrund som vattet är dragit genom?
 
J Josefined skrev:
Det är vattnet.



Det vågar jag inte svara på om det finns men det får vi titta på. Vi har kattvind bredvid som tilläggsisolerades förra året för att försöka lösa problemet, det gjorde däremot ingen skillnad.
Titta även om det finns ventilationsschakt som går upp på vinden. Är vattenrören dragna i samma schakt så kanske dom fryser om kall luft rasar ned.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M _Mannen skrev:
Torpargrund som vattet är dragit genom?
Borde det inte frysa även på bottenvåningen då?
 
D DE73 skrev:
Titta även om det finns ventilationsschakt som går upp på vinden. Är vattenrören dragna i samma schakt så kanske dom fryser om kall luft rasar ned.
Bra förslag, det ska vi titta efter. Tack!
 
D DE73 skrev:
Borde det inte frysa även på bottenvåningen då?
Min tanke också. Det fryser alltså enbart i handfaten på övervåningen, inte dusch/toa i samma badrum.
 
J Josefined skrev:
Min tanke också. Det fryser alltså enbart i handfaten på övervåningen, inte dusch/toa i samma badrum.
Tänkte mest om han som gjort den dåliga renoveringen drog nya matningar... och genade i torpargrunden.
Om du har torpargrund?
Badrum kan ha olika matningar...

I första inlägget skrev du att det frös i handfat, wc och dusch?
 
M _Mannen skrev:
Tänkte mest om han som gjort den dåliga renoveringen drog nya matningar... och genade i torpargrunden.
Om du har torpargrund?
Badrum kan ha olika matningar...

I första inlägget skrev du att det frös i handfat, wc och dusch?
Jag förstår! Ledningarna går i väggen så det ska han väl inte kommit åt att göra? Huset står därtill på platta.
Det stämmer! Det har bara inte hunnit frysa än det här året. Det börjar alltså frysa först vid -15 och då både kall och varmvatten.
 
Hur har det gått?
 
Nu är vi tillbaka ett år senare - utan lösning och om två dagar lär det frysa igen. Har bilder från VVS (snickarna har inga..) och efter funderingar tänker jag att regeln som går bakom uppkommande vatten leder in kylan? Och vidare tänker jag att snickarna isolerat i väggen men inte mellan regel och vattenledning för att man inte tror att regeln ska leda kyla. Vad tror ni om den teorin?

Ska se om jag kan nå det från kattvinden imorgon. I så fall enkelt löst kontra öppna golv, eller tak underifrån.
 
  • Renoveringsarbete pågår, isolering och vattenrör synliga i träbjälklag, byggmaterial, oavslutade inomhuskonstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats interiör, väggisolering, träreglar, byggverktyg och material på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.