B
Gammal kran i tvättstugan som droppar. Istället för att jag ska stänga vattnet, ta lös allt, handla grejer och sedan montera innan vattnet slå på igen... Är det någon som kan utläsa vad som sitter där och ge tips på vad som jag tänkas behöva innan jag drar igång med jobbet?
En ventil med blått handtag kopplad till en vattenledning och en slang, med något slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenrörskoppling med korrosion och läckagespår på väggen. Nödvändig underhåll eller reparation rekommenderas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenrör och ventil med anslutningar mot en vägg, installationsdetaljer synliga, kablar löper längs med rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Glömde nämna att röret i ovanför är 27mm i yttermått.
 
Rickard.
Du behöver en ventil som passar i det förminskade T-röret och i slangen längst ner så du kan ta bort hemmabygget med övergångar. Är det till en tvättmaskin?

Mitt ögonmått är inte särskilt kalibrerat och jag kan inte se genom färg men min bästa gissning är att en https://www.ahlsell.se/products/varme--sanitet/installationsror-och-delar/minikulventiler/8540924/ kan ersätta det du har, övre gängan behöver gängtätas med lin,snöre eller tejp.

Det finns tabeller på internet där du kan kolla vilken dimension du har på grejerna för det är tyvärr inte helt logiskt.
 
Krilleman
Vad står det här i mässingen?

15 och en pil nedåt?
Rostig rörledning med en blå markering. Ytligt slitage synligt. Del av en större installation, eventuellt vatten- eller värmesystem.
 
Krilleman
Har du provat att dra åt glandret? (Muttern innanför kranen). Det kanske räcker för att det skall sluta droppa.
 
  • Gilla
kulle och 5 till
  • Laddar…
B
Krilleman Krilleman skrev:
Vad står det här i mässingen?

15 och en pil nedåt?
[bild]
Precis, tycker det står 15 med pil neråt. Sedan tror jag det står det 18 W på raden under.

Rickard. Rickard. skrev:
Du behöver en ventil som passar i det förminskade T-röret och i slangen längst ner så du kan ta bort hemmabygget med övergångar. Är det till en tvättmaskin?

Mitt ögonmått är inte särskilt kalibrerat och jag kan inte se genom färg men min bästa gissning är att en [länk] kan ersätta det du har, övre gängan behöver gängtätas med lin,snöre eller tejp.

Det finns tabeller på internet där du kan kolla vilken dimension du har på grejerna för det är tyvärr inte helt logiskt.
Tack, ska leta upp nån tabell. Kanske läge att skapa bort lite färg och mäta också.

Krilleman Krilleman skrev:
Om det stämmer enligt ovan så kan du ersätta denna ventilen med detta:

[länk]

[länk]
[länk]
[länk]
Tackar! Lin och gegg har jag sedan innan.

Tänker mig mer en kulventil med längre arm för att det ska gå snabbt att slå på/av vattnet.

A Avemo skrev:
Har du provat att dra åt glandret? (Muttern innanför kranen). Det kanske räcker för att det skall sluta droppa.
Vet inte om jag vågar röra den utan att byta 😁
 
Rickard.
Du kan egentligen köpa vilken ventil du behagar som är anpassad för tappvatten, Krillemans förslag på tappventil är bra då man kan serva ventilerna medans en kulventiler måste bytas.

Det finns långa och korta tappventiler samt sånna som man bara vrider 90⁰ för att öppna/stänga så det finns många alternativ.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
B
Visst bör dessa två ha samma gång? Då kan jag lossa det ner till TM och kolla, sedan köpa en ventil med matchande gäng.

Rördel med korrosion och förmodad läckage, indikerat av röda pilar, behöver underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B breakman skrev:
.
Jag har massor av sådana gamla kranar som alla började läcka just där när jag rörde dom 1:a gången på många år.

Men, det räckte att dra åt muttern lite bara så blev det tätt.

det finns ju inget egentligt skäl att byta en sådan kran om det enda felet är att det läcker mellan kranaxeln och muttern, det är jättelätt att fixa.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
B
D Dilato skrev:
Jag har massor av sådana gamla kranar som alla började läcka just där när jag rörde dom 1:a gången på många år.

Men, det räckte att dra åt muttern lite bara så blev det tätt.

det finns ju inget egentligt skäl att byta en sådan kran om det enda felet är att det läcker mellan kranaxeln och muttern, det är jättelätt att fixa.
Alltid använt kranen för att stänga av vattnet när TM är klar, så det är inget nytt att den börjat droppa. Drog åt den lite nu, typ en kvarts varv 😆
Innan så rann det på sidan om när kran var öppen och droppade lätt när den var stängd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
B breakman skrev:
Visst bör dessa två ha samma gång? Då kan jag lossa det ner till TM och kolla, sedan köpa en ventil med matchande gäng.
Ja
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.