S seniorkonsult skrev:
Så skriver en som kritiserar och inte läst. Så skrev jag inte! Mer än som sista tips.😜
Trj varför arg, förstår du inte vad det handlar om?
 
Z Zodde skrev:
Om alla som känner sig kallade att skriva FÖRST bemödade sig att läsa tråden (och ta till sig TS förutsättningar) istf att komma med irrelevanta/inaktuella/repeterande råd hade BH blivit ett mycket bättre forum.
Håller med men orkar inte läsa om alla de som bara repeterar 150 ggr och skriver om saker de inte vet ngt om.
 
S seniorkonsult skrev:
Håller med men orkar inte läsa om alla de som bara repeterar 150 ggr och skriver om saker de inte vet ngt om.
Du skrev inlägg 44… (150ggr?)
Hur kan du veta att tråden innehåller felaktigheter å repetitioner om du inte läst den… Logisk kullerbytta 🤣

Men hör hade det räckt om du läst TS egna inlägg, han skriver redan i #8+9 att säljaren är oanträffbar…
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg
S seniorkonsult skrev:
Trj varför arg, förstår du inte vad det handlar om?
Jag förstår. Inte du. Eller snarare svarar du nonchalant bara för att ventilera utan att bry dig om att sätta dig in i ämnet.
 
J JustLikeMike skrev:
Svarat som så ofta förr till folk med den här typen av trådar. Det är INTE ett dolt fel och du har inte en chans att vinna en sådan tvist.

Undersökningsplikten är precis lika stor som upplysningsplikten. Det enda sättet ett fel kan anses dolt är i princip om säljaren helt medvetet har dolt felet på ett så avancerat vis att det ska kunna lura en fackman.
Jag skulle påstå att det är ett dolt fel, men inte något man kan kräva ersättning för.
Hur menar du att man ska kunna se hur vattnet är draget i väggen?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
patrik.tmt patrik.tmt skrev:
Vill bara meddela även om jag inte svarar alla så läser jag allt och uppskattar och tar till mig mycket. :)
Prova att ta det minsta munstycket på dammsugaren och tejpa fast det på slangen som går runt vattenledningen starta dammsugaren då suger den varm luft från rummet genom slangen, brukar tina upp ledningen på någon minut 👍
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle påstå att det är ett dolt fel, men inte något man kan kräva ersättning för.
Hur menar du att man ska kunna se hur vattnet är draget i väggen?
Finns många sätt, t ex hur rör r dragna. En byggkunnig kan lätt kolla detta. Kanske genom att se på äldre ritning och verkligt utförande i dag. Dessutom skall förre ägaren lämna över dokumentation på ombyggnaden. (Nu orkar jag inte leta redovisade årtal och vad som gällde för resp årtal).
 
S seniorkonsult skrev:
Dessutom skall förre ägaren lämna över dokumentation på ombyggnaden.
Ska? Det kanske inte ens existerar någon dokumentation.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Det lär nog inte finnas ett dokument som säger att vattenledningen är olämpligt förlagd.
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska? Det kanske inte ens existerar någon dokumentation.
Jo, om våtrumsombyggnaden skall gälla försäkringsmässigt. Beroende på årtal.
 
D Daniel 109 skrev:
Det lär nog inte finnas ett dokument som säger att vattenledningen är olämpligt förlagd.
Läs nästa #70. Om man kan våtrum så vet man t ex att vissa rörledningar i många fall ej får förläggas dolda.
 
S seniorkonsult skrev:
Jo, om våtrumsombyggnaden skall gälla försäkringsmässigt. Beroende på årtal.
Det beror nog på. Så här skriver IF.

Vi rekommenderar att du ber att få kvalitetsdokument som visar att badrummet är utfört enligt gällande branschregler, till exempel ett våtrumsintyg. Vi på If har inget krav på att du kan visa upp sådana intyg, men vissa försäkringsbolag kräver det. Det kan också vara värdefullt om det senare skulle visa sig att något är felaktigt gjort eller om du ska sälja din bostad.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Jo, om våtrumsombyggnaden skall gälla försäkringsmässigt. Beroende på årtal.
I Sverige är det kanske annorlunda än på Åland!?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S seniorkonsult skrev:
Så skriver en som kritiserar och inte läst. Så skrev jag inte! Mer än som sista tips.😜
Inte lätt att förstå vad du menar, du verkar inte ha läst tråden alls…

Ts får ingen kontakt med säljaren eftersom säljaren ignorerar honom fullständigt.

Vilket tips är det då du ger honom med dina 40 års erfarenhet?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I Sverige är det kanske annorlunda än på Åland!?
Nej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.