Hej!

Såg att jag fått en fuktfläck på en innervägg. Uppe på vinden upptäckte jag en blöt plast som skiljer av där denna väggen står. Det är en tillbyggnad som förra ägaren uppfört.
Min teori är att plasten är blöt till följd av kondens och sedan har vattnet runnit ned i väggen och bildat denna fläck som nyss upptäckts.
Min lösning är att ta bort denna plast och låta vinden vara öppen, samt se över ventilationen inne i huset för att öka minimera fukt som vandrar uppåt.
Vad tror ni om detta, eller några andra erfarenheter som någon kan ge mig?
Bifogar bilder nedan.
 
  • Inomhus, vit innerdörr, listtak, ljus vägg, liten fläck på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindbjälklag med träregel, metallbeslag och isolering syns i en byggkonstruktionens innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindbjälklag med isolering, träreglar och metallförbindare. Synlig plåt samt svart plastfolie. Konstruktion och isoleringsmaterial i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takbjälkar, isolering, plastfolie, byggkonstruktion, oisolerad metalldel, takkonstruktion, husrenovering, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte konstigt att det blir kondens om plasten ligger så där, den ska ligga under isoleringen. Presenningen kan man även fundera på vad den gör där uppe.
 
Stökig vind men får du till mekanisk frånluft i kök o badrum med tiluftventiler i övriga rum så styr du ut fukten via frånluften istället för uppåt till vind
 
Övriga rum är då sovrum, vardagsrum etc
 
Hej igen! Tack för svar. Har kollat upp detta nu.
Var uppe på vinden och tog ner presenningen samt tagit bort den plast som hängde över sig själv och samlat fukt. Tog även bort isoleringen som låg bakom presenningen emot innerväggen (skivan som syns) för att se hur det såg ut. Samt sågat bort skiva som var dålig så att denna nu följer vinkel på innertaket. (Bild 1,2 och 3)

Detta är alltså ett ett möte från innertak som är sadeltak till utbyggnaden med flackt innertak, därav är skivan som ni ser skivan från innervägg som löper upp på vinden (syns på första bilderna).
Jag gissar att de isolerat emot denna innervägg och haft presseningen för att isoleringen inte skulle ramla ut.
Precis bakom centrumregeln på takstolen var ett hål i plasten (stort som en tumme), där det säkerligen också tryckt upp fukt.

Nu är frågan hur jag ska gå vidare. Vart plasten ska avslutas alt. förlängas och förseglas till samt hur man gör med isoleringen emot skiva och plast som löper upp från innervägg.

Bild 3 är hur jag lämnade det.
 
  • Närbild på isolering, trä och rör i en byggnadsstruktur som visar tecken på förfall eller skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering installeras i träkonstruktion, hand i skyddshandske synlig, byggarbete pågår med fokus på energieffektivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindutrymme, isolering synlig, träbjälkar, fukt eller mögel på ytan, konstruktionsmaterial, tarpsång, dunkelt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme, träbjälkar, isolering, nummer tre, oinredd, rör, mörkt, husbyggnad, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med trästomme, isolering, stora siffran 2, plastfolie, kablar, trästöd med metallplattor. Reparation eller byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med isolering, träbjälkar, och svart plastfolie. Något oordnat och behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takbjälkar och isolering i ett hus, med en strålkastare och byggnadsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får kolla hur ventilation på vind funkar. En variant är att den kom mer in vid takfot dvs vinkel mellan golv och innertak och ut i taknock. Då får det inte vara något hinder i vägen ex isolering och närmast takfot skall även en vindskiva sitta och förhindra luften att komma in i isolering. Annan variant är att det finns gavelventiler, galler etc
 
Ska inte plasten vara på den "varma sidan"? Känns som det vlir svårt att ha kontroll över detta när vinden är uppdelad på detta sätt, men kanske fungerar ändå om man tänker till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.