FredrikR FredrikR skrev:
Om du läst hela tråden har du vetat att säljaren ignorerar ts kontaktförsök.
Ok, men mitt tips gäller fortfarande!
 
  • Wow
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
hej. har råkat ut 2ggr för samma sak att de frös. om du har kompressor så ta in den å kör så den blir rumsvarm. om du kommer åt slang så blås in luft där sakta å länge med kran lite öppen så släpper det.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
patrik.tmt patrik.tmt skrev:
Hej, som ny husägare som verkligen inte förväntade sig fel i detta slag överhuvudtaget.

Huset är från 2012, övervåningen inreddes och byggdes 2018 och badrum på övervåning är inrett 2022.
Under första kalla natten -7 till -10 ungefär så slutade både kall- och varmvatten sluta fungera på övervåningen. Handfat, toalettstol och dusch.

Jag vet att jag har rätt att klaga på dolda fel till säljarna och de ska ansvara för dolda fel som inte framgår under besiktning.

Jag har värmt med element på max och värmefläkt i 2 dygn i det rum ledningarna går upp till (Efter detta rummet kan jag följa ledningarna på ett ungefär och där är det varmt). Har försökt värma upp kattvinden men förgäves då kyliga luften bara trängs in genom ventilationen, ser inga synliga rör men tänkte om de låg precis under luftspalten närmast ventilerna ( Har inte rivit bort isolering)

Varmvatten och kallvatten sitter på varsin fördelare, och fördelar vatten till både under o övre plan.

Lite frågor kring detta om någon har koll, ska jag som köpare behöva lägga fram bevisbördan, räknas det som dolt fel, och om bevisbördan ligger på mig, hur ska man göra detta om man inte lyckas tina rören och ej vet vart dom går.

Tacksam för lite insyn från andra.
Har du fått något svar i ärendet? Har inte läst alla inlägg, men baserat på din historia så har jag inget direkt tips hur du ska gå tillväga via säljaren eftersom denne inte svarar - men i vilket fall, antar att huset har ganska brant taklutning med ett och ett halv plan? Har själv ryckigt ut på såna akuta jobb där människor utan förmåga att tänka långsiktigt har dragit pexslangar i såna kattvindar/vrån i likande hus, varpå att kunden/ägaren precis som du står där vid kallare tider med frysta rör.

Kan med ganska stor säkerhet säga att pex-slangarna är dragna i ”kattvinden” som du har konstaterat är oplastad och kall. Rören kommer garanterat att frysa om du drar dem på fel sida av ångbromsen, som i ditt fall.

Vad ska man göra då? Åtgärden är tyvärr inte helt enkel, smärtfriaste sätt kan vara att lokalisera vart rören går, isolera dom med vanlig rör isolering, sen försiktigt försöka packa utrymmet längs med rören med vanlig fiber isolering och hoppas att det räcker. Trångt och bökigt och inget jobb för den stor vuxne personen. Andra åtgärden är efter man lokaliserat vart rören går, är att öppna upp väggen, koppla ur fördelarskåpet i badrummet med skåp och hela rubbet, sen försöka dra om slangarna och försöka böka in dom på rätt sida av ångbromsen och få in isolering runtomkring. Detta är om skåpet är monterat mot stödbens-väggen (mot kattvinden). Knäpp lite kort och lägg upp för mer förståelse för just ert hus så kanske du får lite fler tips. Lycka till..
 
  • Gilla
Legere och 5 till
  • Laddar…
Nissens
S seniorkonsult skrev:
Ok, men mitt tips gäller fortfarande!
Trots att du nu vet att det inte fungerar? 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Bullmorsa och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Trots att du nu vet att det inte fungerar? 🤔
Slå upp vad tips betyder. Jag har besiktat husproblem i ~40 år och löst problem. Bra att du vet. 😌
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Jag tänkte åt det hållet också, brukar det inte sitta någon fördelare på tappvattnet som kan vara något tokigt med?
Mm vad är sannolikheten att både varmt och kallt fryser samtidigt liksom. Rimligtvis borde kallvattenröret frysa långt innan varmvattnet om det är det minsta flöde i dem. Det är säkert ngn fördelare som satt igen. Kanske en råtta som klivit på någon kran etc.
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Ok, men mitt tips gäller fortfarande!
Här var det många experter🤫 Orkar inte läsa allt. Har du ingen pärm med information om vilken firma som drog rören så kan dom fixa fuskjobbet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
S seniorkonsult skrev:
Slå upp vad tips betyder. Jag har besiktat husproblem i ~40 år och löst problem. Bra att du vet. 😌
Öööh, ts har sagt att säljaren ignorerar honom helt. Då är ditt tips: kontakta säljaren…

Fantastiskt tips från någon med 40 års erfarenhet… 🙄
 
  • Gilla
Klass0n och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Öööh, ts har sagt att säljaren ignorerar honom helt. Då är ditt tips: kontakta säljaren…

Fantastiskt tips från någon med 40 års erfarenhet… 🙄
Så skriver en som kritiserar och inte läst. Så skrev jag inte! Mer än som sista tips.😜
 
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
patrik.tmt patrik.tmt skrev:
Hej, som ny husägare som verkligen inte förväntade sig fel i detta slag överhuvudtaget.

Huset är från 2012, övervåningen inreddes och byggdes 2018 och badrum på övervåning är inrett 2022.
Under första kalla natten -7 till -10 ungefär så slutade både kall- och varmvatten sluta fungera på övervåningen. Handfat, toalettstol och dusch.

Jag vet att jag har rätt att klaga på dolda fel till säljarna och de ska ansvara för dolda fel som inte framgår under besiktning.

Jag har värmt med element på max och värmefläkt i 2 dygn i det rum ledningarna går upp till (Efter detta rummet kan jag följa ledningarna på ett ungefär och där är det varmt). Har försökt värma upp kattvinden men förgäves då kyliga luften bara trängs in genom ventilationen, ser inga synliga rör men tänkte om de låg precis under luftspalten närmast ventilerna ( Har inte rivit bort isolering)

Varmvatten och kallvatten sitter på varsin fördelare, och fördelar vatten till både under o övre plan.

Lite frågor kring detta om någon har koll, ska jag som köpare behöva lägga fram bevisbördan, räknas det som dolt fel, och om bevisbördan ligger på mig, hur ska man göra detta om man inte lyckas tina rören och ej vet vart dom går.

Tacksam för lite insyn från andra.
2012 nybyggt, dvs jag gissar att du flvp och därmed undertryck i huset. Vi fick samma problem och i vårt fall var problemet att det inte var tätat runt rören där de gick igenom ångspärren (på vinden). Då sugs kall luft ner vid genomgången. Jag tätade där och problemet var löst.
 
  • Gilla
Hybro och 5 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Mm vad är sannolikheten att både varmt och kallt fryser samtidigt liksom. Rimligtvis borde kallvattenröret frysa långt innan varmvattnet om det är det minsta flöde i dem. Det är säkert ngn fördelare som satt igen. Kanske en råtta som klivit på någon kran etc.
Under natten är det inte flöde. Varmvatten kallar fort när det står still. Är de dragna samma väg är det inte alls konstigt att båda fryser samtidigt.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
patrik.tmt patrik.tmt skrev:
Hej, som ny husägare som verkligen inte förväntade sig fel i detta slag överhuvudtaget.

Huset är från 2012, övervåningen inreddes och byggdes 2018 och badrum på övervåning är inrett 2022.
Under första kalla natten -7 till -10 ungefär så slutade både kall- och varmvatten sluta fungera på övervåningen. Handfat, toalettstol och dusch.

Jag vet att jag har rätt att klaga på dolda fel till säljarna och de ska ansvara för dolda fel som inte framgår under besiktning.

Jag har värmt med element på max och värmefläkt i 2 dygn i det rum ledningarna går upp till (Efter detta rummet kan jag följa ledningarna på ett ungefär och där är det varmt). Har försökt värma upp kattvinden men förgäves då kyliga luften bara trängs in genom ventilationen, ser inga synliga rör men tänkte om de låg precis under luftspalten närmast ventilerna ( Har inte rivit bort isolering)

Varmvatten och kallvatten sitter på varsin fördelare, och fördelar vatten till både under o övre plan.

Lite frågor kring detta om någon har koll, ska jag som köpare behöva lägga fram bevisbördan, räknas det som dolt fel, och om bevisbördan ligger på mig, hur ska man göra detta om man inte lyckas tina rören och ej vet vart dom går.

Tacksam för lite insyn från andra.
Svarat som så ofta förr till folk med den här typen av trådar. Det är INTE ett dolt fel och du har inte en chans att vinna en sådan tvist.

Undersökningsplikten är precis lika stor som upplysningsplikten. Det enda sättet ett fel kan anses dolt är i princip om säljaren helt medvetet har dolt felet på ett så avancerat vis att det ska kunna lura en fackman.
 
S seniorkonsult skrev:
Har inte läst tråden men misstänker. Om det är så sent renoverat kan det mycket väl vara så att någon enhet har flyttats och ledningen lagts in i vöggen och blivit dåligt isolerad. Kolla med säljare
S seniorkonsult skrev:
Så skriver en som kritiserar och inte läst. Så skrev jag inte!
Om alla som känner sig kallade att skriva FÖRST bemödade sig att läsa tråden (och ta till sig TS förutsättningar) istf att komma med irrelevanta/inaktuella/repeterande råd hade BH blivit ett mycket bättre forum.
 
  • Gilla
Bullmorsa och 3 till
  • Laddar…
A apcinso skrev:
2012 nybyggt, dvs jag gissar att du flvp och därmed undertryck i huset. Vi fick samma problem och i vårt fall var problemet att det inte var tätat runt rören där de gick igenom ångspärren (på vinden). Då sugs kall luft ner vid genomgången. Jag tätade där och problemet var löst.
Intressant! Stämmer att jag har flvp. Låter ändå som jag får klättra upp på vinden och röja ordentligt..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vill bara meddela även om jag inte svarar alla så läser jag allt och uppskattar och tar till mig mycket. :)
 
  • Gilla
DejanGajic och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.