L
Hejsan!
Har problem med att frånluftsfläkten i vår CTC Eco vent blir varm och överhettningsskyddet löser ut. Om jag stänger av vent. i en timma svalnar den och jag får igång den men den går inte på fulla varv. Stängde av den igår kväll och den stannade vid 9 imorse igen. Läser i manualen att det kan vara driftkondensatorerna som behöver bytas.
Dock kan jag inte få tag i nån firma på en lördag...
Så min fråga är, bör jag koppla ur den kassa fläkten tills jag får felet åtgärdat?
 
Stäng av fläkten. Det är inte så bra att köra den så den blir överhettad hela tiden.
Kondensatorn kan du byta själv.
 
L
useless useless skrev:
Stäng av fläkten. Det är inte så bra att köra den så den blir överhettad hela tiden.
Kondensatorn kan du byta själv.
Okej.Tack för snabbt svar! Var sitter kondensatorn? Och är det troligt att det är det som är felet? Eller borde jag byta fläkten också? Pannan installerades 2008.
 
L
J Josth skrev:
Jag misstänker att lagren i fläkten är slut om den gått sedan 2008. Ny fläkt finns att köpa hos t.ex. JS Energi: [länk] Är man mycket händig kan det gå att byta bara lagren själv för en låg summa.
Ok! Har precis kopplat ur fläkten men ser ingen konding eller sitter den på fläkten?
 
Vet tyvärr inte exakt var kondingen är placerad men den är tillräckligt stor för att man ganska enkelt ska se den.
 
L
J Josth skrev:
Vet tyvärr inte exakt var kondingen är placerad men den är tillräckligt stor för att man ganska enkelt ska se den.
Okej. Spelar ju ingen roll för tillfället eftersom jag inte har något att byta med, men det blir nog att jag köper ny fläkt och konding. Tusen tack för snabba svar, ha en fortsatt fin helg!🤗
 
Tack. Önskar detsamma till dig!
 
  • Gilla
Lovelycatlady
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.