BirgitS BirgitS skrev:
Läs gärna: [länk]
Tack för länken och all info och svar 🙏🙏
 
Hej igen! Vi ska sätta igen ett hål i betonggolvet där vi bytt golvbrunnen, vad är det vi ska ha/använda vanlig betong, cement eller eps-cement? Vi har Jem och fix som närmaste butik att köpa material.

Tack på förhand 🙏
 
R
M Mitt.hus skrev:
Hej igen! Vi ska sätta igen ett hål i betonggolvet där vi bytt golvbrunnen, vad är det vi ska ha/använda vanlig betong, cement eller eps-cement? Vi har Jem och fix som närmaste butik att köpa material.

Tack på förhand 🙏
Antingen grovbetong eller finbetong beroende på tjocklek på gjutningen..
Tänk på torktiderna innan ni kan lägga på klinkers oavsett om ni använder tätskikt eller inte..
 
Perfekt tack för svaret 🙏
 
R
M Mitt.hus skrev:
Perfekt tack för svaret 🙏
Eps betong används oftast som fyllnad om det är tjockare än 100mm då det blir lättare viktmässigt. Men det kräver en yta ovanpå som tex, flytspackel innan golvläggning.
 
R Rejäl skrev:
Eps betong används oftast som fyllnad om det är tjockare än 100mm då det blir lättare viktmässigt. Men det kräver en yta ovanpå som tex, flytspackel innan golvläggning.
Aha okej tack för förklaringen. Det är inte så djupt för det är massa stenar där så vi ska bara fylla den. Tack en gång till
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Som sagt var; Vanlig grov-eller finbetong. Enkelt och billigt.
 
Hej, förlåt om jag kapar tråden men har en fråga i ämnet.

Vi planerar att renovera en tvättstuga som ligger i källare. Det är oisolerad betongplatta. Vi planerar att ha en duschkabin, funderar på om det klassas som våtrum eller vad som gäller med tätskikt.

Tack
 
NJA inte direkt våtrum med kabin. men inte fel att ha tätskikt ca 0,5 meter utanför kabinen för ev. plask, annars i källare med platta på mark och ingen isolering ska det inte vara tätskikt, Klinker går bra och ev fukt ventilerar ut genom fogarna-
 
  • Gilla
Urbannn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
U Urbannn skrev:
Hej, förlåt om jag kapar tråden men har en fråga i ämnet.

Vi planerar att renovera en tvättstuga som ligger i källare. Det är oisolerad betongplatta. Vi planerar att ha en duschkabin, funderar på om det klassas som våtrum eller vad som gäller med tätskikt.

Tack
En bra början är att läsa branschreglerna från BKR och Säker vatten, men kort så finns det inga krav på tätskikt i badrum i oisolerade källare annat än på den yta som ofta blir blöt. Det är ett badrum när det finns en duschkabin. Fundera noga på om duschkabinen kommer att finnas kvar tills rummet renoveras på nytt (om 40 år?) eller om det finns en risk för att någon om t.ex. 10 år tar bort duschkabinen därför att den går sönder och då tänker att det måste ju gå bra att duscha direkt på golvet för det är ju bara 10 år sen det renoverades.
 
  • Gilla
Urbannn
  • Laddar…
Då flyttar man ut zonen till 1 meter om det finns plats, en vanligt duschplats får då plats med skikt under,i övrigt inga tätskikt
 
  • Gilla
Urbannn
  • Laddar…
U Urbannn skrev:
Vi planerar att renovera en tvättstuga som ligger i källare. Det är oisolerad betongplatta. Vi planerar att ha en duschkabin...
Duschkabin blir lätt muggig i sådan källare. När jag renoverade min las klinker i hela oisolerade källaren. I tvättstugan en hörna (plus extra golvbrunn med extra fall) med tätskikt drygt 1 m runt och med tätskikt en bit upp mot väggen. Draperi runt. Det var lätt att hålla rent och fräscht.
 
  • Gilla
Urbannn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.