Hej!

Min kära sambo och jag har precis köpt vår första villa (Wohoo!) och försöker hitta utomhusmöbler i trä.

Villan har en oförskämt stor altan så vi skulle helst vilja ha ett bord med plats för 4 (eller t o m 5) positionstolar i bredd på långsidan.

Det vi upplever problematiskt är att det finns en uppsjö av tillverkare vi inte har tidigare kännedom om och olika träslag (där vi har läst oss till att teak är golden standard) kring hur vi inte vet hur vi ska resonera.

Finns det någon som har tips på passande utemöbler som ni vill rekommendera eller någon som vill hjälpa oss i hur vi bör resonera?
 
Man får vad man betalar för. Mitt förra möblemang (hopfällbara soffor, stora bord och solstolar) i mass iv tryckimpregnerad fur höll i 40 år och som jag oljade 1-2 ggr/säsong.

Skaffade för ca 5 år sedan IKEAs Nämmarö i en riktigt riktigt snygg design och synnerligen prisbillig. Rena smäcket och skall laseras - skyddar dåligt och kräver otroligt mycket arbete varje säsong. Dessutom flagar de och går inte att olja vilket innebär att de blir mörkare för varje säsong.

Teak, ek eller tryckimpregnerat av hög kvalitet och som skall oljas regelbundet kan rekommenderas. Men då skall möblerna verkligen inte vara för smäckra. Kostar dock.
 
  • Gilla
munte89
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Man får vad man betalar för. Mitt förra möblemang (hopfällbara soffor, stora bord och solstolar) i mass iv tryckimpregnerad fur höll i 40 år och som jag oljade 1-2 ggr/säsong.

Skaffade för ca 5 år sedan IKEAs Nämmarö i en riktigt riktigt snygg design och synnerligen prisbillig. Rena smäcket och skall laseras - skyddar dåligt och kräver otroligt mycket arbete varje säsong. Dessutom flagar de och går inte att olja vilket innebär att de blir mörkare för varje säsong.

Teak, ek eller tryckimpregnerat av hög kvalitet och som skall oljas regelbundet kan rekommenderas. Men då skall möblerna verkligen inte vara för smäckra. Kostar dock.
Tack för tips! Kommer du ihåg vad det var för märke på ditt förra möblemang? Hade kikat lite på IKEAs Norrmansö, men det är ju akacia precis som Nämmarö så jag tror att vi undviker det.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Köpt på Domus Interiör i Luleå på 70-talet. Troligen inte vidare dyrt då vi precis byggt nytt med småbarn. Men vilken kvalitet! Dessutom gick de därefter inte till tippen utan las in på Blocket som Bortskänkes!

Jag häpnas över dagens kvalitetspriser.

Men nu fick vi soffa, uppfällbart långt bord, tre långa bänkar, två solfåtöljer och två pallar för under 10' och ihopfällbara och för familj med 5 barnbarn. Underhållskrävande. Samtidigt ändå mycket ekonomiskt om man accepterar att dessa inte håller kanske mer än 10 år. Annars är man hänvisad till plast och metall.

Skulle TS ändå gå på denna billighetsvariant är rådet att inte använda tillhörande överdragsskydd. Möblerna mår dåligt av detta. De bör tas in i förråd under vintern.
 
  • Gilla
munte89
  • Laddar…
Såg att det är Äpplarö jag har och inte Nämnarö. Priserna har gått upp. Kolla kvaliten - kanske bättre idag. Men akacia tar inte emot olja och just oljning är smidig och lätt att hantera. Lasering ger dåligt väderskydd.
 
  • Gilla
munte89
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Såg att det är Äpplarö jag har och inte Nämnarö. Priserna har gått upp. Kolla kvaliten - kanske bättre idag. Men akacia tar inte emot olja och just oljning är smidig och lätt att hantera. Lasering ger dåligt väderskydd.
Tack för alla tips! Känns som jag har lite bättre koll i djungeln av alla utemöbler nu.
 
Att trä inte suger åt sig olja brukar bero på att det redan är fett. Ett tunt lager olja på ytan räcker då får att upprätthålla fetthalten. Iofs räcker ett tunt lager olja för de flesta träslagen efter de första mer flödiga behandlingarna om man använder en olja som härdar.

Mit tips är att fundera på hur ni flyttar bordet. Vi hade ett stort bord under min uppväxt och det var ett elände att ta in för vintern. När delar av det blev dåliga blev det tredelat för att lättare kunna flyttas.
 
  • Gilla
munte89
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Att trä inte suger åt sig olja brukar bero på att det redan är fett. Ett tunt lager olja på ytan räcker då får att upprätthålla fetthalten. Iofs räcker ett tunt lager olja för de flesta träslagen efter de första mer flödiga behandlingarna om man använder en olja som härdar.

Mit tips är att fundera på hur ni flyttar bordet. Vi hade ett stort bord under min uppväxt och det var ett elände att ta in för vintern. När delar av det blev dåliga blev det tredelat för att lättare kunna flyttas.
Det finns en bred trappa från altanen ner till en snustorr krypgrund där jag tänkte att möblerna kan få stå under vintern så jag tror tack och lov inte att förflyttning kommer att vara något problem.
 
Tänk på vikten. Det verkar klokare att ta två mindre bord och om hela släkten kommer samtidigt så ställer man dom i rad. Jag har teak som står ute sommar och vinter, i glödande sol vid havet. Det blir grått men jag tycker om det. Men jag skulle helst ha ett mer hållbart träslag.
Köp inte billigt, då köper du flera gånger. Det gäller de flesta saker.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tänk på vikten. Det verkar klokare att ta två mindre bord och om hela släkten kommer samtidigt så ställer man dom i rad. Jag har teak som står ute sommar och vinter, i glödande sol vid havet. Det blir grått men jag tycker om det. Men jag skulle helst ha ett mer hållbart träslag.
Köp inte billigt, då köper du flera gånger. Det gäller de flesta saker.
Hej Thomas!
Vad skulle du rekommendera som du anser mer hållbart än teak? Det är säkert klokare att köpa 2 st mindre bord, men det vore skönt att slippa benen i mitten och det blir snabbt rackarns dyrt om jag ska köpa 2 st teak-bord. Kommer säkert bli så i slutändan, men det kommer ta ett tag innan jag har förlikat mig med kostnaden.
 
yonna yonna skrev:
Man får vad man betalar för. Mitt förra möblemang (hopfällbara soffor, stora bord och solstolar) i mass iv tryckimpregnerad fur höll i 40 år och som jag oljade 1-2 ggr/säsong.

Skaffade för ca 5 år sedan IKEAs Nämmarö i en riktigt riktigt snygg design och synnerligen prisbillig. Rena smäcket och skall laseras - skyddar dåligt och kräver otroligt mycket arbete varje säsong. Dessutom flagar de och går inte att olja vilket innebär att de blir mörkare för varje säsong.

Teak, ek eller tryckimpregnerat av hög kvalitet och som skall oljas regelbundet kan rekommenderas. Men då skall möblerna verkligen inte vara för smäckra. Kostar dock.
Teak eller teakliknande trä som ä behandlas med Sioo för teakdäck på båtar. Då får du ljusgrå möbler med litet behov av underhåll
 
  • Gilla
munte89
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Teak eller teakliknande trä som ä behandlas med Sioo för teakdäck på båtar. Då får du ljusgrå möbler med litet behov av underhåll
Jag har teakmöbler som är tunga och välter inte så lätt när det blåser. Har haft dem i 20 år. Då fanns inte Sioo så jag har Owatrol eller liknande träolja som ger mahognyliknande blank yta. Fruns solstol ser ut som de på Titanics soldäck. Tyvärr kräver det årlig behandling så jag skulle inte gjort så idag.
 
  • Gilla
munte89
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Jag har teakmöbler som är tunga och välter inte så lätt när det blåser. Har haft dem i 20 år. Då fanns inte Sioo så jag har Owatrol eller liknande träolja som ger mahognyliknande blank yta. Fruns solstol ser ut som de på Titanics soldäck. Tyvärr kräver det årlig behandling så jag skulle inte gjort så idag.
Ser frun också ut som Kate Winslet? Grattis.
Jag underhåller mina teakstolar inte alls. Fyra tomma trästolar på stenplattor utomhus, soligt, planteringar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom är till salu förresten.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.