Hejsan!

Vi ska sälja vår mammas hus som är byggt i 1998/99 och jag har en fråga om något som står nämnt i överlåtelsesprotokollet om tre avlopp: ”Golvbrunnsmanschett är synlig under klämring, och är inte tillskuren

ordentligt i de två golvbrunnarna”.

Vad betyder det, är det en riskfaktor och är det något som är kostsamt att åtgärda (om det överhuvudtaget behöver göras)?

Tusen tack för svar!

Gunnar
 
  • Ett badrum med badkar, toalett och personliga hygienprodukter. Neutral färgsättning med kaklade väggar och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten golvsil och skräp i hörn nära kakel, behöver städning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det betyder att själva manschetten ( tätskiktet ) har inte anpassats på rätt sätt vilket medför att klämringen ( en fjäderbelastad plastring ) inte hamnar helt rätt i sitt säte vilket medför att vatten kan sugas in bakvägen under tätskiktet
Jag tror en plattsättare löser det ganska enkelt men klart lättare om man gjort rätt från början
En potentiell kund kommer haka upp sig på detta så åtgärd är nödvändig
 
  • Gilla
Gunnar Seidel
  • Laddar…
Tack så mycket för s
E egge80 skrev:
Ja det betyder att själva manschetten ( tätskiktet ) har inte anpassats på rätt sätt vilket medför att klämringen ( en fjäderbelastad plastring ) inte hamnar helt rätt i sitt säte vilket medför att vatten kan sugas in bakvägen under tätskiktet
Jag tror en plattsättare löser det ganska enkelt men klart lättare om man gjort rätt från början
En potentiell kund kommer haka upp sig på detta så åtgärd är nödvändig.
Tack så mycket för ditt supersnabba svar!
Okej, så det är ingen rörmokare vi ska ha tag på, men en plattläggare?
 
Ja det är plattsättarens jobb , men avvakta lite här finns alla titlar på detta forum ( Sanna eller ej?)
 
  • Gilla
Gunnar Seidel
  • Laddar…
Det bör inte påverkar så mycket då badrummet är 24 år gammalt och fortfarande helt (ej vattenskada).
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det bör inte påverkar så mycket då badrummet är 24 år gammalt och fortfarande helt (ej vattenskada).
Ja den missade jag helt , då kan du släppa detta !
 
  • Gilla
Gunnar Seidel
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Ja den missade jag helt , då kan du släppa detta !
Tack så mycket för er hjälp!
Trots att det har gått 24 år utan en vattenskada skulle jag vara väldigt intresserad av att få veta, vad det ungefär skulle komma att kosta om man skulle åtgärda det i dom två badrummen och tvättstugan. Det ser bättre ut i besiktningspapprena och så undgår man att någon potentiell köpare hänger upp sig på det.
 
O
G Gunnar Seidel skrev:
Tack så mycket för er hjälp!
Trots att det har gått 24 år utan en vattenskada skulle jag vara väldigt intresserad av att få veta, vad det ungefär skulle komma att kosta om man skulle åtgärda det i dom två badrummen och tvättstugan. Det ser bättre ut i besiktningspapprena och så undgår man att någon potentiell köpare hänger upp sig på det.
Hade jag varit intresserad av ditt hus hade jag reagerat mer på att det var åtgärdat inför försäljningen än om det står som det gör nu.

Badrummet är ändå så pass gammalt att en köpare ändå troligtvis planerar att renovera det. För detta är troligtvis ej det enda som inte uppfyller dagens krav.
 
  • Gilla
BaltzarH och 5 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Hade jag varit intresserad av ditt hus hade jag reagerat mer på att det var åtgärdat inför försäljningen än om det står som det gör nu.

Badrummet är ändå så pass gammalt att en köpare ändå troligtvis planerar att renovera det. För detta är troligtvis ej det enda som inte uppfyller dagens krav.
Ja, det har du nog rätt i!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.