Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur långt kan man pusha en bygglovsansökan mot grannens vilja och ändå få den beviljad?

Rätt långt menar MÖD. Man kan t ex få bygglov för att bygga sin carport så att det tränger över gränsen och sitter ihop med grannens garage trots att grannen inte ger sin tillåtelse till åtgärden. Eller inte ens är informerad före beslutet. Detta fastslås i MÖD i veckan.

MÖD förklarar gällande rätt:

[bild]

[länk]
Enligt det som står i domen kommer takkanten ligga i tomtgräns så ingen del tränger in på grannfastigheten.
 
  • Gilla
mlaf
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Helt rätt.
Det går att bygga närmare tomtgräns än 4,5 m om man söker bygglov, även om bygget till utförande är en enkel byggnad som ryms inom "attfalsregelementet".
Men det funkar sällan i praktiken att bygga ett hus utformat enligt attefallsreglerna med bygglov, oftast vad gäller höjdbestämmelser i detaljplanen. Däremot har jag varit med om ett fall där en person ville bygga en friggebod 3,0 m från gränsen men grannen sade av principskäl nej. Friggebodsbyggaren sökte bygglov för samma byggnad och fick bygga 1,0 m från gränsen enligt detaljplanen…
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
W woody57 skrev:
Om

Jag skulle inte heller vilja ha nån som bökar med mitt garage ..om jag vill måla om garaget eller byta brädor mm .hänga upp en stege eller va det nu är ..
Plötsligen ska man ha en diskution om varför carport ägaren hänger upp sina grejer på min garagevägg tex
Ger man ett lillfinger så ska de ha hela handen ..
Nästa problem kommer om han sen säljer huset ,då har du ny ägare som du ska hävda din rätt emot ,när det gäller ditt garage ..
Mitt garage är mitt o där ska ingen annan komma o böka ..
Han kan väl bygga fristående carport ..
Den ursprungliga byggnaden stod 15 cm från tomtgräns. Det går inte att underhålla utan att gå in på grannens tomt. Varför skulle grannen behöva tåla det. För att kunna underhålla brukar man räkna med cc 80 cm vilket också skrivs om i domen.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
J Jo1234 skrev:
Men det funkar sällan i praktiken att bygga ett hus utformat enligt attefallsreglerna med bygglov, oftast vad gäller höjdbestämmelser i detaljplanen. Däremot har jag varit med om ett fall där en person ville bygga en friggebod 3,0 m från gränsen men grannen sade av principskäl nej. Friggebodsbyggaren sökte bygglov för samma byggnad och fick bygga 1,0 m från gränsen enligt detaljplanen…
Det fins inget krav på att utformning är ett "attefalshus" om du söker bygglov, även om det är en byggnad av "attefalstyp"
Sökanden har större möjligheter att påverka utformningen om bygglov söks. Byggnadsnämnden handlägger ansökan efter gällande regelverk på platsen.
Som du skriver kan byggnadsnämnden bevilja bygglov betydligt närmare tomtgräns än 4,5 m.
Därmed är grannens vetorätt överspelad, vilket ofta är en allmän uppfattning att grannen bestämmer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har godkänt större attefallshus dikt intill min carport och förråd. Grannen och jag är överens och grannen har dessutom modifierat takhöjden efter mina önskemål så vi samarbetar mycket väl.

Behöver jag ngn form av dokument för framtida skötsel av den 6 m långa putsade väggmuren som helt täcker min carportssida såvida grannen en dag säljer?

Detaljplanen tillåter ihopsatta carportar.
 
Claes Sörmland
S Sigge1960 skrev:
Enligt det som står i domen kommer takkanten ligga i tomtgräns så ingen del tränger in på grannfastigheten.
Om det stämmer så kan grannen bygga. Men inte har väl MÖD avgjort detta? Gränser kan bestämmas av Lantmäteriet inte av MÖD som första instans.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Först behöver den ursprungliga frågan avgöras, dvs bygglov kan sökas av vem som helst för en åtgärd på annans, eller egen, fastighet. Bygglovet besvarar frågan om huruvida åtgärden överensstämmer med markanvändningen på platsen och som oftast i tättbebyggda områden, med detaljplanen. Överensstämmer bygglovsansökan med detaljplanen så SKA bygglovet beviljas. Det betyder ju inte per automatik att andra legala hinder inte förekommer för att genomföra åtgärden i enlighet med det givna bygglovet. Det är väl precis detta som nämnda dom handlar om. Jurisdiktionerna överlappar varandra.
Tack för ditt klargörande. Men jag har ändå svårt förstå hur lagstiftarna tänkt när man gjort det tillåtet att söka och få bygglov för ändringar på en fastighet man inte äger.
 
S Sigge1960 skrev:
Den ursprungliga byggnaden stod 15 cm från tomtgräns. Det går inte att underhålla utan att gå in på grannens tomt. Varför skulle grannen behöva tåla det. För att kunna underhålla brukar man räkna med cc 80 cm vilket också skrivs om i domen.
Det behövs alltså samarbete mellan grannarna och det funkar ju inte alltid smärtfritt. Det finns nog en anledning att det är sällsynt i modernare detaljplaner (bortsett från kedjehusområden) att det är tillåtet att bygga i fastighetsgräns. Det är ofta 1 eller 2 meter för komplementbyggnad och 4 m för huvudbyggnad som gäller.
 
StigPeter StigPeter skrev:
Tack för ditt klargörande. Men jag har ändå svårt förstå hur lagstiftarna tänkt när man gjort det tillåtet att söka och få bygglov för ändringar på en fastighet man inte äger.
Tanken är som jag förstått det att man ska kunna söka lov på en fastighet som man kanske är spekulant på men ännu inte äger. Problemet med detta är ju att om jag söker och får bygglov på en annans fastighet får jag betala för ärendet samtidigt som jag skapar ett ekonomiskt värde med en rättighet som tillfaller fastigheten och bara kan nyttjas av fastighetsägaren… 😳
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Det fins inget krav på att utformning är ett "attefalshus" om du söker bygglov, även om det är en byggnad av "attefalstyp"
Sökanden har större möjligheter att påverka utformningen om bygglov söks. Byggnadsnämnden handlägger ansökan efter gällande regelverk på platsen.
Som du skriver kan byggnadsnämnden bevilja bygglov betydligt närmare tomtgräns än 4,5 m.
Därmed är grannens vetorätt överspelad, vilket ofta är en allmän uppfattning att grannen bestämmer.
Det jag menar är att du sällan kan utforma en komplementbyggnad med samma invändiga volym eftersom detaljplanen oftast anger begränsning i byggnadshöjd, t ex 2,7/2,8/3,0 m, medan attefallshuset får ha 4,0 m nockhöjd. Å andra sidan får du kanske bygga 40 m2 byggnadsarea istället för 30… Specialritar du är det ju inget problem men ett katalogattefallshus passar kanske inte.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det stämmer så kan grannen bygga. Men inte har väl MÖD avgjort detta? Gränser kan bestämmas av Lantmäteriet inte av MÖD som första instans.
Nej, MÖD fastställer inga fastighetsgränser. Men enligt domen har kommunen varit och mätt ut och det torde vara en mätingenjör som ha gjort det och bör vara tillräckligt tillförlitligt. Det är samma personer som gör utsättningar vid bygglov m m.
Fastighetsägare kan så klart begära en lantmäteriförrättning om hen inte är nöjd med kommunens mätning med det kostar så klart en slant.
 
StigPeter StigPeter skrev:
Tack för ditt klargörande. Men jag har ändå svårt förstå hur lagstiftarna tänkt när man gjort det tillåtet att söka och få bygglov för ändringar på en fastighet man inte äger.
Inget konstigt alls. Vid exempelvis markanvisningar och försäljning av tomter så övergår oftast inte äganderätten till den som köper fastigheten förrän bygglov är beviljat. Ibland inte heller förrän bygget är påbörjat. Detta för att förhindra att någon köper i ren spekulation. Fastighetsägaren måste dock ALLTID höras i samband med bygglovsansökan.
 
Claes Sörmland
S Sigge1960 skrev:
Nej, MÖD fastställer inga fastighetsgränser. Men enligt domen har kommunen varit och mätt ut och det torde vara en mätingenjör som ha gjort det och bör vara tillräckligt tillförlitligt. Det är samma personer som gör utsättningar vid bygglov m m.
Fastighetsägare kan så klart begära en lantmäteriförrättning om hen inte är nöjd med kommunens mätning med det kostar så klart en slant.
Du får läsa under rubriken MÖDs domskäl. Det är enbart detta som domstolen tar ställning i. Andra uppgifter från parterna är enbart referat. I dessa referat gör domstolen ingen bedömning i sak.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får läsa under rubriken MÖDs domskäl. Det är enbart detta som domstolen tar ställning i. Andra uppgifter från parterna är enbart referat. I dessa referat gör domstolen ingen bedömning i sak.
Ok, lite petigt men du har rätt. Oavsett så uppger kommunen att du har varit och mätt ut.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sigge1960 skrev:
Ok, lite petigt men du har rätt. Oavsett så uppger kommunen att du har varit och mätt ut.
Jag är lite skeptisk till kommunen i detta fall efter att det visade sig att sökanden är dotter till ordföranden i kommunens byggnadsnämnd. Och att denna ordförande har uppfört sig högst olämpligt i ärendet.
 
  • Gilla
SkåJocke och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.