Mikael_L
.ska vi inte glömma att kolla våra brandvarnare och brandsläckare nu.

För flera år sedan skrev jag detta som ett inlägg, som sen petades ut till en egen tråd, och så har jag och andra hållit på och bumpat upp den vid jultider varje år.
https://www.byggahus.se/forum/threads/underhall-pulverslaeckare.134629/

Egentligen har väl den tråden ett lite dumt namn, så jag skapar denna nu, och så får vi alla hjälpas åt att bumpa upp den när det är lämpligt.

Det sker absolut flest bostadsbränder i Sverige mellan 1'a advent och trettondagen, nästan hälften av bränderna som startas av levande ljus sker i december månad.

För övrigt var det brandvarnardagen igår, 1 dec, så jag borde naturligtvis ha startat denna tråd igår.
 
  • Gilla
Ted Borg
  • Laddar…
Mikael_L
Så ...
Passa alltså på att kontrollera brandvarnarna nu, testknapp, samt röken från en brinnande tändsticka är bra metoder.
Har du ingen? Kanske dags att skaffa en?

Den sista jag köpte hade batteri med 10 års livslängd, ska ju naturligtvis kollas med jämna mellanrum ändå, men skönt att inte behöva byta batteri, jag vet hur det blir, har naturligtvis inget hemma, tänker att jag ska köpa imorgon, sen ligger varnaren öppnad på köksbänken minst två veckor innan jag till sist har kommit ihåg att köpa rätt batteri.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ted Borg
  • Laddar…
Mikael_L
Sen ska vi kolla brandsläckarna.
Är det en pulversläckare så finns det bara två saker att kolla själv, trycket på manometern samt vända den så att pulvret inte har klumpat ihop sig i botten (eller gör det så småningom).

Gör såhär.
Ta försiktig loss/fram släckaren utan att vända eller vicka på den.
Vänd den upp och ner samtidigt som du lägger örat mot släckaren, alltså i samma rörelse eller en halv sekund efter.
Nu bör du höra antingen ett "hasande" ljud, ungefär som att det var sand i släckaren, eller att det liksom faller blaffor där inne.
Vänder man sen en gång till kan det vara helt tyst, eller otroligt svagt ljud.
Men det är alltså pulvret man hör, och låter det så har det inte stelnat till en kaka.

Vatten, skum och kolsyresläckare kan man väl endast kolla manometern på?
 
  • Gilla
Ted Borg
  • Laddar…
Mikael_L
Kolla gärna allt annat som ni ev har som brandskydd, brandfiltar, brandstegar osv. Dvs se över så ni vet var sakerna finns, att de troligen funkar osv.
 
  • Gilla
Ted Borg
  • Laddar…
Mikael_L
Och sist, men inte minst, glöm inte att släcka de tända ljusen när ni inte har dem under uppsikt.
 
  • Gilla
Ted Borg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.