Om man har tre lampor som ska tändas från en punkt, använder man då en kronomkopplare med tre knappar eller heter den sortens knapp någonting specifikt? Den kopplas väl som en kronomkopplare fast med tre tändtrådar istället för två?
 
A Adkit skrev:
Om man har tre lampor som ska tändas från en punkt, använder man då en kronomkopplare med tre knappar eller heter den sortens knapp någonting specifikt? Den kopplas väl som en kronomkopplare fast med tre tändtrådar istället för två?
Brytaren kallas 3x1-pol. Personligen tycker jag det blir bättre med en kron och en trapp/enpol som sitter i var sin dosa.
https://www.elgrossisten.se/strombr...ct-primo-vit/exxact-strombrytare-3x1-pol-vit/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Brytaren kallas 3x1-pol. Personligen tycker jag det blir bättre med en kron och en trapp/enpol som sitter i var sin dosa.
[länk]
Varför tycker du det blir bättre? Mindre rörigt?
 
Förmodligen av estetiska skäl. Jag håller med om det.
 
Om det är ny installation är det normala att inte ha mer än två brytare per apparat. Men om det är ändringar kan en trepolig minska jobbet ordentligt.
 
A Adkit skrev:
Varför tycker du det blir bättre? Mindre rörigt?
Jag tycker de 3x1-pol jag testat har för smala knappar. De kan dessutom börja kärva och ta tag i varandra om man senare sätter i fjädrar för att göra dem återfjädrande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.