A AG A skrev:
Varm-, och kallvatten kommer annars från samma ställe. Kallvatten går genom pannan, eller varmvattenberedare och värms där. Så om kallvattnet slutar fungera, så fungerar inte heller varmvatten.
Är det -7grader så finns ju risken att det frusit. Men då måste vattnen stått stilla länge i rören. Är det dessutom rörirör så tar det ännu längre tid att frysa.
Nu är det ju endast på övervåningen
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Nu är det ju endast på övervåningen
Du har rätt. Missade den saken.

Glöm det jag sa TS! Då tyder det mesta på frysning.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K
Z Zlatje skrev:
de tecknar försäkringen för deras skull för att slippa betala eventuell dolt fel inom en 10 års period(?). All kontakt och försök på ersättning tar man via Anticimex (eller det företaget som har försäkringen). Fördelen som säljare att teckna en sådan försäkring är just att du kan ignorera alla krav på ersättningar och vad det nu kan vara. Man hänvisar till försäkringen.

Det roliga var att en glödlampa som inte funkade gick på dolda fel. Snacka om att pissa på en, haha. Jävla Anticimex. En glödlampa i taket är väl lättare att kontrollera än vattenledningar?!


Som sagt. Dolda fel är mer eller mindre omöjligt att få ersättning för. Allt som inte behövs rivas kan i teorin undersökas på husvisningen. Det kvittar om besiktningsmannen satt grönt på tex badrummet. Personen i fråga kan vara helt inkompetent. Undersökningsplikten är starkare än protokollet.

Nu har felet inte kostat mig något direkt mer än en kort panik för 3 år sedan men nästa gång om jag köper hus ska jag betala 1 snickare, elektriker och rörmokare som går med mig på husvisningen.
Inte sant, försäkringsbolaget täcker inte VVS, EL + massa andra saker så säljaren kan inte alltid hänvisa till dolda fel försäkringen.
 
  • Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Av alla frågor om dolda fel på detta forum, måste jag säga att detta är nog den som ligger närmst.
Dock tycker jag inte att TS ska driva frågan som dolt fel. Iallafall inte ännu. I mina ögon sett låter detta som något otroligt enkelt att fixa. Det svåraste är nog att hitta vart det fryser. Med största sannolikhet beror det på att rören ligger för högt upp i isoleringen på vinden. Är det rörirör så är det pex-rör, som enkelt kan skruvas fast längre ner i isoleringen.
Vid dolt fel får man inte heller några pengar att laga/åtgärda felet med. Utan man får tillbaka mellanskillnaden mot vad huset skulle varit värt om felet var känt. Då det troligen är så enkelt att fixa, så skulle huset troligen bedömas vara värt lika mycket. Alltså skulle man få noll i ersättning.
Ett sånt här mål tas inte heller upp, då det helt enkelt rör sig om för små belopp.
Men även om det hade gjorts hade självrisker och tidsaspekter kostat betydligt mycket mer än vad det kostar att fixa.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Nej. Du är ett dolt fel
 
  • Arg
MastiffLtd och 4 till
  • Laddar…
Skicka ett mail till säljaren om att du upptäckt felet och att du kommer utreda det. På så sätt har du skriftligt dokumenterat att du påpekat felet inom rimlig tid. Sedan kan du, efter utredningen, ta beslut om hur du vill gå vidare.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle helt enkelt läst försäkringsbrevet för dolda fel och kontaktat dem med frågeställningen.

Men det jag framförallt funderar över är att om det är ett företag som gjort badrummet på övervåningen så kan det vara deras problem att fixa . Kan vara en rätt lång garanti på det.

Mitt hus jag sålde för 2 år sedan hade detta problem att det frös när blev som kallast i ett badrum. Jag berättade det bara för köparen att jag brukade låta kranen droppa lite vid de tillfällena.
 
  • Gilla
FrankStefan och 1 till
  • Laddar…
Det är ett dolt fel eftersom du inte kan se rören. Även om man kan se rören så skall dom var förlagda så dom inte kan frysa.
Förutsättning är att värmen inte varit stängd i huset.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
patrik.tmt patrik.tmt skrev:
Hej, som ny husägare som verkligen inte förväntade sig fel i detta slag överhuvudtaget.

Huset är från 2012, övervåningen inreddes och byggdes 2018 och badrum på övervåning är inrett 2022.
Under första kalla natten -7 till -10 ungefär så slutade både kall- och varmvatten sluta fungera på övervåningen. Handfat, toalettstol och dusch.

Jag vet att jag har rätt att klaga på dolda fel till säljarna och de ska ansvara för dolda fel som inte framgår under besiktning.

Jag har värmt med element på max och värmefläkt i 2 dygn i det rum ledningarna går upp till (Efter detta rummet kan jag följa ledningarna på ett ungefär och där är det varmt). Har försökt värma upp kattvinden men förgäves då kyliga luften bara trängs in genom ventilationen, ser inga synliga rör men tänkte om de låg precis under luftspalten närmast ventilerna ( Har inte rivit bort isolering)

Varmvatten och kallvatten sitter på varsin fördelare, och fördelar vatten till både under o övre plan.

Lite frågor kring detta om någon har koll, ska jag som köpare behöva lägga fram bevisbördan, räknas det som dolt fel, och om bevisbördan ligger på mig, hur ska man göra detta om man inte lyckas tina rören och ej vet vart dom går.

Tacksam för lite insyn från andra.
Tråkigt
Sluta och värm. Snarast möjligt, låt en auktoriserad byggbesiktningsman göra en undersökning. Enligt min uppfattning är det solklart dolt fel, bevisbördan är din så besiktningsmannens utlåtande är a och o.
Lycka till
 
patrik.tmt patrik.tmt skrev:
Tack för alla bra förslag, röret är ganska långt men kan försöka få lite blås/sug, invändigt i rummen verkar det inte lösa sig med värme tyvärr. Men som en del säger, får man rull på varmvattnet så kan man antagligen kolla med värmekamera hur rören går och se om det är ytligt eller mycket jobb bakom det.

En VVS snubbe var här precis och försökte trycka in någon typ av frostguard kabel, tyvärr var dimensionerna på vattenröret för små ( Eller om han menade PEX röret utanför)
Koppla på en dammsugare på ena änden. Du suger då mellan skyddsrör och slang. Lycka till.
 
  • Gilla
  • Älska
Crillebale och 11 till
  • Laddar…
Händer här med om temperaturen sjunker under -15. Vilket det ju jävligt sällan gör längs kusten i Halland.
Jag förebygger med att låta kranen droppa. Men om det fryser har det ju redan tipsats om kompressor om det är rör i rör. Jag brukar ta dammsugaren och använda handen som tätningsring, det blir tillräckligt tätt.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
B Bondläpp skrev:
Tråkigt
Sluta och värm. Snarast möjligt, låt en auktoriserad byggbesiktningsman göra en undersökning. Enligt min uppfattning är det solklart dolt fel, bevisbördan är din så besiktningsmannens utlåtande är a och o.
Lycka till
Om man leker med tanken att 2 rör sticker ut genom isoleringen.
Lösningen är att flytta in dem i isoleringen och lägga på extra isolering.
En kostnad på 500kr

Besiktningen kostar kanske 5000kr.

Förutsatt att detta är enda felet så är 5500kr inte värt tiden och energin att dra vidare så i min värld så är det inte värt de.

Om man däremot hittar en massa skumma saker så är det en annan fråga. Men i detta läge är vi inne på att säljaren frivilligt betalar för sakerna.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Hur vet du att det är en ispropp? Har du kollat efter ventiler och liknande som skulle kunnat stänga sig?

Spola varmvatten i köket. Stäng av huvudkranen. Töm ut vattnet (varmt och kallt) i köket. Och sätt på huvudkranen. Med lite tur så kan det som satt sig lossna när trycket försvinner och nytt varmvatten kommer upp.
Jag tänkte åt det hållet också, brukar det inte sitta någon fördelare på tappvattnet som kan vara något tokigt med?
 
D Daniel 109 skrev:
Badrummet det gäller är från 2022 inte 2012.
Har inte läst tråden men misstänker. Om det är så sent renoverat kan det mycket väl vara så att någon enhet har flyttats och ledningen lagts in i vöggen och blivit dåligt isolerad. Kolla med säljaren.
 
S seniorkonsult skrev:
Har inte läst tråden men misstänker. Om det är så sent renoverat kan det mycket väl vara så att någon enhet har flyttats och ledningen lagts in i vöggen och blivit dåligt isolerad. Kolla med säljaren.
Om du läst hela tråden har du vetat att säljaren ignorerar ts kontaktförsök.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.