Har en vägg i hallen där jag funderat på vad jag ska hitta på... Med ungar i huset med allt vad det innebär med blöta skor o vantar funderade jag nu på om man skulle ta o pressa ihop en kombinerad skoställ/vant-tork. Tror att det suttit ett vattenburet element på denna vägg tidigare så uttag på det vattenburna värmesystemet finns tillgängligt.

Tänker mig att använda kopparör för att bygga en vattenburen hylla av något slag som kan funka för ändamålet. Finns det någon här som testat något liknande som kan delge era erfarenheter? Vet att man lär av sina egna misstag, men det kan ju va dumt att göra misstagen om det finns någon annan med kunskapen:cool:
 
Jag har sett något liknande när jag var i Österrike och åkte skidor, fast då var det pjäxstället som var byggt så =)
 
Tror nog det torkar ur skorna fortare.

Men jag funderar på om det är bra för skor att kontinuerligt värmas upp till 40 grader? Åldras dom inte fortare?

Mvh/abbe
 
mexitegel skrev:
Saker man inte visste fanns: [länk]

Men jag tror en vanlig skotork med fläkt gör jobbet effektivare, men det är ju inte lika roligt :)
Se där! Något liknande hade jag tänkt mig fast med flera hyllor då förstås.

Absolut så gör säkert en konventionell skotorksfläkt jobbet effektivare, men det är ju absolut inte lika roligt;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad gäller barnskor brukar man ju knappt hinna hem från skoaffären innan ungarna växt ur dem, så jag tror inte det är någon fara :). Men för vuxenskor, ja kanske, men 40 grader är inte så varmt - inte mycket varmare än vad det blir när man har dem på sig.
 
abbe_ skrev:
Tror nog det torkar ur skorna fortare.

Men jag funderar på om det är bra för skor att kontinuerligt värmas upp till 40 grader? Åldras dom inte fortare?

Mvh/abbe
Där har du absolut en poäng! Man får se till att strypa in systemet så att det inte blir så pass varmt kanske. Har inte hört talas om att sulorna på skorna hos folk med golvvärme torkat ut snabbare. Men en bra sak att ha i åtanke.
 
Du ska inte bara hitta en kort tjock C33 a ? Är ju mer hylla än radiator när de är så tjocka, använder mina för vantar svamp you name it. )
 
Man borde ju kunna montera ett lågt element liggandes annars?
 
Martenw skrev:
Du ska inte bara hitta en kort tjock C33 a ? Är ju mer hylla än radiator när de är så tjocka, använder mina för vantar svamp you name it. )
Absolut en tänkbar lösning, men inte heller lika roligt som att bygga något eget:cool:
 
På en mässa för 2 år sedan såg jag en kille som sålde golvstående skoställ i två våningar av betong med ingjuten golvvärmeslang. Det var riktigt läckert och ganska högt så det gick även att använda som bänk att sitta på. Kommer tyvärr inte ihåg vad företaget hette. Men är själv sugen att gjuta något liknande i framtiden. Jag tror han använde en 8mm gv-slang.
 
  • Gilla
one-
  • Laddar…
"Där smör smälter brinner läder". Ett gammalt ordspråk som förmodligen fortfarande gäller. Med syntetskor spelar det förmodligen ingen roll så länge plasten inte smälter.
 
Har ni aldrig haft genomblöta barnskor hemma? Helt omöjligt att få torrt utan fläktbaserad skotork.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Har ni aldrig haft genomblöta barnskor hemma? Helt omöjligt att få torrt utan fläktbaserad skotork.
Jag har en liten enkel lösning framför en av luftvärmepumparna 😀.
3 barn…
Använt skotorken kanske 2ggr under några år.
Men har ju som även dubbla uppsättningar av skor byggt upp genom åren också, dvs ingen panik att få torrt på en gång .

Gammal tråd hmm.. 🤨
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.