Hej,

Som alla märkt så är det snö nu och man behöver ha vinterdäck på vagnen för att använda den.

Min fråga till er om någon kan, passar "bil"däck + fälg tex från någon gammal golf släp. Då man kan hitta ett set däck och fälg begangnat till bill ganska billigt på blocket.
 
Det beror på vagnens totalvikt i förhållande till däckens belastningsindex.
Oftast är släpvagnsdäcken gjorda för högre last eftersom det är ganska mycket vikt som hamnar på endast två hjul.
 
useless useless skrev:
Det beror på vagnens totalvikt i förhållande till däckens belastningsindex.
Oftast är släpvagnsdäcken gjorda för högre last eftersom det är ganska mycket vikt som hamnar på endast två hjul.
har boogie vagn, men får max lasta 700kg
 
Det funkar bra, så länge du inte behöver högre belastningsklassning på däcken, så kallade "C-däck".
Men jag brukar köpa billigaste möjliga dubbdäck till släpet, eftersom kravbilden på prestanda är lägre.
Men hittar du begat med rätt bultmönster och inpressningsdjup, så kör på det.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Det funkar bra, så länge du inte behöver högre belastningsklassning på däcken, så kallade "C-däck".
Men jag brukar köpa billigaste möjliga dubbdäck till släpet, eftersom kravbilden på prestanda är lägre.
Men hittar du begat med rätt bultmönster och inpressningsdjup, så kör på det.
Hm et verkar vara 30 på släpvagnsfälgar, men fälgarna + däck jag tittat på verkar vara 38, tror du de passar ?
 
D Datagubben skrev:
Hm et verkar vara 30 på släpvagnsfälgar, men fälgarna + däck jag tittat på verkar vara 38, tror du de passar ?
Det kan du ju kolla själv. 8mm skiljer det i hur djupt in hjulen kommer. Ingen annan kan nog gissa sig till hur ditt släp ser ut.
 
På mitt släp funkar det fint med Golf-fälgar, även om jag knappast kan lova att det passar på ditt.
 
D Datagubben skrev:
Hm et verkar vara 30 på släpvagnsfälgar, men fälgarna + däck jag tittat på verkar vara 38, tror du de passar ?
Ja, precis som flera skrivit är det svårt att veta hur mycket 8mm gör på ditt släp?
Du får kolla hur mariginalerna ser ut i hjulhusen, men ofta har man säkerligen mer mariginal än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.