I förra huset med RiR så frös det med jämna mellanrum, kompressor blås med lagom tryck i RiR slangen öppna kranarna lagom mycket så tinar det efter ett tag och vattnet kommer igång.Låter tråkigt nog som att ills grundproblemet är löst måste vattnet rinna hela tiden.
 
  • Gilla
Marake2 och 1 till
  • Laddar…
När man får detta problemet med rör i rör så är det smidigast att öppna båda öppningar för skyddsröret så mycket som möjligt och sen låta luft cirkulera på något sätt med nån form av fläkt

Sen är det fritt fram att leka med värmekamera
 
  • Gilla
daviden och 2 till
  • Laddar…
Felet beror säkert på att ledningarna någonstans går för nära utsidan av isoleringen. Åtgärden kan vara så enkel att det räcker att lägga ett lager isolering till på kattvinden. Just det har jag varit med om... fast det var i ett hus byggt 1975 och hände när det var ganska nybyggt.

Om du får det att börja rinna igen så kan du förhindra frysning riktigt kalla nätter genom att låta kranen stå och droppa lite. Det behövs verkligen inte mycket för att förhindra frysning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Felet kan absolut vara ett dolt fel men om inte säljarn går med pä att betala så är det osannolikt att det är värt att driva en process. (Naturligtvis beroende på hur dyr lösningen är.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
patrik.tmt patrik.tmt skrev:
Jag vet att jag har rätt att klaga på dolda fel till säljarna och de ska ansvara för dolda fel som inte framgår under besiktning.
Rätt att klaga på fel har du men att få rätt i sak är rätt svårt när det kommer till dolda fel. Ditt fel som du nämner är antagligen alldeles för billigt att åtgärda för att vara värt att driva i en rättslig process (Det är nämligen det du behöver göra om säljaren bara säger nej vilket är det troliga)
Du har redan fått många bra förslag på åtgärder i tråden, börja med att försöka tina röret, det är antagligen inte svårt då det är rör i rör. Sedan får du försöka finna ut hur röret är draget. Det är inte säkert att det är något fel så länge du inte lokaliserat vart det frusit. Det kan vara så enkelt som att lösull har blåst omkring och flyttat sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla bra förslag, röret är ganska långt men kan försöka få lite blås/sug, invändigt i rummen verkar det inte lösa sig med värme tyvärr. Men som en del säger, får man rull på varmvattnet så kan man antagligen kolla med värmekamera hur rören går och se om det är ytligt eller mycket jobb bakom det.

En VVS snubbe var här precis och försökte trycka in någon typ av frostguard kabel, tyvärr var dimensionerna på vattenröret för små ( Eller om han menade PEX röret utanför)
 
Hur vet du att det är en ispropp? Har du kollat efter ventiler och liknande som skulle kunnat stänga sig?

Spola varmvatten i köket. Stäng av huvudkranen. Töm ut vattnet (varmt och kallt) i köket. Och sätt på huvudkranen. Med lite tur så kan det som satt sig lossna när trycket försvinner och nytt varmvatten kommer upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Legere och 2 till
  • Laddar…
Badrummet på 2a våningen på huset vi köpte är från 2018. huset i sig från -75. Frös första vintern. Tog dit rörmokare och fann felet snabbt. De drog rören ut i kattvinden och längst ytterväggen när de byggde badrummet. Billigare för dom antar jag.... Jag köpte isolering och la en massa där rören var synliga om man tog bort all isolering. det var just i böjen där rören försvinner ner från kattvinden det frös. Nu har de inte fryst på 3 vintrar. I mitt fall var det dålig placerad isolering som var boven (eller ja egentligen den idiotiska idén att dra rören där från första början).

Jag försökte dra det på dolda fel. Jag drog paragrafer rätt ur besiktningsprotokollet som var godkända, byggregler och rörmokaren skrev och bifogade bilagor på allt och sa sitt.
Anticimex nekade ersättning. Jag borde såklart under husvisningen gått ut i kattvinden och flyttat på all isolering. Jag överklagade, fick nej igen och överklagade igen där ärendet gick vidare till annan instans där jag återigen fick nej.

Undersökningsplikten är så stark att oavsett om du har grönt i besiktningsprotokollet ska du undersöka allt själv om det så innebär att lyfta isolering och flytta alla takpannor. Kan du teoretisk undersöka/se felet på det sättet, så gäller inte dolda fel. Annat är det om ett rör spricker i väggen pga felinstallation. Det hade varit lättare för det kan jag inte kontrollera utan att göra hål i väggen
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Är du verkligen säker på att de har frusit. Att man blir utan vatten kan ha många orsaker.
Då värmen hela tiden varit på, och du nämner inte att rören ligger oisolerade någonstans. Om det ska frysa vi så pass "mild" kyla, så måste rören nästan vara dragna utanpå huset. Du ska absolut inte ha minusgrader på vind, eller i grunden.
 
Z Zlatje skrev:
Badrummet på 2a våningen på huset vi köpte är från 2018. huset i sig från -75. Frös första vintern. Tog dit rörmokare och fann felet snabbt. De drog rören ut i kattvinden och längst ytterväggen när de byggde badrummet. Billigare för dom antar jag.... Jag köpte isolering och la en massa där rören var synliga om man tog bort all isolering. det var just i böjen där rören försvinner ner från kattvinden det frös. Nu har de inte fryst på 3 vintrar. I mitt fall var det dålig placerad isolering som var boven (eller ja egentligen den idiotiska idén att dra rören där från första början).

Jag försökte dra det på dolda fel. Jag drog paragrafer rätt ur besiktningsprotokollet som var godkända, byggregler och rörmokaren skrev och bifogade bilagor på allt och sa sitt.
Anticimex nekade ersättning. Jag borde såklart under husvisningen gått ut i kattvinden och flyttat på all isolering. Jag överklagade, fick nej igen och överklagade igen där ärendet gick vidare till annan instans där jag återigen fick nej.

Undersökningsplikten är så stark att oavsett om du har grönt i besiktningsprotokollet ska du undersöka allt själv om det så innebär att lyfta isolering och flytta alla takpannor. Kan du teoretisk undersöka/se felet på det sättet, så gäller inte dolda fel. Annat är det om ett rör spricker i väggen pga felinstallation. Det hade varit lättare för det kan jag inte kontrollera utan att göra hål i väggen
Jag har samma problem.
Vårt hus är byggt 2008 och är 1,5 plan med vinkel i 1 plan. VP står i 1 plans delen och vattenrören går rakt upp i taket och ligger sen i bjälklaget bort till 1,5 plans delen och upp i badrummet på övervåningen. Bjälklaget är isolerat med 45cm lösull.
Fick ispropp för andra gången nu i veckan. Krävs -10 så det händer inte så ofta här nere i söder. Ledningen ska ju ligga under isoleringen men jag funderar på om böjen där rören går upp gör så att den hamnar för högt i isoleringen just där.
Släppte av sig själv denna gången. Förra gången satte jag en värmefläkt riktad mot rören där de går igenom taket ovanpå VP med kranen öppen i badrummet så släppte det efter ett tag.
Mest rädd att det ska börja läcka men det är kanske inte så stor risk med RIR.
Använder mest badrummet där nere men får väl försöka spola lite mer där uppe när det är kallt.
 
  • Gilla
SkruvEllerSpik?
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Badrummet på 2a våningen på huset vi köpte är från 2018. huset i sig från -75. Frös första vintern. Tog dit rörmokare och fann felet snabbt. De drog rören ut i kattvinden och längst ytterväggen när de byggde badrummet. Billigare för dom antar jag.... Jag köpte isolering och la en massa där rören var synliga om man tog bort all isolering. det var just i böjen där rören försvinner ner från kattvinden det frös. Nu har de inte fryst på 3 vintrar. I mitt fall var det dålig placerad isolering som var boven (eller ja egentligen den idiotiska idén att dra rören där från första början).

Jag försökte dra det på dolda fel. Jag drog paragrafer rätt ur besiktningsprotokollet som var godkända, byggregler och rörmokaren skrev och bifogade bilagor på allt och sa sitt.
Anticimex nekade ersättning. Jag borde såklart under husvisningen gått ut i kattvinden och flyttat på all isolering. Jag överklagade, fick nej igen och överklagade igen där ärendet gick vidare till annan instans där jag återigen fick nej.

Undersökningsplikten är så stark att oavsett om du har grönt i besiktningsprotokollet ska du undersöka allt själv om det så innebär att lyfta isolering och flytta alla takpannor. Kan du teoretisk undersöka/se felet på det sättet, så gäller inte dolda fel. Annat är det om ett rör spricker i väggen pga felinstallation. Det hade varit lättare för det kan jag inte kontrollera utan att göra hål i väggen
Ja det verkade ju inte lätt direkt... Testade du att ta det direkt mot förra ägarna? Dom tecknar ju den försäkringen för deras skull, och täcker inte försäkringen det så är det väl ersättning av förra ägarna man ska ha?
 
A AG A skrev:
Är du verkligen säker på att de har frusit. Att man blir utan vatten kan ha många orsaker.
Då värmen hela tiden varit på, och du nämner inte att rören ligger oisolerade någonstans. Om det ska frysa vi så pass "mild" kyla, så måste rören nästan vara dragna utanpå huset. Du ska absolut inte ha minusgrader på vind, eller i grunden.
Kommer tyvärr inte åt hela vinden så vet inte helt 100 om de ligger där eller inte. Längst in vid ventilationen mätte jag -7 med laser och värmepistol. Sen dog ju varm och kallvatten samtidigt som går på varsin fördelare.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B
Även om felet är dolt är det sannolikt inte så kostsamt att åtgärda, och då får köparen ingen ersättning i alla fall.

Hur surt det än känns så är det I 9 fall av 10 bättre att bara åtgärda felet själv, istället för att ödsla sin energi och resurser på att driva det juridiska vägen mot säljaren.

Kollegan på jobbet fick trycka i en värmekabel i sitt rör i rör för att lösa ett liknande fel.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
patrik.tmt patrik.tmt skrev:
Ja det verkade ju inte lätt direkt... Testade du att ta det direkt mot förra ägarna? Dom tecknar ju den försäkringen för deras skull, och täcker inte försäkringen det så är det väl ersättning av förra ägarna man ska ha?
de tecknar försäkringen för deras skull för att slippa betala eventuell dolt fel inom en 10 års period(?). All kontakt och försök på ersättning tar man via Anticimex (eller det företaget som har försäkringen). Fördelen som säljare att teckna en sådan försäkring är just att du kan ignorera alla krav på ersättningar och vad det nu kan vara. Man hänvisar till försäkringen.

Det roliga var att en glödlampa som inte funkade gick på dolda fel. Snacka om att pissa på en, haha. Jävla Anticimex. En glödlampa i taket är väl lättare att kontrollera än vattenledningar?!


Som sagt. Dolda fel är mer eller mindre omöjligt att få ersättning för. Allt som inte behövs rivas kan i teorin undersökas på husvisningen. Det kvittar om besiktningsmannen satt grönt på tex badrummet. Personen i fråga kan vara helt inkompetent. Undersökningsplikten är starkare än protokollet.

Nu har felet inte kostat mig något direkt mer än en kort panik för 3 år sedan men nästa gång om jag köper hus ska jag betala 1 snickare, elektriker och rörmokare som går med mig på husvisningen.
 
  • Gilla
Legere och 1 till
  • Laddar…
patrik.tmt patrik.tmt skrev:
Kommer tyvärr inte åt hela vinden så vet inte helt 100 om de ligger där eller inte. Längst in vid ventilationen mätte jag -7 med laser och värmepistol. Sen dog ju varm och kallvatten samtidigt som går på varsin fördelare.
Varm-, och kallvatten kommer annars från samma ställe. Kallvatten går genom pannan, eller varmvattenberedare och värms där. Så om kallvattnet slutar fungera, så fungerar inte heller varmvatten.
Är det -7grader så finns ju risken att det frusit. Men då måste vattnen stått stilla länge i rören. Är det dessutom rörirör så tar det ännu längre tid att frysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.