Behöver jag marklov????

Det är nämligen så att på sidan av huset, i källaren finns ett garage (grävd grund) men utanför den finns knappt ngn plats alls, finns inga planer på att kunna ställa en bil där pga att garageporten är under marknivå och de har inte grävt ur tillräckligt. Får jag gräva ur här som jag vill utan marklov? Ska ju inte ändra höjd på hela tomten, utan bara fixa en större urgrävning så att jag kan ställ en till två bilar i bredd utanför garaget samt fytta infarten från vägen några meter i sidled...

Jag personligen skulle tycka att det skulle höja utseendet på tomten rejält samt att den blir mer användbar.
Samt att detta vill jag göra för att senare kunna bygga en kombinerad carport/veranda, alltså en carport med tak som fungerar som en veranda....


För som det är nu så ser det bara knasigt ut...
 
Varierar tydligen lite från kommun till kommun. Men typiskt så finns det en gräns på ca 50cm, om man förändrar höjden på någon del av tomten med mer än så, så måste man ha bygglov. Har även hört gränsen 60cm som tydligen gäller på vissa platser.

I många kommuner kan man komma in och få enklare ärenden avgjorda direkt över disk på kontoret.
 
Oj, 50cm bara...

jag blir tvungen att gräva ur som mest strax över 1 meter... Marklov som gäller då med andra ord...
 
Sett uppifrån på min väldigt snaba bild på hur det ser ut nu och hur jag vill ha det sen...

Röd linje är så som jag vill ha grusinfarten

Gröna linjer för nytt gräs och biega linjer för nytt grus...
 
  • ax hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det dessutom blir stödmurar så måste du ha bygglov för dessa också!
 
Hemmakatten
Det där kan inte vara något problem att få bygg/marklov till. Det är ju en nödvändighet för att du skall kunna nyttja det garage du har - och som kommunen tidigare gett lov till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.